Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Raspeballer (Haster!)

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-07, 15:13   #1
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Raspeballer (Haster!)

Jeg har fått en fiks idé om at jeg skal lage raspeballer i dag. Vi skal ha lette kjøttpølser og hjemmelaget kålrabistappe ved siden av tenkte jeg.

1. Blir det godt å koke raspeballene i vanlig vann? I oppskriftene snakkes det om kraft fra saltkjøtt.. Kan jeg bruke kjøttbuljong istedenfor? Bare salt?

2. Hvis noen har oppskrift på raspeballer, tar jeg gjerne i mot. Tenkte jeg skulle koke opp poteter nå.

Var og spiste raspeballer for første gang på restaurant i Bergen nylig. Er småskeptisk, men tror kanskje jeg kan "spise meg vant til" smaken.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 15:17   #2
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Komler er jo kjempe godt!! Ikke den der Kristiansand versjonen da. *urk*

Vi pleier alltid å koke komlene i vanlig vann uten biljong, bare salt da.

Det er snadder med lammekjøtt og pølse og kålrabistappe og litt smeltet margarin. ÅÅÅ herregud nå fikk jeg lyst på å reise hjem til stavanger og spise meg god å mett på komler!!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 15:20   #3
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Lurer på om jeg satser på vann med kjøttbuljong jeg..

Hva er galt med Kristiansandversjonen Azi? Komler og raspeballer er vel det samme?

Et spørsmål til. Må de spises når de er ferske, eller kan man lagre de i kjøleskapet og varmes opp igjen?

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 15:30   #4
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Du kan lagre dem i kjøleskap, men det beste er da å dele dem opp når man skal varme dem opp igjen.

Raspeballer er det samme som komler da. Bare vi sier komler i stavanger.

I kristiansand så spiser dem komlen kun med sukker som tilbehør! Og oppi komlen har dem saltet kjøtt. Så det er skikkelig dårlig kombinasjon synes jeg da! *urk sier jeg bare*

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 15:39   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Er det ikke komper det heter når de har kjøtt inni? Vi kaller det "komla med dott i". Jeg elsker dem. Men de MÅ selvsagt serveres med salt lammekjøtt, kålrabistappe, pølser og gjerne tykk ertesuppe. :sikle:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:02   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Komle er best uten dott. Rasp poteter og bland med litt byggmel, salt og pepper.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:04   #7
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

............

__________________
Gutta 2003 og 2005

Sist redigert av malena : 15-01-12 kl 15:39.
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:04   #8
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Raspeballer:

Skrell og rasp poteter (jeg rasper som oftest 20) Da har jeg til overs.
Sil ut litt av vannet, men ikke alt, da blir de veldig harde.
Tilsett hvetemel og byggmel
Salt og pepper
Evt ha i stekt bacon i deigen
Kok dem i kjøttkraften eller kok opp vann med salt i, etter smak, gjerne litt buljong

Når vannet koker, former du baller med en skje, legger de oppi og koker de ca halvannen time.
Skjær over en og sjekk om de er ferdige.

Lykke til

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:05   #9
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Tenkte jeg skulle koke opp poteter nå.

De skal ikke kokes først altså...

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:07   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Jeg skjønner virkelig ikke at det er mulig å spise komler med sukker og/eller sirup?? Folk har rare matvaner, assa.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:07   #11
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Opprinnelig lagt inn av Anne M, her.

De skal ikke kokes først altså...

Noen oppskrifter opererer med litt kokte poteter og litt raspede, rå poteter. Det går sikkert fortere da, og så binder de kokte potetene røren sammen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:08   #12
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Fant denne på nett...

4 porsjoner

Komler er tradisjonell Vestlandsmat som spises hver torsdag !
Ingredienser

  • 1,2 kg råskrelte poteter
    400 gr kokte poteter
    2 ts salt
    3-4 dl byggmel
    4-5 ss hvetemel
Fremgangsmåte

Potetene males på kvern. Bland i salt og mel. Byggmelmengden er cirkamål, den må varieres etter hvor mye væske potetene avgir. Komlene skal være faste, men ikke tunge. Form passe store baller. Noen bruker "dott" - et stykke nyretalg, bacon eller flesk i midten av komla, den blir saftigere da.

Komlene serveres med bacon/stekt flesk m/stekefettet, kålerabi stappe, kokt lettsaltet fårekjøtt, kjøttpølser og poteter.

Komlene blir ekstra gode om de kokes i kraften fra kokingen av fårekjøttet. Vanlig drikke til er surmelk. Rester av komler skjæres i skiver og stekes i panne.

**************************************************

Her ser jeg de koker dem først, da blir de sikkert finere og ikke så grove som mine. Jeg syns de er best med litt motstand når man tygger.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:09   #13
Anne
Bør lage seg en tittel selv
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.740
Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Noen oppskrifter opererer med litt kokte poteter og litt raspede, rå poteter. Det går sikkert fortere da, og så binder de kokte potetene røren sammen.

Hmmm... nytt for meg, men kjekt å lære noe nytt!

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:14   #14
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Komler er kjempegodt. Restene skjæres i terninger og stekes dagen etter. Også veldig godt. Har ikke noen oppskrift for jeg pleier å bruke raspeballblandingen fra Stangeland Mølle.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:48   #15
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

..........

__________________
Gutta 2003 og 2005

Sist redigert av malena : 15-01-12 kl 15:39.
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 16:51   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Takk for mange gode tips! Nå ligger raspeballene i gryta. Vi brukte denne oppskriften, men halverte:

http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=9102

Røra ble helt flytende, så vi måtte bruke mye mer mel/byggmel. Snodig, Blir spennende å se om dette faller i smak. Isåfall skal jeg prøve meg på en av de oppskriftene dere har lagt ut her, med kun rå poteter - og lang koketid.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 18:17   #17
Callisto
Bør lage seg en tittel selv
 
Callisto sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Innlegg: 1.235
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Komler er kjempegodt. Restene skjæres i terninger og stekes dagen etter. Også veldig godt. Har ikke noen oppskrift for jeg pleier å bruke raspeballblandingen fra Stangeland Mølle.

Det gjør jeg også nå, de er kjempegode

Ellers brukte jeg 2 - 3 kokte poteter for at raspeballene ikke skulle bli så harde.

__________________
Snuppa feb '05 og Minisnuppa aug '08
Callisto er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 20:35   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

Komler er kjempegodt! Men torsdag er egentlig komledagen, da ...

Først koker du kraft på svineknoke til kjøttt slipper beinet (ca 2 timer).
Komlene lager du av et par kokte moste poteter og resten raspete rå poteter, bland i litt av knokekraften og ha i passe mengde byggnmel og sammalt hvetemel til du får deig med passelig konsistens.

Komlene kokes i svineknokekraften.

Serveres med vossakorv eller annen god pølse, kjøttet fra svineknoken og smeltet meierismør eller bacon og baconfett.

Dagen etter er det kjempegodt med stekte komler i skiver.

Kaffistova i Oslo har byens beste komler - hver torsdag hvis du ikke orker å lage dem selv.

daffy er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 20:41   #19
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.558
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

:slettet:


Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 15:10.
Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-07-07, 20:44   #20
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Raspeballer (Haster!)

ÅÅÅ da vet jeg hva vi skal gjøre første torsdagen etter ferien!

Det er over 5 år siden vi var ute på en torsdag og spist på komle!!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no