Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Bullet journaling - noen som driver med det?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-17, 12:37   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bullet journaling - noen som driver med det?

Jeg så det så vidt nevnt i en annen tråd, og syns det ser interessant ut. Sleit lit med hvilket underforum jeg skulle spørre i, men en ekte husmor har vel kontroll?

Jeg er en listeskriver selv, og bruker punktlister massvis allerede, men etter å ha lest om bullet journaling ser det ut som et system som kan ta listeskrivingen min til et nytt nivå. Og akkurat nå i en superhektisk periode trenger jeg det.

Bruker dere egne bøker hvor noe er utfylt allerede, typ det finnes ulike kalendere, eller lager dere alt selv?

Om konseptet: http://bulletjournal.com

Forklart enklere, uten fancy ord: https://www.buzzfeed.com/rachelwmill...bullet-journal

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 12:40   #2
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Nei, fordi jeg har lest så mange som har sagt "dette funket kjempefint i tre dager! ", og kjenner min egen lus på gangen, så da droppet jeg det. Selv om bøkene er lekre, da. Egentlig er jeg superstolt over at jeg klarte å motstå lyst til å kjøpe skrivebok med rasjonelle argumenter.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 12:42   #3
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Det finnes en app også. Lastet den ned nå.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 12:43   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Jeg tenker ikke på fancy ny skrivebok i all hovedsak altså, men systemet. Men fin skrivebok er jo alltid en bonus.

Jeg ser også faren ved i tre dager, deretter tilbake til mine vanlige lister. Men om jeg greier å opprettholde det, altså et system, ikke tegne fancy kalendre, border, ramme inn greier med fin washitape og sånn, men rett og slett bli flinkere å til å organisere listene mine, så er jo det flott. I og med at jeg helt av meg selv bruker noe av dette systemet allerede, så kanskje det funker?

Og jeg er i hovedsak interessert i det for å få organisert fremtiden, ikke bruke det som dagbok over fortiden.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 12:44   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Har sånt et navn altså?

Jeg har en bok fra claes ohlsson med skilleark hvor diverse sånt skrives. På jobb bruker jeg baksiden av brukte kopiark. Noe har jeg også på telefonen. Mer system i det trenger jeg ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 13:17   #6
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.439
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Så morsomt at du spurte om det nå, jeg søkte akkurat "Bullet journal" opp på pinterest. Jeg ble inspirert av atJustine Leconte hadde en episode om dette på youtubekanalen sin. Denne kanalen har forresten skikkelig solid og godt innhold og anbefales å sjekkes ut!


(Kilde: youtube.com)

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 13:24   #7
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Jeg har laget mitt eget system som jeg tror ligner. Har en liten svart moleskine-bok som jeg lager lister i hver søndag eller mandag med oppgaver knyttet til jobb 1 og jobb 2, egenpleie (gjøre yoga, spise frukt og grønt, whatever jeg trenger å jobbe med) og diverse (huske å ringe tannlegen etc). Funker faktisk veldig bra. Jeg er listoman. Tror noe av det som har gjort det bra for meg er at jeg lager listene selv etter behovene der og da.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 13:26   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Enda en forbruker av kladdebøker fra Clas melder seg. Bruker en bok hele tiden på jobb, så slipper jeg løse lapper og notater som forsvinner - og senere sure kunder som ikke får det vi avtalte.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 13:27   #9
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Kladdebøker på jobb er jeg storforbruker av. Og baksiden av kopiark ja. Og gule lapper. Og så er det kort holdbarhetsfrist på de notatene altså, de er gjerne umulige å deschiffrere en uke senere, men DER OG DA gjør de susen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 13:49   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Jeg trenger ikke tips om generelle lister og notater altså. Det er ikke som om jrg ikke visste om oppfinnelsen «notatbok fra Clas» eller «skrive en liste over det man skal gjøre». Det er et litt mer utvidet system jeg lurer på om noen har testet, og i såfall hvordan funker det? Jeg er usikker på om jeg ville greid å holde det i gang, eller om jeg faller tilbake til gule lapper, kopist og kladdebøker med uendelige lister det er umulig å skjønne en uke senere.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 13:56   #11
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Eg har utvida "Notatbok frå Clas" og generell drodling til Bullet Journal og eg liker det. Det er ikkje alltid eg oppdaterer alt daglig, men eg har alltid vore ein drodle- og listeperson.

Eg bruker Moleskine med heilt blanke ark, har satt av to sider til innhold som eg oppdaterer fortløpande og fyller med både faste månadslister og meir ad hoc-ting.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 13:58   #12
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Jeg har tidligere i livet prøvd ulike systemer, både på app og i bokform, men utvidede systemer gjør meg opphengt og det funker ikke for meg. Jeg trenger nok å la systemene mine være såpass løse at jeg ikke får følelsen av plikt.

Skillearkblokk funker bedre enn blokk uten skilleark, så en viss utvidelse har jeg i og for seg foretatt. Jeg kan også finne på å bruke sånne fargede postit-merker.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 13:58   #13
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Jeg utfordrer meg selv på tredje året til å være heldigital, og både planlegger undervisningen og har egen huskeliste i OneNote. Men jeg må si at jeg savner den fysiske kalenderen, og vet ikke om jeg helt kommer til å venne meg til det heldigitale - det er mer omstendelig noen ganger, men det er positivt at lister og lapper og bøker ikke blir borte eller gjenglemt.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 14:05   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Ja, det er det jeg er redd for Guava, at det blir for låst.

Har vurdert å være heldigitale også, det for jo en veldig umiddelbar oversikt, men er vanskelig siden det er noen situasjoner jeg foretrekker å være analog i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 14:06   #15
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Jeg ser for meg at det Bullet-systemet fungerer utmerket hvis man har det ganske forutsigbart, og derfor kan bevare det estetiske aspektet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 14:11   #16
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.728
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Jeg er nok ikke klar for heldigitale løsninger. Jeg liker papir og rabbel og å fysisk streke ut ting på listene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 14:15   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg ser for meg at det Bullet-systemet fungerer utmerket hvis man har det ganske forutsigbart, og derfor kan bevare det estetiske aspektet.

Ja, ser for meg at det ikke må ta helt av. For estetikken i det er jo et element, men må ikke bli hovedarena.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg er nok ikke klar for heldigitale løsninger. Jeg liker papir og rabbel og å fysisk streke ut ting på listene.

Ja, det er veldig tilfredsstillende.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 14:43   #18
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.003
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Jeg bruker lightversonen, dog uten washitape. For meg funker det fjell.

Einhyrningur er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 14:55   #19
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Nå har jeg sett videoen. Dette ef basically det jeg gjør. Det funker fint. Trenger ikke fine farger og pynt og sånt. Kombinerer med kalender på telefonen synkronisert med e-posten for møter.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-17, 15:36   #20
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bullet journaling - noen som driver med det?

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg ser for meg at det Bullet-systemet fungerer utmerket hvis man har det ganske forutsigbart, og derfor kan bevare det estetiske aspektet.

Egner arter det estetiske aspektet ved å ha blanke ark innimellom, til det uforutsigbare. Det er og grunnen til at eg lager ein månad om gongen.

Min oktober ser slik ut:
- Rutiner (kvardag/helg)
- "Fine ting"
- Blank side
- Strikkeprosjekt og inspirasjon
- Leseprosjekt og inspirasjon
- Blank side
- Trening
- Blank side
- Veke 40
- Veke 41
- Blank side
- Veke 42
- Veke 43
- Blank side
- Ukesmenyer oktober

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no