Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Godis i barnehagen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-07, 20:24   #121
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er fjernt å ta utgangspunkt i alle de som ødelegger ungene sine med helse- og slankepreik, så det blir umulig å diskutere dette på et saklig plan.

SYnes du virkelig at de fleste foreldrene er flinke til å formidle sin innstilling overfor sukker og kosthold i barnehagen på en fornuftig, gjennomtenkt, rolig og saklig måte uten å "smitte over" på barna sine? Det synes ikke jeg.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:24   #122
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Det er den gyldne middelvei som gjelder her som i de fleste andre tilfeller.

Ja. Alt med måte mener jeg.
Og litt av mitt poeng er at man kan redusere sukkermengden i hverdagen uten nødvendigvis prate så høyt om det og gjøre det til et TEMA. For barn er veldig observant på slike ting.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:25   #123
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Det er jo mange som "fronter" barnehagen sin som sukkerfri. At DET er det store liksom. Og da blir det hele litt fjernt for min del. Kan ikke skjønne at det er det som skal være hovedfokus i en pedagogisk virksomhet.
Men det gjør de fordi det er fokus på dette idag. Og at de vet at dette er noe mange foreldre er opptatt av.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:27   #124
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

SYnes du virkelig at de fleste foreldrene er flinke til å formidle sin innstilling overfor sukker og kosthold i barnehagen på en fornuftig, gjennomtenkt, rolig og saklig måte uten å "smitte over" på barna sine? Det synes ikke jeg.

Jeg tror det der er et ikke-eksisterende problem, og at de fleste ikke er så bevisste hva de propper i barna sine.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:29   #125
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Nei. Ikke til deg heller.
Jeg sier jo at jeg synes det KAN bli hysteri. Fordi jeg føler et overfokus nettopp kan føre til at enkelte blir vel fokusert, i negativ forstand.

Signerer denne.
Noen forldre sliter litt selv og kan overføre sine holdninger til barna.
Om det være seg slanking, at sukker er farlig eller gjær for den saks skyld.
Alt med måte er en fin ting, og sukker er ikke farlg om man ikke få i seg for mye av det.
Jeg for min del liker bedre å gi barna mine ting med sukker en de med sukkererstatninger.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:36   #126
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.003
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Kommer vel ikke som noe sjokk på deg at jeg synes det er fullstendig unødvendig med godteri i barnehagen. Ungene får da sannelig nok av det i andre sammenhenger, uansett hvor hardt man prøver å holde igjen.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:37   #127
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Orker ikke lese hele tråden.

Fireåringens barnehage er såkalt sukkerfri. De er flinke til å overholde det i hverdagen. På barnas bursdager spiser de rundstykker med godt pålegg. De spiser ofte fiskekaker e.l. framfor pølser når de er på tur og skal ha varmmat. Barna lærer at godterier og sukker er noe som hører helt spesielle anledninger til. Det gjelder f.eks. på karnevalet og på barnehagens egen fødelsdag som de har tradisjon for å feire med sjørøverfest. Dette synes jeg er helt uproblematisk. Er det fest så er det fest.

Problemet blir vel når de festlige anledningene der man skeier ut blir for tette.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:40   #128
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Orker ikke lese hele tråden.

Fireåringens barnehage er såkalt sukkerfri. De er flinke til å overholde det i hverdagen. På barnas bursdager spiser de rundstykker med godt pålegg. De spiser ofte fiskekaker e.l. framfor pølser når de er på tur og skal ha varmmat. Barna lærer at godterier og sukker er noe som hører helt spesielle anledninger til. Det gjelder f.eks. på karnevalet og på barnehagens egen fødelsdag som de har tradisjon for å feire med sjørøverfest. Dette synes jeg er helt uproblematisk. Er det fest så er det fest.

Problemet blir vel når de festlige anledningene der man skeier ut blir for tette.

Ja. Men det er jo det jeg mener og. At det må være lov med litt på spesielle anledninger, som feks karneval. Og jeg tror faktisk barna skjønner at det er forskjell på hverdag og fest.

INGEN barn i barnehagen har etterspurt kake på vår bursdagsfeiring. Og vi gjorde ikke noe sak ut av at vi kuttet det ut heller. Vi tok det opp på foreldremøte, men vi prata ikke med barna om det.

Bursdagen har vi fokus på det barnet som har bursdag, og det er jo akkurat det som er godt for det barnet.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:44   #129
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Ja. Men det er jo det jeg mener og.

Du trodde ikke mitt innleg var et svar til deg, vel? Jeg har som sagt ikke lest tråden, kun Hønnis hovedinnlegg ...

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:45   #130
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Du trodde ikke mitt innleg var et svar til deg, vel? Jeg har som sagt ikke lest tråden, kun Hønnis hovedinnlegg ...


Neida, men det du sa passet bra .

Forøvrig tror jeg alle innlegg er til meg .

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:45   #131
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.648
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.


Neida, men det du sa passet bra .

Forøvrig tror jeg alle innlegg er til meg .

Godt!

OG de fleste innlegg ER nok til deg!

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 20:46   #132
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Godt!

OG de fleste innlegg ER nok til deg!

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 21:19   #133
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

SYnes du virkelig at de fleste foreldrene er flinke til å formidle sin innstilling overfor sukker og kosthold i barnehagen på en fornuftig, gjennomtenkt, rolig og saklig måte uten å "smitte over" på barna sine? Det synes ikke jeg.

Det er mulig det er et problem, men det problemet er uansett ikke i nærheten av å være så stort og omfattende som sukkerinntaket til barn i Norge i dag. Det er for høyt. Det samme gjelder overvekt, dessverre viser det seg at norske barn er i ferd med å bli tyngre.

Jeg synes godt barnehage og skole kan ha fokus på dette med en fornuftig vinkling. Det kan jo påvirke barna positivt uansett om de har ekstreme foreldre i den ene eller andre enden av kostholdsskalaen.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 07:55   #134
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg synes godt barnehage og skole kan ha fokus på dette med en fornuftig vinkling. Det kan jo påvirke barna positivt uansett om de har ekstreme foreldre i den ene eller andre enden av kostholdsskalaen.

Men det vil jeg påstå de aller fleste barnehagene begynner å få?
Det er iallefall flere og flere som kutter ut kaker og søtsaker på bursdager vet jeg. Og som har hjemmebakt grovt brød og sunt pålegg.
Men som koser seg litt på noen festligheter iløpet av året.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 12:10   #135
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg hadde ikke reagert om dette var noe som skjedde sjeldent og barnehagen i det daglige bruker lite sukker.

Jeg hadde reagert dersom barnehagen har saft og sukkerpålegg til hverdags. Jeg hadde også reagert dersom hver eneste fest i barnehagen hadde inneholdt søtsaker og hver eneste bursdag ble feiret med kaker og snop.

Jeg synes det er greit å ikke ha sukkerfri barnehage og synes ikke det gjør noe om barna får godtepose en gang i halvåret. Jeg synes heller ikke det gjør noe om de får lage fastelavensboller slik de gjorde i dag eller at de steker sveler på bål og har på litt brunost når de er på tur.

Hvorvidt jeg hadde reagert på godteri hadde altså vært avhengig av total mengde gjennom året.

Enig.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 21:44   #136
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Godis i barnehagen

Selv om jeg kjenner godt etter, så klarer jeg ikke bli veldig rystet over nevnte godteposer. Som et fenomen til spesielle anledninger vel og merke.

Storesøsters kosthold er det jeg og sambo som bestemmer 99% av uansett(nistepakke og frukt i barnehagen, alle måltider hjemme).

Akkurat om barnehagen har grønnsaksdip eller bløtekake til bursdager, eller varm buljong eller kakao på tur, tror ikke jeg er avgjørende for om Storesøster skal forbinde å "kose" seg med mat eller ikke. Tradisjoner ligger i bunn når vi daglig samler oss rundt middagsbordet, har ekstra god mat i helgene eller koser oss med varme rundstykker til søndags frokost.

Mvh
Billa

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no