Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-07, 01:01   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Inspirert av et anonymt innlegg på et annet forum..

En mor innrømmer at det er slitsomt å være hjemme en hverdag per uke med barnet sitt på to år. Jeg forstår henne veldig godt faktisk, det er en krevende alder i grunnen. Toåringer er gjerne svært aktive og viljesterke, og mangler fortsatt en del dømmekraft til å vurdere hva som er farlig eller ei.


Jeg ble oppriktig irritert over å se hvor mange som svarte henne med at hun ikke burde fått barn, at hun foretrakk jobben fremfor barnet sitt og så videre. Men akkurat nå orker jeg ikke argumentere mot slike mennesker. Derfor spør jeg heller dere kloke damer og menn her inne, er det lov å innrømme at man blir sliten av sitt eget barn? Jeg kan i alle fall med hånden på hjertet innrømme at jeg syntes toårsalderen var mye mer slitsom enn fireårsalderen, som jo er den lengste foreldreerfaringen jeg har til nå.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 01:03   #2
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Jeg synes det er lov å bli sliten av barnet sitt, akkurat som man har lov å bli sliten av mye annet også.

Selv er jeg ikke helt enig i at to-årsalderen var mer slitsom enn noe annet, men det går jo på egne erfaringer med eget barn og han var rimelig grei å ha med å gjøre da han var to. Nå kan han være temmelig uspiselig til tider.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 01:06   #3
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

I min verden er det lov - og jeg tror kanskje ikke det kan unngås heller.

I enkelte perioder må man ha litt egenrom for å "puste", men samtidig har man en jobb som mor og den kan jo aldri sies opp!

  Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 01:07   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Ja, det er vel lov.

Jeg blir sjelden sliten av mine, men jeg kan av og til nesten bli innlagt på galehus.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 01:10   #5
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.848
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Klart man har lov til å bli sliten. Jeg har aldri vært så sliten som etter at jeg har fått barn men jeg visste heller ikke noe om at jeg hadde så stor utholdenhet før nå!
Jeg var mer sliten da jeg fikk 1. mann enn jeg er nå med begge, sikkert fordi dengang var alt ukjent og nytt men nå er jeg vel en "erfaren" tobarnsmor.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 01:13   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Jeg løy litt i forrige innlegget mitt. Jeg var sliten da mellomste våknet 8-10 ganger pr natt og jeg var sliten da Iben hadde kikhoste og hostet hvert femte minutt hver natt. Da snakker jeg så sliten at jeg gladelig hadde adoptert ungene bort om noen hadde spurt.

Men for å svare litt mer på HI; sliten av å være hjemme EN dag pr uke med barn? Jeg vil våge å påstå at da disponerer man kanskje tid og aktiviteter noe feil. Man bør ikke bli sliten av en dag i uken, selv med et krevende barn.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 01:36   #7
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Jeg var "litt" sliten da sambo var 12 dager på europaturnè, begge ungerne var syke og sov på forskjellige tidspunkt av døgnet.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 07:35   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Jeg tror mange definerer sliten forskjellig og at det også skaper litt krasjer.


Men ja, jeg håper virkelig det er lov å bli sliten av barnet sitt og mammarollen sin.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 07:37   #9
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Og om man i utgangspunktet ikke ønsker en dag hjemme pr uke med barna, så kan jeg tenke meg man blir sliten bare av tanken.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 07:59   #10
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Ja, man kan bli sliten av sine barn i perioder.

Hilsen hun med to syke barn og syk mann.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:03   #11
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Jeg blåser en lang marsj i om andre syns det er "lov" eller ei.
Da tvillingene var babyer og før vi hadde fått innarbeidet faste sove- og spiserutiner, hadde jeg perioder der jeg var så sliten pga. manglende nattesøvn at jeg satt nærmest apatisk med ungene på ammeputa i fanget mens tårene silte. I tillegg hadde vi jo et hjertesykt barn, og bekymringer for henne gjorde ikke ting noe lettere akkurat. Jeg opplevde jo en veldig aksept for at jeg var sliten da, det skal sies - fordi vi hadde fått tvillinger og tre barn på to år. Selv mener jeg at det ikke er antall unger eller hvor tett disse kommer som betyr noe - alle må da få lov til å synes at småbarntida iblant er slitsom!

Idag går alt så mye bedre, vi har unger som legger seg med glede om kvelden og faste rutiner er på plass for lengst. Likevel har jeg ikke et fnugg av dårlig samvittighet for å innrømme at jeg iblant er sliten når ungene er syke, jeg har hatt krevende dager på jobb og/ eller mannen er bortreist. Jeg er ikke supermenneske med en utømmelig kilde av overskudd og energi.

Disse fjottene som måtte mene at jeg aldri burde hatt barn av den grunn kan kysse seg der de er høyest når de plukker bær.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:06   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Jeg blir sliten av mine unger rett som det er, og skammer meg slettes ikke. (Og jeg ville IKKE valgt en hjemmedag med dem hver uke. Det skammer jeg meg heller ikke det minste over. :tårnfrid: )

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:08   #13
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Jeg kunne tenkt meg en hjemmedag uten barn

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:11   #14
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg kunne tenkt meg en hjemmedag uten barn

Det kunne selvsagt jeg også.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:14   #15
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg kunne tenkt meg en hjemmedag uten barn

Det har jeg iblant. Det er da noen fordeler ved å jobbe turnus også.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:16   #16
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Jeg blir ikke fysisk sliten av barna, men med storesøster på 2 år og lillebror på 5 mnd så kan det blir litt hektisk, og da helst i hodet mitt. Jeg har ikke veldig stor tålmodighet, og når storesøster gaper MAMMA for 10000-ende gang mens jeg skifter på lillebror, ja da sender jeg noen varme tanker til Byttesentralen på Kløfta og er glad de ikke tar imot unger der.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:17   #17
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.854
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

De fridagene er deg veldig vel unt, MokkMokk. Sier Tinetoff som har vokst opp med yngre tvillingsøsken (og de var sprellfriske og fem, ikke to år yngre enn meg, men det aner meg hvordan hverdagen deres er ).

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:18   #18
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Ettersom barna mine alltid har sovet som små engler blir jeg så å si aldri fysisk sliten av de. Jeg kjenner meg derimot godt igjen i det Sitron sa om galehus.

Jeg har hatt en fast hjemmedag i uken med storesøster, når hun var i toårsalderen. Det gikk fint, da var jeg nemlig forberedt og hadde mange planer/aktiviteter. Det er de vanlige hverdagskveldene som er verst her i huset.


Jeg har aldri møtt en mor eller far som ikke har blitt sliten av barna sine. Alle blir det. Naturlov.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:25   #19
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

De fridagene er deg veldig vel unt, MokkMokk. Sier Tinetoff som har vokst opp med yngre tvillingsøsken (og de var sprellfriske og fem, ikke to år yngre enn meg, men det aner meg hvordan hverdagen deres er ).

Tja, du sier noe. Jeg har en venninne som fikk barn omtrent på samme tid som meg begge gangene, og jeg ser jo hvor ulike liv vi lever - hun med to og jeg med tre. Ikke kan man si at vi burde visst hva vi gikk til heller - tvillinger kommer jo ikke akkurat på bestilling. Men jeg trøster meg med at det bare vil bli lettere i tiden som kommer, etterhvert som de vokser til.

En vakker dag vil jeg nok tenke tilbake og savne denne tida, det er rart med det.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 08:43   #20
Tove
XXX
 
Tove sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 3.578
Tove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de flesteTove er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Det er vel ingen som kan si at man ikke kan bli sliten av barna sine, den følelsen et menneske sitter med er den samme uavhengig av hva andre måtte mene. Det kan ikke måles på noe måte. Det er viktig å ta mennesker alvorlig på de følelser de forteller de har...

Selv skal jeg innrømme at jeg har vært sliten mange ganger. Med ei lita ei som kunne våkne 5-15 ganger hver natt fram til hun var 3 1/2 år, så må jeg si det var slitsomt. Men etterhvert blir det bedre. Man må bare huske at det som regel er en forbigående periode. Når det står på som verst er det godt å ha noen til å avlaste innimellom slik at man får hentet seg inn litt

Tove er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no