Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hva er rett preposisjon?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-05-07, 23:04   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Hva er rett preposisjon?

Kjære grammatikkguruer. Hva er korrekt?

- Å være innlagt sykehus
- Å være innlagt i sykehus
- Å være innlagt ved sykehus

..og har det betydning om man spesifiserer sykehuset med egennavn, eller skal man velge samme ? F.eks:

- Jeg er innlagt på/ i/ ved Sykehuset Buskerud

Jeg tror jeg for det meste bruker i første sammenheng, men ved spesifisering av sykehus føles det mest riktig med ved. Men i noen sammenhenger føler jeg i er mest riktig også, det kommer litt an på ordlyden. Jeg har aldri følt meg stø på dette.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 23:26   #2
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.853
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er rett preposisjon?

Dette med preposisjoner er noe av det vanskeligste ved det norske språket, synes jeg. Det finnes jo praktisk talt ingen brukbare regler. Jeg ville sagt (og dette er ren synsing):

Jeg er innlagt på sykehus(et).
Jeg ligger på sykehuset.
Jeg ligger på Aker sykehus.
Jeg er innlagt på Aker sykehus.
Jeg er innlagt ved Aker sykehus.

De to siste her er ganske likestilt i mine ører, men sannsynligvis ville jeg nok oftest valgt . I kunne jeg ikke ha brukt i noen av tilfellene. Ved går heller ikke an uten at sykehuset er navngitt, synes jeg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 23:34   #3
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er rett preposisjon?

Jeg ville brukt "på" uansett om sykehuset var navngitt eller ikke.

Jeg kunne kanskje sagt:

Jeg var pasient ved XxYY sykehus i 80'åra. Altså ikke innlagt på sykehuset, men at jeg fikk en form for behandling over lengre tid, da kunne jeg brukt "ved"

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 23:36   #4
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er rett preposisjon?

Jeg ville intuitivt brukt innlagt på sykehus.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 23:44   #5
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er rett preposisjon?

Jeg er nå i hvert fall i sykehuskø. Når jeg er ferdig med å være der, håper jeg å bli operert (inne) sykehuset, ikke ved ettersom det høres ut som utenfor.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 23:47   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er rett preposisjon?

Opprinnelig lagt inn av Koma, her.

Jeg kunne kanskje sagt:

Jeg var pasient ved XxYY sykehus i 80'åra. Altså ikke innlagt på sykehuset, men at jeg fikk en form for behandling over lengre tid, da kunne jeg brukt "ved"

Dette kunne jeg også ha sagt (hypotetisk, vel og merke).

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-05-07, 23:50   #7
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er rett preposisjon?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Dette kunne jeg også ha sagt (hypotetisk, vel og merke).

Det var hypotetisk her også altså ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-07, 19:59   #8
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva er rett preposisjon?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Jeg ville intuitivt brukt innlagt på sykehus.

Det ville nok jeg ha gjort også, men kunne kanskje ha brukt "ved", selv om det ikke virker så naturlig.

  Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 21:27   #9
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er rett preposisjon?

På.

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-07, 21:31   #10
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er rett preposisjon?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Dette med preposisjoner er noe av det vanskeligste ved det norske språket, synes jeg. Det finnes jo praktisk talt ingen brukbare regler.

Det er fordi de aller fleste, trolig alle, norske preposisjoner kan regnes for å være polyseme kategorier, eller prototypiske kategorier, der det er en betydning som er typisk, men der det også finnes en rekke andre bruksmåter som ligner mer eller mindre på denne typiske bruksmåten. Det ER ingen klare enten-eller-regler, men det er det heller ikke ved særlig mange andre språklige fenomener. Og dette gjenspeiler hvordan vi opplever verden rundt oss med det sanseapparatet vi har, og etter all sannsynlighet også hvordan hjernen fungerer.

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no