Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Lær meg om senger

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-18, 13:40   #1
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Lær meg om senger

Jeg mener at vi trenger ny seng, eller minimum nye madrasser. Mannen er livredd for å ende opp med en seng han får vondt i ryggen av, og vil helst ikke bytte.

For det første; er det andre enn Ikea som gir mulighet for retur dersom du ikke er fornøyd? Og gir de penger tilbake, eller tilgodelapp?

For det andre; er det mulig å ha ulik fasthet på madrassene på en kontinentalseng, når den ene vil ha (betong)fast og jeg vil ha mykere? Skjønner at dette nok ikke er mulig på en rammemadrass.

Vårt soverom ligger i 2.etasje. Er selve kontinentalsokkelen en hel del på 180x200? Hvordan kommer en sånn opp trappa, når den har en sving/repos? Noen som har måttet velge bort kontinentalseng på grunn av sånne utfordringer?

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 14:04   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om senger

Det andre: Ja, det kan man. Det er mellom-madrassen som bestemmer fastheten, og den kan være i ulik fasthetsgrad.

Og det tredje: Vår kontinentalseng består av to basemadrasser som er hektet sammen. Oppå den er det to madrasser til, men disse er stappet inn i et heldekkende trekk, slik at det ser ut som en madrass. Oppå der er det en overmadrass i full bredde, men den kom i rull. Vi bor i tredje etasje i blokk, det gikk helt fint. Det er nok ikke bare folk som bor i hus med alt på ett plan som har kontinentalsenger.

Det første vet jeg ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 14:16   #3
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om senger

Jeg har en tresokkel under basemadrassene. Denne kom umontert, altså som fire lange trestykker som jeg hektet sammen på rommet der senga skulle stå. Alle nivåene med madrasser kom som 2x75 cm madrasser. Null problem å få inn i huset uansett etasje og bredde på trappeløp, altså.

Jeg er forresten superfrustrert over akkurat det med de delte madrassene. Jeg er jo alene, og ønsker å kunne ligge midt i senga hvis jeg vil. Men det funker ikke, for der er det ei skikkelig ubehagelig sprekk. Vurderer å kjøpe kontinentalseng på 120 cm, evt. rammemadrass på 150 cm hvis jeg finner en som er god å ligge på. (Jeg bor i 1. etasje. )

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 14:19   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om senger

Vår har ikke (kjennbar) sprekk i midten. Vi har en Svaneseng, og både trekket rundt og den tykke overmadrassen gjør at vi ikke kjenner noen sprekk. Det finnes sånne kilegreier man kan legge i madrassprekker, men jeg aner ikke om de faktisk funker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 14:39   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om senger

Vi har heller ikke kjennbar sprekk i midten enda mannen og jeg har forskjellig fasthet på madrassene våre. Vi har dog en overmadrass på toppen, men jeg tror ikke den er tykkere enn 3-5 cm.

Snuppa skal overta vår seng når vi nå flytter, og så kjøper vi oss en ny kontinentalsokkel. Den forrige nærmer seg 15 år, så da føler vi at det er innafor å unne oss ny seng (særlig når vår seng skal fortsatt være i bruk). Vi kjøper ny overmadrass til snuppa.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 14:40   #6
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.651
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om senger

Vi har heller ingen sprekk som kan kjennes. Vi har "bare" to 90 rammemadrasser som er festet sammen, og tykk minneskum overmadrass.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-18, 14:52   #7
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om senger

Vi testet ut 4-5 madrasser på Ikea på den ordningen, og jeg hadde aldri, aldri turt å kjøpe madrass uten returmulighet. Jeg kjenner flere som har bommet veldig, og det er surt, for det er jo gjerne dyre madrasser. Svane har ikke returmulighet (en i familien bommet, selv etter mye prøveligging i butikken).

Har du tykk overmadrass så skal du vel ikke kjenne sprekken. Men den må være ordentlig tykk.

Har ikke erfaring med kontinentalseng. Har aldri vært aktuelt for oss. Foretrekker sengestamme.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-18, 18:26   #8
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Lær meg om senger

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Og det tredje: Vår kontinentalseng består av to basemadrasser som er hektet sammen. Oppå den er det to madrasser til, men disse er stappet inn i et heldekkende trekk, slik at det ser ut som en madrass. Oppå der er det en overmadrass i full bredde, men den kom i rull. Vi bor i tredje etasje i blokk, det gikk helt fint. Det er nok ikke bare folk som bor i hus med alt på ett plan som har kontinentalsenger.

Takk for god beskrivelse! Det ante meg jo at det måtte være noe sånt

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-18, 18:28   #9
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.368
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Lær meg om senger

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Vi testet ut 4-5 madrasser på Ikea på den ordningen, og jeg hadde aldri, aldri turt å kjøpe madrass uten returmulighet. Jeg kjenner flere som har bommet veldig, og det er surt, for det er jo gjerne dyre madrasser. Svane har ikke returmulighet (en i familien bommet, selv etter mye prøveligging i butikken).

Takk! Det er et alternativ å bare bytte madrasser, men metallsenga knirker og nå har jeg lyst til å bli kvitt det. Men det kan se ut som det bare er Ikea som har returrett, kanskje.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-18, 18:55   #10
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg om senger

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Takk! Det er et alternativ å bare bytte madrasser, men metallsenga knirker og nå har jeg lyst til å bli kvitt det. Men det kan se ut som det bare er Ikea som har returrett, kanskje.

Du kan jo også kjøpe en ny sengestamme. Ikea har mange fine, og i alle prisklasser Ja, jeg har ikke hørt om andre som har returrett. Når vi skal kjøpe nye madrasser til hytta, kommer vi bare til å kjøpe fra Ikea. Godt utvalg, og ikke minst den fine returretten

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-18, 19:00   #11
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lær meg om senger

Vi har ulik hardhet. Kjennes bare når jeg besøker andre enden av senga. De to nederste delene av senga er enkeltvis, bare overmadrassen er dobbel, og den er så bøyelig og brettelit at trapp ikke er noe problem.

Å få 120-senga til datter inn i 2.etasje var et mye større problem, for å si det sånn!

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-18, 08:42   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om senger

Opprinnelig lagt inn av Engasjert, her.

Takk for god beskrivelse! Det ante meg jo at det måtte være noe sånt

Alle sengedelene våre ble til og med båret opp av en eneste mann.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-18, 16:21   #13
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg om senger

Jeg var og testet senger på Ikea i går, og jeg syntes de kjentes veldig ålreit ut ganske mange av dem. Og så lenge man kan få teste dem først, så føles det som et opplagt valg. De koster jo også en del mindre enn andre senger jeg har sett reklame for.

Vi skal nå ha 180 cm seng, og det har de på Ikea nå (og det er godt mulig at de alltid har hatt det, men de hadde tidligere litt snodige størrelser på sengene sine).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no