Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-14, 12:23   #1
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

I skolens høstferie skal vi på cruise i Middelhavet sammen med min mor, hennes mann og min bror. Vi er altså påspandert tur. Vi reiser med Norwegian cruiseline med skipet Epic fra Barcelona. Vi skal innom ulike byer i Italia, Cannes i Frankrike og Palma på Mallorca før vi returnerer til Barcelona.

Er det noen som har vært på dette cruiset? Tips?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.



Sist redigert av Karamell : 23-09-14 kl 12:51.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 12:48   #2
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

Nei, ikke på det, men jeg har vært på Epic. Cannes har jeg også vært mye i. Rue d'Antibes, strandpromenaden, gamlebyen og se på håndavtrykkene på kjendiser rundt filmpalasset.

Nå når vi var på cruise sist med NCL (annet nyere skip) så hadde de muligheter til å bruke en app der man kunne ringe/sende meldinger til hverandre mot et fast beløp per uke. Det var veldig greit for oss. Da kunne Herremannen (11) løpe rundt litt fritt og vi fikk fatt i ham eller han i oss om det var noe. Anbefales hvis det finnes på dette skipet for det gir litt mer frihet til alle.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 12:50   #3
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

Cannes har jeg også vært i en del ganger.

Vi skal innom Roma (eller den havnebyen utefor Cittiavecchia eller noe lignende), Napoli og Livorno.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 12:53   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.383
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

Roma skulle jeg vurdere å gå i land og ta en utflykt fra noen som sikkert står der og selger utflykter. Blir ofte rimeligere enn å kjøpe på cruise, men litt mer risky ettersom du ikke vet hva du får og du er avhengig av at de er tilbake i tide. Dere må jo inn i Roma og se på så alt flott der. Er dere der i mange timer?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 13:15   #5
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

Jeg tror båten går igjen kl 19. Vi har sett på muligheten av å komme seg inn på egenhånd, det går jo tog. Utfluktene er jo skitdyre, dessuten har jeg ikke mulighet til å være på tur i 9 timer. Jeg er for syk til det, så jeg må prioritere hard hva jeg klarer, men Roma hadde vært stas å se ihvertfall deler av!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 14:25   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

Jeg har vært der.
Greit å vite at de automatisk trekker en sum per person i tips.
Utfluktene er kjempedyre, men det er sjelden nødvendig å bruke dem. Jeg anbefaler de fleste steder å gå i land og ta en av de 100 taxiene som står der og håper på tur. Roma må dere vel ta toget inn til tror jeg. (det var den byen vi ikke dro til da det ble for mye transportdistanse i forhold til tid i byen).
Men:

Napoli: Napoli er en kjip by. Du kommer inn i byen ved å gå av båten, her kan du se deg rundt. Vil du ut til pompeii kan du ta lokaltoget (linjen heter circumvesuviana - grunn til å teste bare på grunn av navnet), man kan sikkert ta taxi eller man kan bli med båtens opplegg. Obs lommetyver. Lokaltoget fungerer veldig greit, vi var der med fire unger.

I havnen der man kan komme seg til firense/pisa (husker ikke navnet) fungerer det veldig greit å ta taxi. Gå i land.

I cannes tar du båt i land, da er du i byen med en gang.
Marseilles var vel noe tilsvarende, men der er det veldig kort tid å gjøre på.
I roma er det tog et godt stykke.
Palma hvis dere stopper der, der er det vel bare å gå i land mener jeg å huske.

Båten i seg selv er nok kulere enn å gå i land for ungene, det må du være forberedt på. Det er underholdning overalt, kule barneklubber, god mat overalt og vannsklier på dekk. Det går an å sette igjen unger på båten mens man selv går i land, men det hadde ikke vært aktuelt for min del.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 14:29   #7
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

Jeg har vært på den båten, med jobben. Jeg hadde foretrukket en uke i for eksempel Barcelona framfor den båten. Jeg synes det var litt danskebåten i syden. Men helt sikkert artig for ungene.

Angående restauranter.
Buffetrestauranten var helt OK (men ikke hyggelig, det blir en kafe på et vis, eller man tar med maten ut)

Ellers så var vi på en grillrestaurant (kostet ekstra) den var OK, og noen andre var på en japansk som var veldig bra.

En av kveldene var vi på en restaurant som var inkludert i all inclusive. Det er det kleineste måltidet jeg har vært på i hele mitt liv. Elendig service og elendig mat.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 17:18   #8
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg har vært der.
Greit å vite at de automatisk trekker en sum per person i tips.
Utfluktene er kjempedyre, men det er sjelden nødvendig å bruke dem. Jeg anbefaler de fleste steder å gå i land og ta en av de 100 taxiene som står der og håper på tur. Roma må dere vel ta toget inn til tror jeg. (det var den byen vi ikke dro til da det ble for mye transportdistanse i forhold til tid i byen).
Men:

Napoli: Napoli er en kjip by. Du kommer inn i byen ved å gå av båten, her kan du se deg rundt. Vil du ut til pompeii kan du ta lokaltoget (linjen heter circumvesuviana - grunn til å teste bare på grunn av navnet), man kan sikkert ta taxi eller man kan bli med båtens opplegg. Obs lommetyver. Lokaltoget fungerer veldig greit, vi var der med fire unger.

I havnen der man kan komme seg til firense/pisa (husker ikke navnet) fungerer det veldig greit å ta taxi. Gå i land.

I cannes tar du båt i land, da er du i byen med en gang.
Marseilles var vel noe tilsvarende, men der er det veldig kort tid å gjøre på.
I roma er det tog et godt stykke.
Palma hvis dere stopper der, der er det vel bare å gå i land mener jeg å huske.

Båten i seg selv er nok kulere enn å gå i land for ungene, det må du være forberedt på. Det er underholdning overalt, kule barneklubber, god mat overalt og vannsklier på dekk. Det går an å sette igjen unger på båten mens man selv går i land, men det hadde ikke vært aktuelt for min del.

Takk for tips. Vi skal ikke innom Marseilles. Og det er like greit for jeg har bodd i nærheten, så ser gjerne noe annet. Vi er klar over det med utfluktene og kommer antagelig ikke til å benytte oss av båtens tilbud om utflukter.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 20:01   #9
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.922
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dos and don'ts på cruise i Middelhavet

Jeg så Epic i sommer, utenfra. Det så ut som ei gedigen boligblokk med vannsklier på taket der den lå til kai i Palma. Der hvor den legger til kai Palma så er det ikke langt unna det store kjøpesenteret PortoPi. En kan bare gå dit. Og du kan bare ta en taxi inn til katedralen i Palma. Du ser den fra Cruiseskipet, og det er ikke lenger enn at en kan gå heller om en liker å gå 2-3 kilometer. I Palma hadde jeg i alle fall ikke kostet på meg noe utflukt. Der er det lett å gjøre ting på egenhånd og det er korte avstander inn til selve Palma og gamlebyen også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no