Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-24, 10:36   #41
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Ja, jeg tenkte også litt det for Vera Henriksen. Også at hun ikke fikk lov til å bruke den første boka, pga. at det var ekte personer? Historiske romaner har jo et snev av "historie" i seg.

Tenkte også Bjørneboe! (Og der er det en del å hente om man leser den med et post-me-too-blikk!)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:36   #42
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vesaas' "Fuglane" er ikke tung og traurig, altså. Det er ei lett, varm og morsom bok - og skiller seg nok litt fra resten av forfatterskapet. (Og jeg elsker Knausgård. )

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Og ganske tung da. Jeg likte den på videregående skole, men jeg husker at mange ikke klarte finne ut av den, for å si det mildt.

Hæ, tung? Jeg husker det som en nydelig, liten bok. Absolutt en av mine yndlingshistorier. Jeg har sett den som teater også, dessverre syns jeg de nesten alltid (vel, de TO versjonene jeg har sett, haha!) fremstiller Tusten feil og stakkarslig.

Jeg husker også at mange sutret når vi måtte lese den, men tror mange som mente den var tung gjorde det av en nynorsktrass. Da var det verre med Kimen. Den så vi som film, herregud det var fælt. "Ho et ungane sine!" Det var norsk psykodrama fra syttitallet på sitt absolutt verste.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:38   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Toril Moi og flere andre har skrevet om Bjørneboe og nye øyne: https://www.morgenbladet.no/ideer/kr...innene-faller/

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:40   #44
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Til de som har lyst til å lese om igjen Ina bøkene så vil jeg anbefale å gå inn på nasjonalbibliotekt (nb.no) og søke opp Annik Saxegaards andre bøker. Ina bøkene er strengt tatt noen av henne svakeste. Hun skriver jo i samme sjanger som Evi Bøgenæs, men går likevel dypere inn i noen aktuelle spørsmål for kvinner på 30-50 tallet.

Jeg prøvde å sjekke, men det ser ut som om hun ikke var aktiv på 60 tallet. De fleste av bøkene er altså 30-50 tallet og så Inabøkene, som ser ut til å være fra 70 tallet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:42   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Vi leste Kimen da jeg gikk på vgs. Norsklæreren min hadde levert sin hovedfagsoppgave nettopp om, Tarjei Vesaas sitt forfatterskap, så jeg kunne forstå det. Jeg gikk i en klasse hvor veldig mange var helt uinteressert i norsk litteratur, så jeg drev aktiv promotering av at vi skulle lese Hamsuns Victoria isteden. I håp om å tenne lesegleden hos noen flere. Læreren satte pris på mitt engasjement, men gikk for Vesaas. Boka var i det minste tynn.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:42   #46
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

FP

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:48   #47
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Vi leste Fuglane i VG1, og det vekket lesegleden hos flere av mine medelever ihvertfall, min sidemann ble Vesaas-frelst. Nydelig bok, har lest den flere ganger, og sett den på teater. Er det nynorsken som gjør at dere tenker den er tung?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:51   #48
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Vi leste Fuglane i VG1, og det vekket lesegleden hos flere av mine medelever ihvertfall, min sidemann ble Vesaas-frelst. Nydelig bok, har lest den flere ganger, og sett den på teater. Er det nynorsken som gjør at dere tenker den er tung?

Jeg likte den selv, men når man tvinger elever med dysleksi til å lese den for eksempel i en tid hvor tilrettelegging er et fremmedord, er man kanskje litt på feil spor. Sånn bortsett fra det, tror jeg ikke FP er representativ for hva som er tung lesing og hva det er realistisk å få et tverrsnitt av 18-åringer til å føle at er greit å lese .

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:52   #49
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hæ, tung? Jeg husker det som en nydelig, liten bok. Absolutt en av mine yndlingshistorier. Jeg har sett den som teater også, dessverre syns jeg de nesten alltid (vel, de TO versjonene jeg har sett, haha!) fremstiller Tusten feil og stakkarslig.

Interessant. Jeg har også sett den på teater, og var veldig, veldig begeistret for det jeg så i 2019. Jeg synes jo Tusen er stakkarslig da, han er jo som et barn, prøver å hjelpe søsteren, men mislykkes? Har du sett den polske filmen fra 1968? Den likte jeg veldig godt, og har mast på Cinemateket om å vise den, og da de endelig gjorde det, hadde jeg ikke mulighet til å se.

Jeg synes Fuglane er mye mindre tung enn både Is-slottet og Kimen. Is-slottet er utvilsomt min favorittbok, en av svært få bøker jeg leser igjen og igjen. Som norsklærer støtter jeg Tjorven i at Victoria er et bedre valg for elever som ikke er glade i å lese.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:53   #50
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Vi leste Fuglane i VG1, og det vekket lesegleden hos flere av mine medelever ihvertfall, min sidemann ble Vesaas-frelst. Nydelig bok, har lest den flere ganger, og sett den på teater. Er det nynorsken som gjør at dere tenker den er tung?

Det var vel bare Apan som mente at den var tung, andre har sagt at den nettopp ikke er det. Men uansett tung eller ikke, den er skrevet på 50-tallet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:55   #51
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Til de som har lyst til å lese om igjen Ina bøkene så vil jeg anbefale å gå inn på nasjonalbibliotekt (nb.no) og søke opp Annik Saxegaards andre bøker. Ina bøkene er strengt tatt noen av henne svakeste. Hun skriver jo i samme sjanger som Evi Bøgenæs, men går likevel dypere inn i noen aktuelle spørsmål for kvinner på 30-50 tallet.

Ja, har lest mye av henne. Søkte opp nå for å rekapitulere. "To værelser og kjøkken", "Alle smiler til Anne" (en gammel stor favoritt), "Store Ingrid og Lille Ingrid" (en annen favoritt), "Pålitelig ung dame for post" (enda en), "Hjerter på bølgelengde" og i de thele tatt. Fascinerende at disse bøkene ligger der inne! Visste ikke det. Kan man lese på app eller noe? (mulig for optimistisk)

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:56   #52
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg likte den selv, men når man tvinger elever med dysleksi til å lese den for eksempel i en tid hvor tilrettelegging er et fremmedord, er man kanskje litt på feil spor. Sånn bortsett fra det, tror jeg ikke FP er representativ for hva som er tung lesing og hva det er realistisk å få et tverrsnitt av 18-åringer til å føle at er greit å lese .

Men den er vel ikke noe vanskeligere eller tyngre enn andre sidemålsbøker for en med dysleksi?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Interessant. Jeg har også sett den på teater, og var veldig, veldig begeistret for det jeg så i 2019. Jeg synes jo Tusen er stakkarslig da, han er jo som et barn, prøver å hjelpe søsteren, men mislykkes? .

Jo, han er det, men jeg syns ofte at personer med psykisk utviklingshemming blir spilt på en spesiell måte på scenen, med mye pusting, stønning og fysisk stress. Jeg syns ikke det representerer Tusten slik jeg leser ham.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:56   #53
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Det var vel bare Apan som mente at den var tung, andre har sagt at den nettopp ikke er det. Men uansett tung eller ikke, den er skrevet på 50-tallet.

Jeg mente ikke at den var tung, men at mange i klassen min mente det . Jobber også med videregående-elever når og kan garantere at det gjelder ennå.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:57   #54
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men den er vel ikke noe vanskeligere eller tyngre enn andre sidemålsbøker for en med dysleksi?

Vel. Dersom man har et dårlig forhold til lesing og har hatt det i mange år, er vel i det hele tatt ikke bøker med symbolikk noe særlig.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 10:58   #55
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Vel. Dersom man har et dårlig forhold til lesing og har hatt det i mange år, er vel i det hele tatt ikke bøker med symbolikk noe særlig.

Nei, ser den. Men tenker at andre Vesaasbøker har mye mer, og mye mer intrikat symbolikk enn Fuglane.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 11:04   #56
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, ser den. Men tenker at andre Vesaasbøker har mye mer, og mye mer intrikat symbolikk enn Fuglane.

Ja. Det er jo mange elever som aldri er i nærheten av å burde lese Vesaas tenker jeg da, men det er det nok mer aksept for nå.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 11:05   #57
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Ja. Det er jo mange elever som aldri er i nærheten av å burde lese Vesaas tenker jeg da, men det er det nok mer aksept for nå.

Ja, jeg håper det!

(sønnen min måtte forresten lese Victoria på ungdomsskolen, og det er IKKE en romanse som har tålt tidens tann, gitt. Men gode språklige virkemidler da.)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 11:16   #58
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Jeg bruker litt datteren min sine briller her, og hun har lette lesevansker, og er EKSTREMT bokstavelig. Da er det mye som blir tungt og trått, gitt.

(Jeg tror det verste hun har blitt utsatt for, var Sult. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 11:19   #59
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.561
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men den er vel ikke noe vanskeligere eller tyngre enn andre sidemålsbøker for en med dysleksi?


Jo, han er det, men jeg syns ofte at personer med psykisk utviklingshemming blir spilt på en spesiell måte på scenen, med mye pusting, stønning og fysisk stress. Jeg syns ikke det representerer Tusten slik jeg leser ham.

Åja, da skjønner jeg hva du mener. Jeg kan ikke huske at de to fremføringene jeg har sett var slik, men om de var det, ville jeg vært enig med deg. Tusten er rolig og innesluttet.

Sult ville jeg aldri bedt elever lese, men det er veldig vanlig. Jeg synes den er veldig utilgjengelig selv. Ville ikke brukt Victoria heller, men det er mest fordi jeg synes den er grusomt kjedelig.

Når det gjelder den konkrete oppgaven til HI-barnet, synes jeg som sagt at det er en god oppgave, unntatt kravet om å velge romaner fra et gitt ti-år. Jeg tenker det er sånt som dreper leseglede, og det er veldig trist om norskfaget skal gjøre det.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-24, 11:21   #60
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.728
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Norsk oppdiktet roman utgitt på 60-tallet til skoleoppgave

Jeg både leste Fuglane og Isslottet på u-skolen og vgs, samt så den polske filmen Input nevner.
Jeg liker ikke Vesaas. Synes de er tunge og kjedelig. Orker ikke lese de som voksen på nytt.

Årsaken er at da vi begynte med nynorsk på u-skolen var det Vesaas og Fuglane vi måtte lese.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no