Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Arkitektens trøst

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-07, 13:25   #1
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.235
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Arkitektens trøst

Ja, det trenger jeg, tror jeg. Vi har en stor betongvegg med tilstøtende nettinggjerde, og jeg trenger noe som pynter og vokser fort og tåler det meste av eksos og neglisjering.

Når jeg leser rundt, kommer denne (slyngslirenke?) stadig opp. Noen som har erfaring med den? Hvor stor plante lønner det seg å kjøpe, og hvor? Hvordan bør det plantes? Er sånt noe dyrt?

Som det kanskje kan anes, er jeg på grensen til idiot når det kommer til hagearbeid.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 15:26   #2
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Ja, vi har plantet sånne for å skjule en vegg. Fungerer alldeles utmerket ! Egentlig greit å kjøpe dem ganske små, de vokser fort.
Vi kjøpte de på Skajems planteskole på Ris i Oslo, og plantet dem direkte ut med ca. halv meters avstand. Siden det har vi ikke gjort en døyt med dem, de lever sitt eget liv :hurra: Hvis jeg ikke husker helt feil blomstrer de også på et eller annet tidspunkt.
Husker ikke hva vi betalte for dem, men tror ikke det var stort, altså.
Lykke til med plantevalget

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 15:55   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Jeg foretrekker å plante humle fremfor noe annet ettersom humle vokser fra rot hvert år (dvs. den visner helt ned). Det er mye enklere å bedrive vedlikehold.

Humle er en fascinerende plante. Den vokser inntil 20 cm pr. døgn, så det er bare å lene seg tilbake når våren kommer.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 15:59   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.235
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Men Veronal, da mister man all skjerming om vinteren, både mot innsyn, trafikk, gjennomgang og estetisk? Jeg har fått med meg at denne blir ganske trevlete og ikke er vintergrønn, men ser for meg at den er litt dekorativ likevel.

scilla, jeg trodde den vokste såpass mye i bredden at det ikke var nødvendig å plante særlig mange? :novise:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 17:07   #5
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.090
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Jeg har klatrehortensia. Anbefales ikke, da de mister bladene om vinteren. Ville gått for noe klatrete vintergrønt, om det finnes. Eføy er fint, men det vil jeg ikke har på veggen.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 18:14   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Hva du enn gjør ikke velg eføy. Den er villig som bare det og vokser gjerne inn i huset eller i garasjen også.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 18:16   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Men Veronal, da mister man all skjerming om vinteren, både mot innsyn, trafikk, gjennomgang og estetisk? Jeg har fått med meg at denne blir ganske trevlete og ikke er vintergrønn, men ser for meg at den er litt dekorativ likevel.

Den visner, men du må rive den manuelt ned selv hvert år. Sånn sett er det noe skjerming.

Jeg liker løvfellende planter, jeg da. Dessuten synes jeg det praktiske elementet overgår alt. Ingenting er verre enn klatreplanter som borer seg gjennom plank og mur.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-07, 23:00   #8
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Neida, trenger ikke plante mange. Men den mister også bladene på vinteren, altså. Noe eviggrønt, klatrende vet jeg ikke om.
Jeg har veldig god erfaring med Skajem når det gjelder råd og tips gså novise med ikke-grønne fingre :. Har brukt masse tid der - pleier å snakke med en mann som jobber der. Flink ! (tror han er nordlenning, hvis jeg husker riktig)
Lykke til med plantevalget

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 09:00   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.235
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Skajem på Ris, det er den som ligger helt oppe ved t-banen mellom Vinderen og Slemdal? Eller? Trodde den het Oasen eller noe? :grønn:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 10:46   #10
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.087
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Jo, den heter vel Oasen nå. Opprinnelig Skajems planteskole - har liksom alltid kallt den det og det tar litt tid å innarbeide endringer når man har nådd en viss alder...

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 09:36   #11
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arkitektens trøst

Må si meg enig i Veronal, foretrekker humle.

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no