Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Fløtegratinerte poteter?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-16, 16:38   #1
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Fløtegratinerte poteter?

Hvordan lager du det?

Aldri laget det før.
Ser noen koker poteter i fløte før i ovnen. Men hvor mye av hvert?


Serveres med langtidsetkt lammebog og kabocha.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-16, 16:40   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.858
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter?

Jeg steker skivet løk og hakket hvitløk mykt og har i skivede poteter, kremfløte (Jeg måler ikke, men heller på til det nesten dekker. Til oss fem bruker jeg en liten kartong fløte og topper opp med litt melk.), salt og pepper. Dette får småkoke 15 minutter. Hell over i en ildfast form, dryss evt på litt revet ost og stek ved 200 grader i en halv time.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-16, 16:51   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.663
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter?

Jeg legger potetskiver og løk lagvis i en form. Salt og pepper på hvert lag. Når jeg har lagt alt jeg ønsker oppi tømmer jeg matfløte over (på grunn av kaloriene, alle typene virker jo). Stort sett en fløte til en porsjon. Så steker jeg det i ovnen til potetene er kokte. Stort sett legger jeg ikke på ost før det er gått en 20min.

Kjenner bare på potetene under veis. Varierer litt hvor fort det går synes jeg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-16, 17:07   #4
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.885
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg steker skivet løk og hakket hvitløk mykt og har i skivede poteter, kremfløte (Jeg måler ikke, men heller på til det nesten dekker. Til oss fem bruker jeg en liten kartong fløte og topper opp med litt melk.), salt og pepper. Dette får småkoke 15 minutter. Hell over i en ildfast form, dryss evt på litt revet ost og stek ved 200 grader i en halv time.

Sånn gjør jeg også

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-16, 18:18   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.851
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter?

Gjør som Isolde. Heller på fløte til det dekker lagene. Rører ikke men flytter litt forsiktig på massen innimellom. Står rundt en time i ovnen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-16, 16:28   #6
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter?

Jeg bruker fennikel, løk og hvitløk sammen med potetene. Gjerne halvt om halvt fennikel og potet. Blander godt i forma og heller på halvt om halvt kremfløte og melk. Det tar ca 45 min i ovnen, av og til litt mer.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 19:27   #7
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter?

Jeg legger skivede poteter lagvis med en blanding av kraft/buljong, fløte, presset hvitløk, pepper og timian.

Skal det være ekstra godt tar jeg på ost på toppen, steker under et lag folie, og tar av folien på slutten.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 19:46   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter?

Ok, det tok ganske mye lenger tid enn 45 min fant jeg ut i dag, de sto inne i nærmere 1,5 time.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 19:51   #9
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter?

Mine sto 1 time i dag

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-16, 21:23   #10
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.858
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fløtegratinerte poteter?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Ok, det tok ganske mye lenger tid enn 45 min fant jeg ut i dag, de sto inne i nærmere 1,5 time.


Ja, det tar ganske lang tid, det er derfor jeg forkoker potetene. Og man kan fint forkoke dem i god tid og så bare la stå og når f.eks. steken eller annet som er i ovnen er ferdig og skal hvile får potetene gjøre seg ferdig i ovnen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no