Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvorfor kaller man det julekalender...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-07, 23:07   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hvorfor kaller man det julekalender...

... når det strengt tatt er snakk om en adventskalender?

Jeg sier ofte julekalender selv også, men prøve å venne meg av med det. Jeg tror jeg sa adventskalender som barn.

Hva sier dere? ... og hvorfor det?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 23:09   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Hm... Tror jeg sier julekalender, og har vel alltid sagt det.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 23:25   #3
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Det er en julekalender. Den teller ned dagene til julaften. Alltid kalt, og kommer nok alltid til å kalle det for en julekalender.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 23:31   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Det er en julekalender. Den teller ned dagene til julaften. Alltid kalt, og kommer nok alltid til å kalle det for en julekalender.


Ventetiden frem mot julaften er jo adventstiden og man tenner adventslys, ikke julelys.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 23:36   #5
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Det er en adventskalender, men ordet julekalender tar mer og mer over. Likefullt er det advent som er riktig mener jeg.

En kalender er ikke en nedtelling i seg selv. Leste noe om dette i fjor men jeg kommer ikke på hvor.

Uansett har jeg funnet ut at den første ble publisert i Tyskland i 1904 og at det kom hit med sanitetsforeningen på 40 tallet og de første komersielle kom i salg i Norge på 1950 tallet .

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 23:36   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Jeg sier julekalender av samme grunn som Stikka i tillegg til at det alltid er det jeg og folk rundt meg har kalt det. Jeg skjønner jo begge betegnelsene og årsaken til dem, men det er ikke mer unaturlig å kalle det en julekalender enn en adventskalender synes jeg, nettopp fordi man bruker den i forbindelse med nettopp julen, man teller ned til selve julaften.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 23:37   #7
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Advent er å vente på Jesus. Å vente på jul derimot, behøver ikke ha denne kristne relasjonen. Sånn sett.

Vi sier derimot adventskalender om det vi henger på veggen, og julekalender om program på tv - uavhengig av tilhørighet.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-07, 23:51   #8
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Jeg sier adventskalender om kalenderen til ungene her hjemme, og er smitta av NRK og sier julekalender om serien(e) på TV - sjøl om jeg synes det er et helt ulogisk ord.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 00:08   #9
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Adventskalender er det riktige ordet syns jeg, men som andre kaller jeg det også ofte julekalender.
Kanskje det er fordi ordet jul er kjent og lett å definere for barna? Advent er jo et mer abstrakt ord, og sterkere knyttet til den religiøse siden av det? Venteperspektivet slukes kanskje også litt av at adventskalendere inneholder gaver/ godteri. Det å få noe mens vi venter blir et sterkere prinsipp enn det at vi faktisk venter.

Kalenderne er jo oftere og oftere pakkekalendere, og pakker forbinder vi med jul. En sammenheng der, kanskje...

  Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 00:41   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Det er jo sant, advent blir mer religiøst.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 07:16   #11
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg sier adventskalender om kalenderen til ungene her hjemme, og er smitta av NRK og sier julekalender om serien(e) på TV - sjøl om jeg synes det er et helt ulogisk ord.

Jeg også.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 07:47   #12
Jinx
Tre små T
 
Jinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.499
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Man kan vel regne jula fra 1 desember også? Selv om det er advent....?

__________________
T august 04, T februar 08 og T august 10.
Jinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 08:12   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Sier konsekvent julekalender. Har personlig ikke et forhold til advent.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 08:49   #14
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Vi feirer ikke advent - vi har ikke adventsstake, lilla gardiner osv. Julekalenderen er en nedtelling til juleaften, som i dette huset ikke feires som er religiøs høytid.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 08:52   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Jeg sier begge deler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 08:59   #16
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Opprinnelig lagt inn av Jinx, her.

Man kan vel regne jula fra 1 desember også? Selv om det er advent....?

Nei, julen starter ikke før julaften.

Ikke ta fra oss førjulstiden da!!!

Det er ikke julerødt før jul.

Advent har lilla farge.

4 søndag i advent skifter lysene farge her i huset.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 09:06   #17
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Det er faktisk en forskjell. Før fantes det adventskalender og julekalender. Adventskalenderen hadde fire luker, og ble åpnet hver søndag i ventetiden, julekalenderen har 24 luker og blir åpnet hver dag

Det er skjelden å se adventskalendere lenger, men jeg så noen fine i fjor på Illum bolighus i Danmark.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 09:12   #18
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

... når det strengt tatt er snakk om en adventskalender?

Jeg sier ofte julekalender selv også, men prøve å venne meg av med det. Jeg tror jeg sa adventskalender som barn.

Hva sier dere? ... og hvorfor det?

Jeg tror også jeg sa adventskalender som barn når du sier det. Jeg sier vel julekalender nå og vet neimen ikke hvorfor.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 09:18   #19
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Adventskalender:

Jule eller gavekalender:


Men jeg er ikke konsekvent selv heller da, så det skilr vel litt over i hverandre. Jeg har likevel vært inne på tanken å innføre firepakkerversjonen, litt finere gaver og ikke så mye styr hver dag.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-07, 09:18   #20
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor kaller man det julekalender...

Hos oss har vi adventskalender. Og vi snakker om adventstiden, men bruker og begrepet førjulstid.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no