Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Økonomispørsmål

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-12, 12:05   #1
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Økonomispørsmål

Hvis man har 3500-4000 kr igjen (på budskjettet) etter at alt av regninger/strøm, husleie/lån, mat/husholdningspenger, kles/utstyrs budskjett, sparing osv er trukket fra, kan det gå?

Da er absolutt alt trukket fra. Så disse pengene som er igjen vil gå til buffer eller uventete utgifter.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:07   #2
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Har du også trukke frå utgifter til gaver, tannlege, frisør? Da skal det vel gå. Eg hadde ikkje fått det til med dagens forbruk i alle fall.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:08   #3
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Bursdagsgaver til venner av barna er jo ikkje sjeldent en tusenlapp i måneden.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:09   #4
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Bursdagsgaver til venner av barna er jo ikkje sjeldent en tusenlapp i måneden.

Jøss - da er det mange venner som skal ha gaver.

3-4000 kroner i "diverse"-potten bør gå fint - forutsatt at du har budsjettert realistisk med de andre utgiftene sånn at du slipper å bruke av disse pengene til mat, klær etc.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:10   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Bursdagsgaver til venner av barna er jo ikkje sjeldent en tusenlapp i måneden.

så mye regner ikke jeg på gaver til venner av barna hver måned. Vi gir kr 100-150 kr pr barn og så mange bursdager er det ikke hver måned.
Men det er viktig å huske at man som regel ikke klarer å huske alt når man setter opp budsjett, så jeg hadde satt en diversepost på kr 1000.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:11   #6
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Jeg hadde klart meg utmerket med det i hvert fall.

  Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:13   #7
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

har ikke medregnet lege/tannlege osv.. har tenkt at kles/utstyrspotten inneholder slike gaver osv.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:26   #8
Myrsnipa
Pen. Så det så.
 
Myrsnipa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.525
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Jeg har ca det i dag, og det går strengt tatt ikke, men jeg karrer meg iland på feriepenger og skattepenger som utligner minusen et par ganger i året.

__________________
Whatever Your Mind Can Conceive, and Believe, the Mind can Achieve- Napoleon Hill
Myrsnipa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:31   #9
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

hva er det som trekker ubudskjetterte penger hos dere andre? jeg for min del klarer aldri følge det budskjettet jeg har satt opp. Hele greien med nettbank, konto, kort blir for ukonkret for meg. Jeg skulle levd i gamledager, hvor man hadde alle pengene hjemme. Klarer som oftest å holde mat/husholdsbudskjettet da jeg har en konto som jeg overfører et beløp på 1 gang i mnd, men likevel så er det ting som går ut som jeg ikke får med meg.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:53   #10
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.707
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Kan du opprette en separat konto som kun skal gå til diverse? Med kort til. Evt en som kun brukes på mat. Med kort til. Så overfører du penger hver mnd til respektiv konto. Og bruker det kortet kun til det som det faktisk skal brukes til.

Jeg vurderer dette selv, da jeg opplever det samme som deg. Jeg aner virkelig ikke hva en del av pengene mine går til.

Så setter du mnd beløp av på regningskonto som du bruker til å betale alle regninger og faste utgifter fra.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 12:59   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.877
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Når jeg har satt opp budsjettet så har jeg tatt utgangspunkt i betalte regninger via nettbanken, + det som har gått ut av bruktskontoen på matvareinnkjøp og andre ting... det er vel sånn du også sikkert har gjort det..
SIFO har et ganske detaljert budsjett på nett som man kan ta utgangspunkt i.

Jeg synes alt fungerte mye bedre etter at jeg fikk samlet ALLE regninger som drar via nettbanken, avtalegiro/autotrekk eller fast trekk og overfører en fast sum over på en regningskonto den dagen lønnen kommer.
Jeg sparer faktisk den summen som jeg tidligere betalte i SFO for storebror til feriesparing. Klarte jo å betale på den i fjor så da endret jeg bare kontoen den skal overføres til. Digg nå.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:08   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Kan du opprette en separat konto som kun skal gå til diverse? Med kort til. Evt en som kun brukes på mat. Med kort til. Så overfører du penger hver mnd til respektiv konto. Og bruker det kortet kun til det som det faktisk skal brukes til.

Jeg vurderer dette selv, da jeg opplever det samme som deg. Jeg aner virkelig ikke hva en del av pengene mine går til.

Så setter du mnd beløp av på regningskonto som du bruker til å betale alle regninger og faste utgifter fra.

Nå skal du høre. hehe..

Jeg har tre kontoer:
1. mat/husholdskonto som går kun til dagligvarer. overfører 5500 i mnd til den. Har kort til denne.
2. budskjett konto hvor jeg overfører alt som er til regninger og faste utgifter.
3. kles/utstyr konto som jeg har kort til, som jeg overfører fast beløp til. det som evt er til overs på denne kontoen går til sparekonto..
4. sparekonto. som jeg prøver å spare på. står som oftest ca 5 kr på denne.

det burde være forståelig, men det er vanskelig.

Nå har jeg laget et budskjett ut i fra forespeilet inntekt til høsten (ped leder lønn + bidrag, barnetrygd osv. det vil bli mer inntekt enn jeg har nå som student) og ser på et hus som er 3000 dyrere i mnd enn jeg har nå.
jeg burde klare det ut i fra budskjettet, men det er jo litt sånn at jeg er bekymret fordi jeg aldri klarer budskjettet NÅ...

det eneste enklere er jo at jeg vil få inntekt 1 gang i mnd i stedet for 10.. lettere å se oversikten da føler jeg.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:12   #13
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Se på SIFO-budsjettet. Du skal være ganske flink for å slå det for å si det sånn.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:22   #14
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.491
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Men hvor mye er nettoøkningen i lønn pr mnd med pedlederlønn? Og hvor mye forskjell blir det i lån pr måned? Så ser du hva forskjellen blir pr måned. Hvis forskjellen er 0 så blir du liggende der du er nå. Hvis forskjelle går i minus og du allerede sliter så er det jo ikke så lett hvertfall. Men hvis forskjellen går i pluss så kan det jo gå.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:29   #15
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.886
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Barna mine er i cirka tre bursdagar kvar i en hektisk måned. Det blir 6 bursdagar og med litt over en hundrings i gave er eg fort på 8-900.

Og kva eg bruke ubudsjetterte pengar på? Det er alt tøyset; nye lys, servietter, blomster, lypsyl, blad til ungane i svakt øyeblikk, oj det er tivoli i bygda, lunsj på kafè i dag? javisst, Hellbillies kjem neste veke, det MÅ vi! Sånt.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:33   #16
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Det kan helt sikkert gå, men jeg synes det høres knapt ut.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:36   #17
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Har du forresten full oversikt over faste utgifter? Det er ikke noe som dukker opp hvis du flytter eller nå som du ikke er student lenger som du ikke har hatt oversikt over. Det meste går jo, det er bare spørsmål om hvor sparsommelig man må være, og det kan være veldig kjipt å måtte spare voldsomt. Hvor mye setter du av til klær/utstyr?

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:39   #18
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv
 
LittLemen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.556
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Hvis man har 3500-4000 kr igjen (på budskjettet) etter at alt av regninger/strøm, husleie/lån, mat/husholdningspenger, kles/utstyrs budskjett, sparing osv er trukket fra, kan det gå?

Da er absolutt alt trukket fra. Så disse pengene som er igjen vil gå til buffer eller uventete utgifter.

Hvis ALT av dette er trukket fra, til og med sparing, går det vel helt ypperlig. Jeg bruker minimalt med penger utover faste kostnader til bolig, barnepass, mat og klær, men har forstått at noen andre har et større shoppebehov enn meg, og da kan det muligens bli et problem...
Har du husket å ta med at du begynner å betale på studielånet når du er ferdig med studiene?

__________________
~
LittLemen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:40   #19
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.671
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Hadde jeg hatt 3500 igjen til uventede utgifter og buffer-konto hver mnd, hadde jeg vært særdeles lykkelig gitt. Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem, men jeg skjønner jo at jeg har et særdeles lavt forbruk uten at jeg føler jeg må knipe på noe sammenliknet med (de fleste?) andre her inne.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 13:54   #20
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Økonomispørsmål

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Barna mine er i cirka tre bursdagar kvar i en hektisk måned. Det blir 6 bursdagar og med litt over en hundrings i gave er eg fort på 8-900.

Hos eldste er det ikke så mange som feirer bursdag, men yngste har ca 20 gutter i klassen og alle feirer (alene eller sammen.) I underkant av 2000 i året i bursdagsgaver der, altså. (Jeg prøver å unngå å kjøpe for over hundre kroner, men det er vanskelig å finne noe som er litt brukendes til under 60-70 kr, synes jeg.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no