Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Avskilting av lærere?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-15, 14:14   #121
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.498
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Avskilting av lærere?

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg tror distriktene kommer til å slite veldig med både å etterutdanne lærere og å få kvalifiserte søkere til stillinger.

Det tror jeg også.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 14:16   #122
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avskilting av lærere?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja det bør det, men ved desentralisert undervisning bør det ikke være uoverkommelig.

Nei, men jeg tenker at man bør være sikker på at det virkelig er nødvendig før man kjører igang med krav som overgår vanlig fordypning på lærerskolen, igjen tenker jeg på de yngste elevene. For det kommer til å bli utfordrende mange steder med mye vikarbruk for å få lærerne gjennom mens de aktuelle kursene går.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 15:00   #123
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Avskilting av lærere?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

se side 10 i Statsbudsjettet.
http://www.statsbudsjettet.no/upload...pdf/gulbok.pdf

Ja, det er riktig at lærere kan få videre- eller etterutdanne seg gjennom noe som kalles vikarordning (lærer betaler 20%, kommune/fylkeskommune 40 og staten resten av tida) eller stipendordning (jobber full tid, men får penger i stedet for tid). Dette kalles lærerløftet. Les mer her: http://www.udir.no/Utvikling/Videreutdanning/Larere/ Dette har eksistert i en god del år allerede. Det er vanskelig å komme inn under ordninga. Det er som regel mange som ønsker å ta utdanning, men veldig få som får ( i hvert fall i forhold til hvor mange som ønsker). Fylkeskommuner/kommuner velger områder/fag de prioriterer i tillegg til at staten ønsker at flest mulig skal ta matematikk eller naturfag. Ønsker du noe annet er det liten mulighet til å få noe. Er du i tillegg på VGS er det få fag som du kan ta. Liten sjanse for å fordype deg i noe selv om du skulle ønske å ta flere studiepoeng i et fag du har f.eks. 60 studiepoeng i allerede.

Når regjeringen øker kravene vil det ikke komme noe ekstra utover lærerløftet, altså må alle de som ikke har 60 studiepoeng, men bare 30 eller hva nå de har søke om å ta videre- og etterutdanning innenfor det samme systemet. Ergo kan det bli vanskelig å få til idealet om at du skal ha god nok kompetanse i et fag.

En må skille mellom utdanning en ØNSKER å ta bare for å ville ta det av personlige grunner og det en MÅ ta fordi kravene endres eller av andre grunner. Når man ønsker å ta etterutdanning, men ikke må, må en ta kostnadene selv. Derimot når det kommer krav, som i dette tilfellet, så må en kunne forvente at kommunen/fylkeskommunen/staten tar regninga.

Det er ingen som jeg vet om som er i mot å ha kompetanse i et fag, men en må også ha fagdidaktikk og pedagogikk for å kunne undervise. Ei er det noen som er i mot de økte kravene, bare at det skal være tilbakevirkende.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 15:48   #124
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Avskilting av lærere?

Både rine og katta har omtalt muligheten for å dokumentere realkompetansen, eller oversette opprinnelig utdannelse til dagens krav. Det må da være en mye billigere og raskere løsning enn å sende alle på ny utdanning? Da vil man få en mye mer realistisk oversikt over hvem som faktisk ikke kan det de underviser i, og hvem som bare ikke har moderne papirer. De som så faktisk ikke har nødvendig fagkunnskap, dem kan man kreve etterutdanning av. Eller si opp.

Et annet problem det snakkes lite om, er at etterhvert som utdannelsesnivået stiger, så vil flere og flere kunne kreve å få lønn som adjunkt, adjunkt med tillegg, lektor eller lektor med tillegg. Det blir dyrt for kommunene; opptil 150 000 i lønnsforskjell pr pers.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 19:42   #125
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Avskilting av lærere?

Er det mulig å gjennomføre nødvendig etter/videreutdanning gjennom såkalte MOOCs, over nett?

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-15, 20:26   #126
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.855
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avskilting av lærere?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Er det mulig å gjennomføre nødvendig etter/videreutdanning gjennom såkalte MOOCs, over nett?

Det burde jo gå. Jeg har tatt ett kurs med kjemi nå i høst. Det ble litt i overkant mye med det i tillegg til 30 stp og full jobb, men det var veldig bra. Man har da mulighet til å ta eksamen til jul. Den sammenfaller med min egen eksamen så jeg droppet det i år. Men er tilbudet der neste år så kjører jeg på. Jeg vet at man kan ta matte for 1-7. trinn der. Men jeg har ikke satt meg inn i stp og sånt der.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no