Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Bytte ut garn i oppskrifter

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-11-17, 20:44   #1
Tonjemor
Forvirret
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 642
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Bytte ut garn i oppskrifter

Hvordan kan man bytte ut garn i oppskrifter uten at det blir for mye tull?
F.eks så tenkte jeg å strikke en skappelgenser til barna, men jeg synes det blir for dyrt å bruke garnet som er oppgitt. Hvordan kan jeg finne alternative garn? Hva skal jeg se etter?
Jeg har også mye restegarn jeg trenger å bruke opp, men synes det er vanskelig å finne oppskrifter hvor jeg kan bruke garnet. Tips?

__________________
Du greier ikke å fly med en sopelim av ren og skjær vilje....
Tonjemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-17, 20:44   #2
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.173
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Jeg har brukt drops Air på den type genser.
Mye rimeligere.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-17, 22:49   #3
LilleLeo
A friend with benefits
 
LilleLeo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 12.877
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Slik jeg har forstått det, så må man se på strikkefastheten som er opppgitt, evt strikke prøvelapp.

__________________
Lille 04 ~ Engel f/d 07 ~ Lillebror mai 08
LilleLeo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-17, 22:53   #4
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Strikkefasthet og kor "kompakt" garnet er, altså antall meter pr. 50 gram, er vesentlig for resultatet. Originalgarnet har 13 masker pr. 10 cm. på pinne 7. Ein del garn i dem tjukkelsen er så tett spunne at det ikkje vil gi eit like luftig resultat.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-17, 23:01   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Først må du finne et garn med omtrent samme strikkefasthet som originalgarnet, og finne ut hvilken pinnestørrelse du trenger for å få riktig strikkefasthet ut fra oppskriften.

Deretter må du se på antall løpemeter for å beregne garnmengde:

  • La oss si at i originalgarnet skal du ha 300g av et garn med 150m pr 50g. Da skal du ha 150mx6nøster=900m garn.
  • Hvis du bytter ut garnet med et annet som har 75m pr 50g må du ha 900/75=12 nøster for å få 900m (75x12=900).

Det siste punktet der er viktig, altså. Det er utrolig fort gjort å ende opp med altfor lite garn hvis man glemmer å ta hensyn til løpemeter, og garn med samme strikkefasthet kan ha veldig ulik løpelengde alt etter hvor kompakte de er.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 10:55   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Først må du finne et garn med omtrent samme strikkefasthet som originalgarnet, og finne ut hvilken pinnestørrelse du trenger for å få riktig strikkefasthet ut fra oppskriften.

Deretter må du se på antall løpemeter for å beregne garnmengde:

  • La oss si at i originalgarnet skal du ha 300g av et garn med 150m pr 50g. Da skal du ha 150mx6nøster=900m garn.
  • Hvis du bytter ut garnet med et annet som har 75m pr 50g må du ha 900/75=12 nøster for å få 900m (75x12=900).


Det siste punktet der er viktig, altså. Det er utrolig fort gjort å ende opp med altfor lite garn hvis man glemmer å ta hensyn til løpemeter, og garn med samme strikkefasthet kan ha veldig ulik løpelengde alt etter hvor kompakte de er.

Ja! Samtidig, å bytte eit garn med 150 meter/50 gram med 75 meter/50 gram vil og gi konsekvenser for resultatet. Det først blir eit lettare og luftigare plagg enn det andre.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 11:37   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Jeg bare konstaterer at jeg er skikkelig elendig på å bytte ut garn. Nå har jeg nemlig gjort det igjen ... strikket en hel genser som viser seg å bli for liten. Enda jeg byttet ut pinner og gikk opp en størrelse.

Flaksa mi vil ha det til at jeg har strikket den i snuppas størrelse og en farge hun liker, så den blir kanskje brukt allikevel. Men jeg ville jo ha den genseren selv.

Men jeg skulle strikket i børstet alpakka (Sandnes) og endte opp med Fairytale (Du store alpakka) isteden, så det er snakk om en annen genser. Men dette er langt fra første gangen jeg har gjort denne feilen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 11:54   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Har heller ikke peiling men har latt meg friste av Holst Supersoft for det skal visstnok bli så lett og tynt. Selv om jeg synes det stikker helt forbaska nå mens jeg strikker. Har blitt lovet at det skal bli tett og fint og mykt når plagget er vasket.
Det er visst innsatt med en type olje som skal vaskes ut før bruk.

Har rekt opp en gang og prøver å strikke litt strammere nå.
Burde nok ha gått ned en str på pinne men det er så kjeeeedelig.
Strikker med pinne 3,5 og jeg strikker løst så vi får nå se. Skal bli kofte så har lagt opp etter Fanakoftestørrelse og skal følge økningen men skal bruke Setesdalsmønster i rundfellingen.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 12:06   #9
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ja! Samtidig, å bytte eit garn med 150 meter/50 gram med 75 meter/50 gram vil og gi konsekvenser for resultatet. Det først blir eit lettare og luftigare plagg enn det andre.

Ja, absolutt. Jeg valgte et litt ekstremt eksempel for å få poenget tydelig fram; for de fleste vil det nok oftere være snakk om at man trenger et nøste eller to mer i det alternative garnet.

Det kan funke helt greit, da. Jeg har strikket Marygenser i Drops Air og Drops Big Merino, og de er veldig ulike men fine, begge to.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 12:08   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg bare konstaterer at jeg er skikkelig elendig på å bytte ut garn. Nå har jeg nemlig gjort det igjen ... strikket en hel genser som viser seg å bli for liten. Enda jeg byttet ut pinner og gikk opp en størrelse.

Flaksa mi vil ha det til at jeg har strikket den i snuppas størrelse og en farge hun liker, så den blir kanskje brukt allikevel. Men jeg ville jo ha den genseren selv.

Men jeg skulle strikket i børstet alpakka (Sandnes) og endte opp med Fairytale (Du store alpakka) isteden, så det er snakk om en annen genser. Men dette er langt fra første gangen jeg har gjort denne feilen.

Sjekker du din personlige strikkefasthet opp mot den i oppskrifta, og ser du på målene for de ulike størrelsene i akkurat den oppskrifta når du bestemmer hvilken du skal strikke? Utrolig mange feller man kan gå i når det gjelder størrelse på strikkeplagg.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 12:25   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Når jeg strikker med det garnet som er oppgitt, så blir genseren akkurat så stor som den skal. Altså antar jeg at jeg har korrekt strikkefasthet. Det er når jeg begynner å sjonglere med tykkelse på garn og pinnestørrelse at det skjærer seg. Regnestykkene mine tilsier at det skal bli riktig, men det blir ikke det. Og siden det kommer inn flere ukjente (siden man bytter ut flere ting på en gang), så skjønner jeg heller ikke hvilken del det er jeg trenger å korrigere til neste gang. Denne gangen gikk jeg opp både i pinne og i størrelse, og allikevel ble det feil. :blæh:

Så nå tror jeg rett og slett at jeg kjøper en ny runde med garn i Børstet Alpakka og strikker genseren på nytt. Den var veldig lettstrikket, heldigvis. (Børstet Alpakka var utsolgt da jeg skulle kjøpe garn sist, så det var årsaken til at jeg byttet.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-11-17, 14:32   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.079
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Sånne oversikter kan hjelpe: http://www.majas-design.com/Diverse/garnoversikt.htm

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-12-17, 00:24   #13
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Jeg har bommet på dette noen ganger, og klok av skade spør jeg nå alltid på garnbutikken min. De vet som oftest hvilket garn jeg kan bytte til.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-17, 10:58   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Hannamoren, her.

Jeg har bommet på dette noen ganger, og klok av skade spør jeg nå alltid på garnbutikken min. De vet som oftest hvilket garn jeg kan bytte til.

Akkurat denne gangen var det faktisk garnbutikken som kom med forslaget siden det garnet jeg skulle hatt var utsolgt. Ikke at det hjalp meg nevneverdig. :hrmf:

Men datteren min er godt fornøyd da.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-12-17, 15:30   #15
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Men pleier det ikke å stå alternative garn i oppskriften?
Jeg har et hefte fra Sandnes Garn hvor Nancykoften står og der er det listet opp ganske mange alternative garntyper som passer til samme pinnestr.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-17, 00:36   #16
Hannamoren
Bør lage seg en tittel selv
 
Hannamoren sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.182
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Akkurat denne gangen var det faktisk garnbutikken som kom med forslaget siden det garnet jeg skulle hatt var utsolgt. Ikke at det hjalp meg nevneverdig. :hrmf:

Men datteren min er godt fornøyd da.

Da hadde jeg blitt så sur at jeg hadde returnert og vist dem resultatet. Det er dem som skal kunne dette, og gir de meg et feilt råd, så er det dem som må erstatte garnet. Mener jeg.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-17, 00:57   #17
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Men pleier det ikke å stå alternative garn i oppskriften?
Jeg har et hefte fra Sandnes Garn hvor Nancykoften står og der er det listet opp ganske mange alternative garntyper som passer til samme pinnestr.

Noen leverandører skriver alternative garn, men langt fra alle.

Jeg er skikeklig pingle når det gjelder å avvike fra oppskriften, men kjøper garn i fysisk butikk, og får alltid god hjelp derfra, om bytte er et alternativ.

Har feks flere ganger valgt å strikke i bomull i stedet for ull. Det har gått helt greit, men opplevde at jeg må ned en størrelse når jeg stikker med bomull kontra ull.

Det å strikke en prøvelapp er noe jeg har erfart er lurt. Oppdaget nylig at det å gå ned/opp 0,5 i pinnestørrelse faktisk utgjør stor forskjell. Utrolig nok. Ut over det så er det jo dette med løpemeter som er viktig. Bytter jeg garn så tar jeg i litt når jeg kjøper nøster, og bytter heller inn det jeg får til overs. Da får jeg samme fargeparti.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-17, 10:07   #18
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.986
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bytte ut garn i oppskrifter

Det er ganske vanlig at man kan bytte ut garn, men at man ikke kan følge infoen om pinnestørrelse i originalgarnet for å få samme strikkefasthet. Spesielt viktig å strikke prøvelapp når man bruker alternativt garn.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no