Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Enkle hverdagsretter til kresne unger

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-10, 11:49   #1
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Enkle hverdagsretter til kresne unger

Nå er sikkert ikke mine unger veldig kresne, men jeg kjenner at vi trenger litt mer variasjon i middagene våre.

Noen som har en god oppskrift på bollefrikasse her? Det tror jeg vil være en hit.

De er ikke glade i grønnsaker, unntatt minstemann. Han digger det.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 12:30   #2
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkle hverdagretter til kresne unger

Bollefrikasse er kjempegodt. Alltid en hit her i huset.
Dette er en stor porsjon altså. Jeg lager alltid stort, så hiver jeg restene i fryseren og har en middag klar der.

Jeg lager saus av
150 gram smør
100 gram mel
2 liter kraft/melk (bruker kjøttbuljong til kraft).
Salt og pepper.

Ca 1 kg farse som jeg lager boller av og lar koke i 10 minutter i sausen.
Ellers har jeg oppi det vi liker, kuttet i smått.
Purre
Pastinakk
Sellerirot
Gulrøtter
Persillerot
Kålrot

Serverer med kokte poteter til.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 12:31   #3
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkle hverdagretter til kresne unger

Opprinnelig lagt inn av Kumilla, her.

Nå er sikkert ikke mine unger veldig kresne, men jeg kjenner at vi trenger litt mer variasjon i middagene våre.

Noen som har en god oppskrift på bollefrikasse her? Det tror jeg vil være en hit.

De er ikke glade i grønnsaker, unntatt minstemann. Han digger det.

Men det er utrolig mye grønnsaker i bollefrikasse da. Greier du å lure de?

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 12:36   #4
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Enkle hverdagretter til kresne unger

Jeg tror ikke det, men det kan hende de prøver å smake på det som ikke er kjøtt, potet og saus.
I dag skal vi ha ovnsbakt falukorv med hjemmelaget potetmos, oppi den putter jeg en del kålrot og det merker de ikke :sleip:
Men det er en suksess her, så det har vi en del.

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 12:39   #5
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkle hverdagretter til kresne unger

Når det er snakk om enkle hverdagsretter til kresne unger, så er jeg på grøt og pannekaker. Nå når vi er alene blir det litt sliketing, men de er ikke akkurat så veldig sunne da, selv om jeg lager pannekakene grove.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 12:43   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle hverdagretter til kresne unger

Tallulah la ut en oppskrift på hjemmelagde kyllingnuggets her en gang, det er jo super barnemat. Jeg tenkte å lage dem til helgen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 12:55   #7
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.172
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle hverdagretter til kresne unger

Poden insisterer på at det skal være gulrot i potetstappen, gjerne ganske mye, og i tillegg har jeg gjerne i en god del løk - det var et tips fra Tallulah, og det gir veldig god smak på stappen. (Men jeg tar ut løkbitene og moser dem separat, med stavmikseren, for de lar seg ikke mose ordentlig med den vanlige stapperen). Dessuten har jeg stort sett alltid i noen hvitløksfedd.

Før lagde jeg ofte teriyakimarinert laks, det er veldig lettvint og Poden pleide å like det. Nå for tiden er det stort sett pannestekte laksekoteletter vi ender med dersom vi skal ha laks, men det er lettvint og godt det også.

Vi spiser ofte en eller annen variant av kyllingbiter stekt sammen med cashewnøtter; Poden er veldig glad i stekte nøtter, og spiser gjerne kyllingen også, hvis det er god smak på. For tiden er det vanligvis rikelig med smør og hvitløk, og saften av en hel sitron, vi pleier å ha i. Før pleide jeg ofte å steke kylling og nøtter (og kanskje babymais og sukkererter), røre i et par skjeer mild ajvar (eller rød pesto) og helle på litt fløte eller creme fraiche, det er veldig lettvint og blir en smaksrik, men ikke sterk saus.

Hjemmelaget tomatsuppe etter Harriet Vanes oppskrift pleier vi å ha en del - jeg kjører tomatene i blender før jeg har dem i, så suppen blir helt glatt. Og så har jeg i kjøttboller (som man jo godt kan kjøpe ferdig) og fullkornsmakaroni, og serverer gjerne revet ost til. Hvis jeg har tid, myksteker jeg løk, hvitløk og gulrotbiter på forhånd og kjører det i blender sammen med tomatene, da blir det ekstra grønnsaker og ekstra smak.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 12:55   #8
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.172
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle hverdagretter til kresne unger

Ja, og så elsker Poden både kyllingnuggetsene og parmesankyllingen til Tallulah!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 12:59   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle hverdagretter til kresne unger

Parmesankyllingen er helt hinsides fantastisk, jeg kunne spist den annenhver dag hele året! Men eldste, som elsker parmesan og sitter og spiser revet parmesan med skje, takler ikke den kyllingen fordi den lukter så ekstremt tåfis, sier hun. Og hun som spiser de mest illeluktende blåmuggoster og alt, men kyllingen skal hun ikke ha ...

Sist vi hadde parmesankyllingen luktet det forresten ekstra ille. Jeg hadde middagsgjester og alle likte godt maten men et par av dem brakk seg faktisk av lukta. Osten var fin den, men det luktet altså helt ekstremt. Jeg brukte Grana Padano, skal den lukte annerledes enn Reggiano når den varmebehandles? Jeg har nemlig alltid brukt Reggiano før.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-10, 19:21   #10
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle hverdagretter til kresne unger

Her er det mange fine oppskrifter som ungene liker.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 16:57   #11
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enkle hverdagsretter til kresne unger

Jeg elsker oppskrifter fra disse bøkene: http://thesneakychef.com/

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 19:12   #12
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkle hverdagsretter til kresne unger

For å lure i litt grønnsaker ville jeg lagd potetmos med litt kålrot,
fullkornsspagetti med tomatsaus, der kan man dytte inn både gulrøtter og selleri, løk og mais.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 19:28   #13
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.637
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkle hverdagsretter til kresne unger

All slags supper som stavmikses fungerer godt her. F.eks. potet- og brokkolisuppe med biter av stekt svinefilet oppi, eller gulrot- og ingefærsuppe med hvitløk og creme fraiche.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 20:56   #14
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkle hverdagsretter til kresne unger

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

All slags supper som stavmikses fungerer godt her. F.eks. potet- og brokkolisuppe med biter av stekt svinefilet oppi, eller gulrot- og ingefærsuppe med hvitløk og creme fraiche.

Det spiser Vetle greit også. Veldig glad i egg oppi blomkål, ertesuppe og tomatsuppe.

Vetle er ikke så glad i grønnsaker så må "lure" i han endel. Jeg tar også amerikansk blanding og blander inn i potetmosen, da spiser han det.

I lasange, taco og diverse får jeg også i han endel grønnsaker.

Avokado med fetaost og mais er godt. Sammen med skinke f.eks

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 09:29   #15
Kumilla
snart helsesøster
 
Kumilla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Vestfold
Innlegg: 1.192
Blogginnlegg: 67
Kumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populærKumilla er populær
Standard

Sv: Enkle hverdagsretter til kresne unger

Tusen takk for tips alle sammen. Parmesankyllingen skjønner jeg at rett og slett bare må oppleves!
Mye av det andre dere foreslår her som høres nydelig ut. Takk!

__________________
Mamma til storebror 04, lillebror 06 og bittelillebror 08.
Paradiset finner du i ditt eget hjerte
Kumilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 09:40   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.041
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkle hverdagsretter til kresne unger

Parmesankylling er en hit hos oss også.

Knerten nekter å spise grønnsaker. Men rare ungen spiser gjerne suppe hvis den er kjørt med stavmikser. Da er det plutselig kjempegodt. Jeg lurer på om det er konsistensen han reagerer på i større grad enn smaken. Det finnes utrolig mange gode suppeoppskrifter på oppskriftsforumet her på FP. Jeg pleier å steke opp litt bacon i tillegg (stekes veldig enkelt i stekeovnen - genialt) til familiens kjøttelskende menn. Bacon passer i de fleste supper.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:44   #17
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Enkle hverdagsretter til kresne unger

Seksåringen min spiser heller ikke grønnsaker, men han er veldig glad i omelett – og den greier jeg å lure noen biter grønnsaker uten for sterk farge inn i (squash, sellerirot og slikt). Omeletten har reddet oss mange ganger når mannen og jeg spiser noe poden ikke vil ha.

Det lar seg også gjøre å kamuflere litt grønnsaker i hjemmelaget pizza- eller pastasaus, hvis den er finmost nok.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no