Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Når kan man slutte med dagsoving?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-14, 08:41   #1
Enits32
Nybegynner
 
Medlem siden: Jan 2014
Innlegg: 2
Enits32 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Når kan man slutte med dagsoving?

Hei.
Jeg har en et barn på 2 år, som har problemer med og sove på kvelden. Hun legges kl 19.00 hver kveld, virker da trøtt, men bruker minst 2-3 timer for og sovne, sover da hele natten igjennom til ca kl 08.00. Hun sover da 1-1,5 time på dagen. Vi begynner og bli litt slitne av og bruke hele kvelden hver kveld på skrik og gråt ved legging, og ikke få noe voksentid før kl er 23. Så vi fikk tips om og kutte ut dsgsovingen. Hun er da selvfølgelig skikkelig grinete på dagtid og supertrøtt. Men sovner iløpet av 5 min når vi legger henne kl 18-18.30. MEN hun er da så og si våken 100 ganger iløpet av natten, ligger bare og vrir seg..
Noen som har erfaring med dette??

Enits32 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 08:44   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.581
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når kan man slutte med dagsoving?

Det der med å våkne ofte, er ofte et tydelig tegn på at man er overtrøtt når man legger seg. Har dere prøvd å kutte ned på luren? Det er jo drastisk å gå fra 1-1,5 time til ingenting. Hvor lenge har dere prøvd uten soving på dagen?

Med sønnen min kuttet jeg først ned til en halvtime, det er utrolig hvor lite som skal til egentlig. Han var ca 2 da, og trengte et par mnd. med den halvtimen før han var klar for å kutte ut helt. Da det skjedde gjorde han det mer eller mindre selv.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 09:11   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.605
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når kan man slutte med dagsoving?

Det virker som om hun fortsatt trenger noe soving på dagen, men kanskje ikke så mye som 1-1,5 timer. Jeg ville nok også prøvd å kutte til f.eks. 30-45 minutter og sett om det hjalp.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 10:03   #4
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.617
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Når kan man slutte med dagsoving?

Vi kuttet gradvis med junior og bhg fikk beskjed om å vekke etter tre kvarter. Dette gjorde vi ganske lenge før han ikke sov i det hele tatt. Han sluttet ikke med den korte duppen før han var tre.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 17:04   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.569
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når kan man slutte med dagsoving?

forsøk å redusere, heller enn å kutte søvnen helt?

Begge mine har hatt en periode med 30-45 minutters dubb før vi kuttet den helt ut. Rett og slett nedtrapping.

Yngste fyller tre i februar, og kuttet dagsovingen før sommerferien 2,5 år gammel. Eldste hadde nærmest sluttet da han begynte i bhg 2 år gammel, men sov en halvtime i bhg frem til juleferien, så han var knapt 2,5 når han sluttet.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-14, 17:06   #6
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.441
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når kan man slutte med dagsoving?

Jeg tenker jeg ville ha kutta ned til maks en time og så lagt en halvtime tidligere på kvelden - og eventuelt kuttet ned på luren med ti minutter av gangen inntil det ser ut til å fungere. Snuppa sov lenge bare maks 40 minutter i barnehagen(og ingenting i helgene), tror hun sluttet helt når hun var 2,5år.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no