Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Romania

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-14, 12:18   #1
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Romania

Noen som har vært der og har tips å komme med?
Har barn som har lyst og det er Dracula som er trekkplasteret.
Har noen vært på organiserte turer?
Er det enkelt å organisere selv?
Hva burde man få med seg?
Hvor bør man bo?

Jeg er helt totalt blank så jeg blir glad for alt av tips og erfaringer.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 12:57   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romania

Jeg har vært i Romania tre ganger og har organisert selv og sammen med bekjente rumenere alle gangene.

Jeg syntes det var veldig greit å organisere sist gang vi var der. Første gangen jeg var der var like etter revolusjonen og før internett og da var det mer komplisert.

Romania er et stort land og har mye å tilby. Når på året tenker dere? Hvor mange dager?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 14:52   #3
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Romania

Jeg tenker våren/tidlig sommer. Vi blir kun to stk som reiser og maks en uke, helst ikke mer enn 4-5 netter.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 15:21   #4
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romania

Hvis Dracula er viktig ville jeg nok valgt tidligst juni. Klimaet i fjellene i Romania er ikke så ulikt norsk klima selv om somrene stort sett er mye varmere enn her.
Romania har mye å tilby. Svartehavskysten har for eksempel Mamaia som er et rent strand-syden-sted med fine hoteller og bra strand, samt donaudeltaet som er fascinerende med tanke på fugleliv. Regionen Moldavia er visst også nydelig med vakker natur og noen av de fineste klostrene i verden. For Draculainteresse er det Transylvania som må besøkes. Jeg har ikke vært rundt i hele transylvania, men jeg har vært noen steder. Mange byer i transylvania er flotte. Brasov, sinaia, Sibiu, sighisoara osv. Sjekk ut nettsider med tema Dracula og transsylvania. I byen Bran ligger det slottet som egentlig ikke er et draculaslott, men som likevel er mest kjent for det. Koselig liten by.
Det er visst også en stor opplevelse å kjøre transfagarassan-veien, som er en veldig spesiell fjellovergang.
Overnatting er greit å finne. Vi søkte opp overnatting på nett og utvalget er stort.

I transylvania er det nok også ok å leie bil og kjøre rundt, men det er også mulig å leie bil med sjåfør/guide. Vi gjorde det, men vi var mange og for oss ble det ikke dyrt. Litt dyrere om man bare er to selvsagt.
Det er nok enklest å få flybilletter til Bucuresti. Fra Bucuresti til transylvania er det veldig greit å ta tog. Rumenske tog er ok og de togene vi tok var på linje med nsb i standard.
Bucuresti er en by jeg ikke vil anbefale å kjøre i og det er en by hvor det ikke er så enkelt å ta seg rundt på annen måte enn undergrunn. Trafikken er syk. Jeg ville begrenset opphold i Bucuresti til overnatting rundt ankomst/avreise og leid en taxi med forhåndsavtalt pris eller funnet en by-sightseeing for å få en rundtur. Det er absolutt verd å se byen, men trafikken er som sagt helt forferdelig.

Det er mye å si om Romania. Min opplevelse er at rumenere generelt snakker ok engelsk og i tillegg er ikke rumensk så håpløst å forstå heller. Rumensk er veldig nært beslektet med italiensk og om man kan noen gloser på et latinsk språk så klarer man å lese en del skilt og menyer.
Kriminaliteten er ganske høy og derfor bør man følge råd i reiseguider. Samtidig må jeg si at jeg ikke følte meg mer utrygg i Bucuresti enn i hvilken som helst by i verden.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 15:27   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Romania

Å reise med kollektivtransport er veldig overkommelig i transylvania også forresten. Det går busser over alt, men standarden på bussene er ikke alltid så bra.

taxi får man også alltids tak i, men alltid dvs alltid få forhåndspris.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no