Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Spiser familien samlet hver dag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-14, 12:32   #41
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi kunne jo i prinsippet valgt å spise seinere, men samtlige familiemedlemmer blir noen troll når de er sultne (ikke minst jeg), og alle trenger noe substansielt å spise før kl. 18.

Ja! Ikke sant. Sånn er det her også. Og ett av to barn (ekskl meg) lar seg ikke avspise med småting før middag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:35   #42
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.359
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Felles middager de fleste av ukens dager ryker for full musikk hos oss i høst. Minste har tre dager der hun skal være på en aktivitet rundt kl. 17, og da blir det ikke middag før hun/vi er hjemme igjen. Den som ikke leverer på aktivitet må da hjem og lage middagen. Evt. at en av de store lager noe. I og med at de store barna har aktiviteter senere enn minste, blir det nokså komplisert med full samling disse dagene. Tror muligens vi må enda mer ned i ambisjonsnivå også, det blir omeletter, supper, rester, mer ferdigmat etc. Pølser med brød/lomper og salat til, ferdige karbonader og burgerbrød, fiskeburgere, ferdiggrillet kylling, etc. Jeje.

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:51   #43
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Da de var yngre så fungerte det ikke med sen middag, men nå holder de glatt en god stund til om de får et brødmåltid i 4-tiden.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:54   #44
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

For oss hadde det ikke betydd så mye om vi flyttet middagen, for når mannen jobber sene dager så blir han veldig sen, i går var han hjemme litt før klokken 23 og så lenge kan verken jeg eller ungene vente. Jeg er ikke like sent hjemme på mine sene dager, for jeg rekker som oftest hjem for å si godnatt.

Men felles middager i ukedagene er ikke noe vi har hatt for vane å ha, og er dermed ikke noe vi reflekterer særlig over at vi savner. Vi tar det igjen i helgene og har felles frokost, middag og kvelds.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:58   #45
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

99% av dagene ja. Men mandager blir en utfordring denne høsten.

Frøkna er ferdig på skolen kl 16, dvs. hjemme 16.30 og Mini skal være på trening kl 17-18.30, Frøkna korps kl 18-20.30 og håndball fra 20.30-22. Noe blir nok prioritert bort og det blir ikke middagen etter en så lang dag med så hektisk ettermiddag. Mandag blir nok suppedag - eller pasta/kjøttsausdag. Ikke potetdag ihvertfall.

Praksis:
1 lager middag mellom 16 og 16.30 - 20 min på middag, 1 kjører mini på trening kl 17. Jo, det bør gå.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 13:15   #46
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Vi spiser middag sammen - enn så lenge er det bare storebror som har fritidsaktiviteter - og han har kuttet ut det ene i tillegg.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 13:32   #47
guttemamma
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 549
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Vi flytter middagen etter aktivitetene:

Mandag middag kl 18
Tirsdag middag kl 16 (ut døra 16.30)
Onsdag middag kl 17 osv

Jeg vet jo på forhånd hvilke dager vi har de travelt. Av og til blir gutta med noen hjem eller mannen er forsinket fra jobb. Da spiser vi andre og varmer opp rester.

De dagene vi har det travelt lager jeg alt klar kvelden før.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 13:57   #48
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Vi spiser litt til og fra. Jeg synes dette med hele familien rundt bordet har en status jeg ikke er enig i. Vår familie tilbringer såpass mye tid sammen at å spise hver for seg og/ eller foran tvn ikke gjør noe fra eller til.

Ser at det kan være annerledes hvor familiemedlemmer er på farten til forskjellige tider og sjelden er hjemme samtidig, men det gjelder ikke hos oss.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 14:42   #49
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Vi spiser litt til og fra. Jeg synes dette med hele familien rundt bordet har en status jeg ikke er enig i. Vår familie tilbringer såpass mye tid sammen at å spise hver for seg og/ eller foran tvn ikke gjør noe fra eller til.

Ser at det kan være annerledes hvor familiemedlemmer er på farten til forskjellige tider og sjelden er hjemme samtidig, men det gjelder ikke hos oss.

Nei, og det er jo det viktigste. Jeg uttalte meg kun om min familie. For oss er det viktig. Hvordan andre organiserer dagen sin er jo opp til hver enkelt, og jeg tror absolutt ikke at å spise middag sammen er det eneste saliggjørende for alle.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 14:44   #50
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

For oss er det å spise middag sammen et viktig ritual, det er det eneste tidspunktet i løpet av en dag at vi er alle sammen på samme sted. En tidligere kollega av meg kjørte frokosten som et fellesmåltid i stedet, men jeg tror det hadde blitt streik i heimen om jeg insisterte på sosial samvær rundt bordet på morgenen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 14:47   #51
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.926
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Vi spiser stort sett frokost sammen hver dag også. Men det er et litt mer flytende måltid. Vi begynner å spise selv om ikke alle er der og går fra etter hvert som vi er ferdige.

Og jeg har begynt å forberede familien på at jeg har lyst til å trene tidlig en dag i uken nå i høst og la dem spise frokost uten meg. De er jo for så vidt vant til det når jeg reiser, men jeg forventer protester fra lillesøster likevel. Hun er svært glad i fellestid.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 15:15   #52
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Vi tilbringer også mye tid sammen i det daglige, så det hadde ikke plaget meg om vi ikke fikk spist middag sammen. Middag med en fireåring ved bordet trenger jo ikke være så idyllisk heller, så...

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 15:25   #53
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.116
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Ja, nesten hver dag. Men våre barn er jo bare 4 og 7. Vi voksne har jobber der vi så godt som alltid er hjemme til middag begge to. Og vi har felles frokost (som jeg skulker...)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 15:37   #54
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.890
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Ja, det klarer vi stort sett å få til. For å kunne få det til, spiser vi som regel sen middag; 19.30 - 20.00, slik at det blir etter diverse treninger/kamper. En sjelden gang spiser vi tidlig middag, men ikke ofte da det blir for rett oppi trening. For oss er dette gjennomførbart da det stort sett bare er LilleVenn og jeg som har treninger og sånn på ettermiddagene, skjønner at det blir veldig vanskelig med flere barn som trener til ulike tider.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 16:01   #55
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Vi tilbringer også mye tid sammen i det daglige, så det hadde ikke plaget meg om vi ikke fikk spist middag sammen. Middag med en fireåring ved bordet trenger jo ikke være så idyllisk heller, så...

Det kan hende jeg blir mer opptatt av fellesmiddager når ungene blir større og liker litt mer mat, ja,

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 16:33   #56
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.868
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Vi spiser litt til og fra. Jeg synes dette med hele familien rundt bordet har en status jeg ikke er enig i. Vår familie tilbringer såpass mye tid sammen at å spise hver for seg og/ eller foran tvn ikke gjør noe fra eller til.


Vår familie tilbringer også mye tid sammen i det daglige, men vi synes likevel at å spise middag sammen er både hyggelig og viktig.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 16:51   #57
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Jeg syns også at det å samles til samtale rundt et måltid har en verdi i seg selv, det er en helt egen form for samvær. Uten at jeg skal påstå at det å gjøre det daglig er "påkrevd" eller noe sånt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 16:52   #58
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Nei, ikke hver dag. Jobber Mannen eller jeg kveld/natt er det ikke mulig, men vi gjør det når vi kan. Det er viktig for oss med jevnlig tid sammen uten en eller annen skjerm i veien.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 17:00   #59
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Så ofte vi kan, men ikke hver dag. Jeg er tilhenger av den gode middagssamtalen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 17:00   #60
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spiser familien samlet hver dag?

Nei det lar seg ikke gjøre enkelt og greit, både på grunn av barnas fritidsaktiviteter og de voksnes arbeidstider. Men vi prioriterer felles måltider i den grad det er mulig, altså flest mulig til stede hver dag. Det fungerer, bordet er et samlingspunkt selv om det ikke passer for alle hver gang. Skal vi ha kveldsmiddag hender det at den minste må få noe tidligere fordi han er for trøtt da, men det fungerer det også.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no