Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-17, 18:09   #1
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Den ene av mine yngste har bestilt wok med østerssaus til sin 13-årsdag. Jeg reagerer med magesmerter på reker, og lurer på om noen vet om det er noe som helst sammenheng mellom østers og reker, eller om dette bør gå helt fint?

Jeg er ikke allergisk, jeg får vondt i magen. Altså ingen livsfare!

Den andre av mine yngste, som feirer 13 samme dag, han rynker på nesa over brorens valg, og får velge bursdagsmat en annen dag

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-17, 18:13   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Jeg er allergisk og reagerer likt på både østers og reker. Tåler fint fisk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-17, 08:28   #3
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Takk, da tror jeg at jeg satser på to versjoner av woken.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-17, 08:43   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Herremannen er allergisk mot reker og krabber. Det er ganske nytt og jeg er ikke vant til å tenke på allergi, så jeg lagde wok med østerssaus forrige uke og tenkte ikke tanken på at det kunne være et allergi-problem før jeg så denne tråden nå.

Som du sikkert skjønner gikk det helt greit for oss - ingen reaksjon. :datapunkt:

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-17, 08:52   #5
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.990
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Min skalldyrallergi har form av ekstreme magesmerter, etterfulgt av sprutbrekninger om jeg får i meg mer enn bare litt. Det startet med generelle magesmerter, men har utviklet seg etterhvert. Østerssaus har jeg derfor ikke våget meg på.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-17, 09:00   #6
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Østers er bløtdyr, og ikke skalldyr, og derfor vil man ikke nødvendigvis reagere på det selv om man reagerer på skalldyr, skjønt kryssallergier her er veldig vanlig.
Det er dessuten forsvinnende lite østersråstoff i sausen, så det kan godt være at en del tåler denne lille mengden.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-17, 09:34   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.390
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Jeg reagerer veldig på blåskjell, og jeg tror også jeg reagerer på hjerteskjell, men har ikke orket å teste på nytt siden en heftig opplevelse i tenåra. Jeg kan spise reker, sjøkreps, hummer, scampi, ferskvannskreps, kamskjell og østerssaus. Østers har jeg ikke orket å spise. Det er nok ikke gitt at østerssaus gir reaksjon selv om man reagerer på reker.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-17, 10:07   #8
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.262
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Jeg er allergisk mot skalldyr og spiser alle typer skjell uten problemer.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-17, 10:15   #9
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Jeg er allergisk mot skalldyr og har ikke smakt skjell siden jeg reagerte på det som tenåring. Men akkurat østerssaus i asiatisk mat har jeg ikke reagert på. Jeg reagerer med kløe og utslett av skalldyr og magevondt og sprutbrekninger av fisk, så jeg er ganske forsiktig med alt som kommer fra havet.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-17, 12:31   #10
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.899
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

Jeg reagerer på reker, men alt annet av skalldyr og skjell går helt fint, østerssaus inkludert.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-17, 13:27   #11
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Østerssaus og skalldyr-reaksjon

MIn bror med ekstrem fiskeallergi tåler ikke fiskesaus (fish sauce), men han reagerer ikke på oyster sauce. Han tåler litt skalldyr, så logikken ligger vel der.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no