Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor dør folk i skogbranner?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-09, 22:37   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvorfor dør folk i skogbranner?

Det er mulig at jeg avslører et naivt sinn her, men jeg leser jo stadig at tallet på dødsofre stiger i skogbrannherjede Australia. Jeg klarer likevel ikke å legge vekk spørsmålet om hvorfor og hvordan folk dør i skogbranner som dette. De vet at det brenner, de vet hvor, hvorfor evakuerer de ikke? Sprer det seg så raskt at de ikke rekker? Blir de omringet av flammer? Dør de av røyken? Hva skjer egentlig?

Jeg ser liksom for meg at jeg hadde stukket med halen mellom beina dersom mitt nabolag sto i flammer.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:43   #2
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Jeg hørte et sted at brannen forflyttet seg i 120 km/t. Men de burde vel strengt tatt stikke avgårde før nabohuset sto i brann.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:45   #3
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Hørte på radioen at det hadde vært lite informasjon og feil informasjon til mange. Noen døde i sengene sine, andre i bilen når de forsøkte å flykte. Som nevnt her hadde brannen en hastighet på 120 km/t mye pga sterk vind.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:47   #4
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.316
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Eg såg berre eit innslag i går. Der dei viste utbrente bilder. Det var folk som flykta/evakuerte, men rett og slett blei tatt igjen av flammane og brann inne i bilane.

Dei har nokre voldsomme temperaturar der no, i kombinasjon med kraftig vind. Og motstykket er jo store nedbørsmengder som gjer at deler av byer står under vatn og folk drukner.

Australia har akkurat no litt av alt.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:49   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

120 kmh er jo litt, ja. Milde himmel.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 22:59   #6
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Det er helt forferdelig syns jeg.
Tenk å være på flukt fra flammene og ikke klare det.
Huff, det er fælt å tenke på.

Men jeg og syns det hørtes rart ut til jeg fikk høre hastigheten ja.

Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-09, 23:06   #7
Alexa
Nå da?
 
Alexa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 952
Blogginnlegg: 5
Alexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populærAlexa er populær
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

I følge svigermor som har bodd der nede er det noe med en tresort som kan antennes av varmen alene opptil 50 meter unna flammene og som i tillegg utvikler en slags gass. Det kan kanskje forklare hastigheten? 120 km/t er raskt, kanskje kommer det fra flere kanter. Mange som døde i bilene under evakuering.

__________________
2005 og 2010
Alexa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 09:53   #8
Dååris
Aktiv
 
Dååris sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 190
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Pluss mengder av røyk, og man blir omringet. Når veldig mange prøver å unslippe blir det kaos. Pluss, dere har stått ved siden av ett bål. Det er ganske varmt la oss si 1 meter rundt bålet. SÅ kan man jo tenke seg den enorme heten som avgis når så store områder brenner...

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 10:50   #9
Rafiki
The Anti-Walter
 
Rafiki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 62
Rafiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Da jeg var liten, så bodde vi en periode i Sydney, og det var en sommer hvor det brøt ut store skogbranner rundt byen. Jeg kan fortsatt huske synet av svart røyk "overalt" om dagen og den røde gløden fra flammene om kvelden/natten. Kan bare forestille meg hvordan det må være å være midt oppi det hele

En viktig ting å merke seg her, er at det ikke snakk om én brann, men om mange. Noen er ute av kontroll, noen er under kontroll, mens atter andre har vært under kontroll, men så har vinddreining eller andre endringer i forholdene gjort at man har mistet kontrollen igjen.

Denne websiden inneholder en oppdatert oversikt over brannene for de som vil se hvor omfattende det faktisk er. Den største brannen som ikke er under kontroll (men som man har oversikt over) er per nå på 1164 kvadratkilometer, dvs mer enn halvparten av størrelsen på Vestfold fylke, og det er 22 branner til som i skrivende stund ikke er under kontroll i det hele tatt.


Sist redigert av him : 10-02-09 kl 16:39. Årsak: Fjernet link. se innlegg unf
Rafiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 12:29   #10
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det er mulig at jeg avslører et naivt sinn her, men jeg leser jo stadig at tallet på dødsofre stiger i skogbrannherjede Australia. Jeg klarer likevel ikke å legge vekk spørsmålet om hvorfor og hvordan folk dør i skogbranner som dette. De vet at det brenner, de vet hvor, hvorfor evakuerer de ikke? Sprer det seg så raskt at de ikke rekker? Blir de omringet av flammer? Dør de av røyken? Hva skjer egentlig?

Jeg ser liksom for meg at jeg hadde stukket med halen mellom beina dersom mitt nabolag sto i flammer.

Ikke akkurat det samme, men noe lignende skjedde under hurricane Katrina. Noen var intetanende, på noen kom det brått på, noen var feilinformert, noen var overmodige, og andre tenkte at det rammer ikke meg. Noen hadde kanskje ikke midler til å evakuere, kanskje huset var alt de eide og hadde?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 16:18   #11
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Opprinnelig lagt inn av Rafiki, her.

Denne websiden inneholder en oppdatert oversikt over brannene for de som vil se hvor omfattende det faktisk er. Den største brannen som ikke er under kontroll (men som man har oversikt over) er per nå på 1164 kvadratkilometer, dvs mer enn halvparten av størrelsen på Vestfold fylke, og det er 22 branner til som i skrivende stund ikke er under kontroll i det hele tatt.

Veldig interessant link, men når jeg gikk videre fra den så jeg at de på hovedsiden ber om at folk som ikke personlig trenger å gå inn på den lar være inntil situasjonen er under kontroll, da de sliter med båndbredden.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av him : 10-02-09 kl 16:40. Årsak: Fjernet link fra quote
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 16:28   #12
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Opprinnelig lagt inn av Rafiki, her.

Denne websiden inneholder en oppdatert oversikt over brannene for de som vil se hvor omfattende det faktisk er.

Fra linken:

Sitat:

Please note - due to unprecedented demand on this website,
DSE is requesting that people who do not need to access this information
for reasons of personal safety, please refrain from doing so.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)

Sist redigert av him : 10-02-09 kl 16:40. Årsak: Fjernet link fra quote
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 16:30   #13
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Å, Ulvefar. Alltid skal du være litt foran.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 16:47   #14
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

At noen er feilinformert eller naive er jo åpenbart, men som ved Katrina, synes jeg det er på grensa til merkelig at slikt skjer- da visste jo "hele verden" at det var fare på ferde. Det er det jeg tenker på; joda, det er varmt, joda, det er sikkert mye røyk, men derifra til å omkomme er et stykke. At brannen derimot sprer seg så raskt som med 120 kmh gjør det litt lettere å skjønne at det er vanskelige forhold å evakuere fra.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 16:53   #15
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Mange vil vel ikke forlate hus og hjem før de må. Dessuten er jo skog/gress -branner temmelig vanlige, så mange er vant med å beskytte huset mot slikt (drar man brenner det jo i hvert fall ned). Så når infernoet plutselig nærmer seg i 100 km/t og man innser det denne gangen er større enn man kan hanskes med så skal det ikke mange uhell av typen bilkrash, veltede trær, eller å kjøre inn i en annen brann til før det skal gå galt.
De aller fleste blir jo også evakuert trygt, det er heldigvis ikke mange prosentene av befolkningen i de rammede områdene som dør. Det er bare så j...lig store områder.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.

Sist redigert av Ulvefar : 10-02-09 kl 23:40.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 19:06   #16
Katarina
Aktiv
 
Katarina sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 136
Katarina er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Skogbranner er ikke alltid bare på en side. Plutselig i en flukt kan man vel vente seg at man er omringet og ergo ikke kan komme unna. Når du trodde at brannen var bak deg, så kan den plutselig dukke opp foran deg. Og så blir det vel en vanvittig røykutvikling. Når brannen sprer seg så raskt, så kan man ikke alltid vite hvilken retning den vil ta. I tillegg vil det komme flyvende "ildkuler" i stor hastighet. Og folk blir ofte irrasjonelle i kriser, og tenker på å redde hundene, hestene, verdisaker og minneverdige ting før de flykter.

Klipp fra NRK: http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/90254

__________________
Katarina, mamma til H & S f. 2002

Sist redigert av Katarina : 10-02-09 kl 20:02.
Katarina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 21:56   #17
Rafiki
The Anti-Walter
 
Rafiki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 62
Rafiki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Veldig interessant link, men når jeg gikk videre fra den så jeg at de på hovedsiden ber om at folk som ikke personlig trenger å gå inn på den lar være inntil situasjonen er under kontroll, da de sliter med båndbredden.

"For the record": Den meldingen lå ikke der før i dag, ellers ville jeg aldri postet lenken.

Rafiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 21:58   #18
Ulvefar
I menneskeham
 
Ulvefar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Innlegg: 2.378
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Opprinnelig lagt inn av Rafiki, her.

"For the record": Den meldingen lå ikke der før i dag, ellers ville jeg aldri postet lenken.

Regnet med det. Ville bare si i fra siden jeg slumpet til å se den.

__________________
Storesøster (01) og Pluttungen (05)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 22:06   #19
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvorfor dør folk i skogbranner?

Opprinnelig lagt inn av Alexa, her.

I følge svigermor som har bodd der nede er det noe med en tresort som kan antennes av varmen alene opptil 50 meter unna flammene og som i tillegg utvikler en slags gass. Det kan kanskje forklare hastigheten?

Eucalyptustrærne, ja....eller "gasolin-trees" som de også kalles. Jeg synes synd på alle koala-bjørnene i dem som også brenner ihjel, jeg da...

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no