Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kildehenvisninger i tekst

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-07, 10:40   #1
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kildehenvisninger i tekst

Vet ikke helt om dette er rett underforum, men er det noe så kan noe om kildehenvisninger så må det vel være dere flisespikkere?

Hvis man skal henvise til samme tekst flere steder i et avsnitt, finnes det noen snarveier da? Må jeg skrive (forfatter år:side) hver gang?

Enn hvis jeg henviser til samme side to ganger under hverandre?

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 10:45   #2
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kildehenvisninger i tekst

Fra Wikipedia:

Ibid. (lat. forkortelse for «ibidem», «på samme sted», er et begrep som brukes i fot- eller sluttnoter for å angi at sitatet er hentet fra det foregående refererte verk. Betydningen av ibid ligner betydningen av «idem» («noe som er nevnt tidligere»; «det samme», forkortes «Id.»), og blir ofte brukt i juridiske tekster.
For å finne Ibid.-kilden, må man se på den siste referansen før ibid.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 10:56   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kildehenvisninger i tekst

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Fra Wikipedia:

Ibid. (lat. forkortelse for «ibidem», «på samme sted», er et begrep som brukes i fot- eller sluttnoter for å angi at sitatet er hentet fra det foregående refererte verk. Betydningen av ibid ligner betydningen av «idem» («noe som er nevnt tidligere»; «det samme», forkortes «Id.»), og blir ofte brukt i juridiske tekster.
For å finne Ibid.-kilden, må man se på den siste referansen før ibid.

Betyr det at jeg også kan bruke det i løpende tekst (og ikke bare i fotnoter og sluttnoter)?

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 11:03   #4
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kildehenvisninger i tekst

Det er jeg ikke sikker på. Ev. kan du bruke det i fotnoter i stedet for i teksten?

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 11:06   #5
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kildehenvisninger i tekst

I forrige godkjenningsoppgave refererte jeg til samme verk hele tiden, og skrev bare sidetall i parenes. Første gangen jeg bare skrev sidetall, la jeg til en fotnote om at kun sidetall referererte til (navn på verket). Jeg fikk ingen kommentarer på at det ikke gikk an. Forøvrig så jeg det i en hovedfagsoppgave en gang.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 11:18   #6
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kildehenvisninger i tekst

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

I forrige godkjenningsoppgave refererte jeg til samme verk hele tiden, og skrev bare sidetall i parenes. Første gangen jeg bare skrev sidetall, la jeg til en fotnote om at kun sidetall referererte til (navn på verket). Jeg fikk ingen kommentarer på at det ikke gikk an. Forøvrig så jeg det i en hovedfagsoppgave en gang.

Ja, kanskje det går an. Dette er en masteroppgave, så det bør vel bli rett. Får sikkert bare spørre veileder for sikkerthets skyld.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-07, 11:29   #7
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kildehenvisninger i tekst

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Ja, kanskje det går an. Dette er en masteroppgave, så det bør vel bli rett. Får sikkert bare spørre veileder for sikkerthets skyld.

Kanskje noen andre vet?

Lykke til med skrivingen!

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no