Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bruker du tastaturkommandoer?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-14, 10:39   #1
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker du tastaturkommandoer?

Hvis jeg skal hjelpe kolleger "på data" så forundres jeg stadig over hvor mye musemisbruk det er blant folk. Selv de enkleste ting som kan løses ved å raskt tøtsje enter-tasten er det enkelte som bruker tid på å styre musa til det blå feltet for å trykke "på skjermen". Når dette gjelder folk som har hele arbeidsdagen foran en dataskjerm blir jeg forundret.

Kan du enkle ting som ctrl+c og ctrl+v? Eller leter du fram menyen for å velge kommando?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:40   #2
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Jeg bruker det masse. Alt+tab er en av favorittene. Det samme er de for å markere tekst, jeg bruker ikke musa til det.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:42   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Jeg satt akkurat og vred hodet for å huske hvordan jeg markerte og uthevet tekst ved hjelp av tastaturkommandoer. jeg klarte det ikke, så det ble mus.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:45   #4
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

ctrl C
ctrl V
ctrl N
ctrl +
ctrl -
ctrl End
ctrl Home
Tab

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:46   #5
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Markere tekst er å holde ctrl nede og trykke piltast til høyre eller venstre. Skal du markere et helt ord holder du shift nede samtidig. Utheving er ctrl+b.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:47   #6
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Ja og så ctrl X.

Vi har akkurat fått oss en mac og sliter litt der. Mye googling...

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:47   #7
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Ctrl S. Hele tiden.

Jeg bruker endel, men det er sikkert mange jeg ikke kan. Jeg har stor oversikt på veggen (på kontoret, ikke i stua) over alle shortcutsene i Indesign og Photoshop, bruker de masse.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:47   #8
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Ja, bruker mye tastaturkommandoer. Men jeg sliter litt med at jeg jobber både på mac og pc, og ikke alle funksjoner fungerer om hverandre.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:49   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Markere tekst er å holde ctrl nede og trykke piltast til høyre eller venstre. Skal du markere et helt ord holder du shift nede samtidig. Utheving er ctrl+b.

Jeg trodde det var slik, men da jeg gjorde det, kom det opp et nytt vindu helt til høyre i dokumentet som hadde navigasjon som overskrift.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:50   #10
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Ja, bruker det mye, men kan nok bruke det enda mer for det finnes mange mange.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:50   #11
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg satt akkurat og vred hodet for å huske hvordan jeg markerte og uthevet tekst ved hjelp av tastaturkommandoer. jeg klarte det ikke, så det ble mus.

Ctrl + A = merk alt

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:52   #12
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Jeg er gammel mac-dame og jobber nå på pc, og syns det er mye likt. Svitsjer mellom pc på jobb og mac hjemme.

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

alle shortcutsene i Indesign og Photoshop, bruker de masse.

De siste ukene har jeg laget en del greier i Photoshop igjen, etter en pause på tre-fire år, og det var gledelig å se at kommandoer bare kom ut av fingrene etterhvert som jeg jobbet. Automagisk.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:52   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.128
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Ja, masse, både på PC (jobb) og Mac (hjemme). Ctrl-c, ctrl-v, ctrl-z, ctrl-w, ctrl-t, ctrl-a, ctrl-s, ctrl-f bruker jeg "hele tiden", og så manøvrerer jeg rundt i menyene med tastatur så mye som mulig.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:53   #14
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.477
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Forresten drev jeg litt med opplæring/bortlæring i forrige jobb, og var kjent som ho slemme som tok musa fra dem og tvang dem til å bruke tastaturkommandoer. Viktig å forebygge musearm.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:54   #15
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Ja, mye.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 10:56   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Jeg hadde en stund så avansert tastaturbruk at jeg overbelastet den ene hånda mi. Jeg fikk en svær ganglion som måtte opereres bort, og ble av legen anbefalt å bruke mus mer enn jeg hadde pleid å gjøre.

Nå jobber jeg i tillegg som konsulent og bytter mellom pcer med norsk og engelsk oppsett, og da begrenser det seg litt.

Nå bruker jeg de funksjonene som folk flest kjenner til, og så bare litt til.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 11:02   #17
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg trodde det var slik, men da jeg gjorde det, kom det opp et nytt vindu helt til høyre i dokumentet som hadde navigasjon som overskrift.

Merkelig. Jeg har fått opp nytt vindu på høyre side noen ganger, aner ikke hvordan.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 11:03   #18
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Eg bruker tastatur og legg inn nye makroar, det det trengst. På den gamle jobb-pcen min, var for eksempel ctrl+ø ein merknad med teksten: "Og/å-feil" og URL til reglane. Eg synest det er tungvint å bruke musa.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 11:06   #19
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Jeg bruker det så mye som mulig. Det er ikke alle hurtigkommandoene som jeg ofte i bruk, men siden jeg har skrevet på en del omfattende dokumenter, så var det å lære seg hurtigkommandoer en nødvendighet. Dessuten kan jeg bruke det numeriske tastaturet til å "punche" etter å ha jobbet som regnskapsmedarbeider i studietiden.

Jeg sliter litt med overgangen til mac hjemme - det er ikke alle tastene der som sitter helt i fingrene. Blant annet sliter jeg med å huske hvordan man bytter både mellom programmer og mellom faner inne i programmer. Men det kommer vel.


Jeg bruker stort sett de "vanligste" kommandoene, men jeg fikk faktisk bruk for ctrl+alt+f her om dagen.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-14, 11:08   #20
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bruker du tastaturkommandoer?

Masse.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no