Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hjelp meg forstå

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-04-12, 20:55   #1
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Hjelp meg forstå

Jeg anser meg for en habil kakebaker å være og skal jeg skryte litt av meg pleier alle glede seg til bursdagene her.... Så i helgen kastet jeg meg over oppskriftene og kun en eneste kake ble vellykket. Måtte steke to Verdens Beste uten å lykkes, den ble rett og slett ikke stekt?? Men brødet ble fint stekt rett etterpå så ovnen virker jo. Prøvde en slags sitronpaiopplegg som heller ikke ville steke. Min deilige bringebær- og sjokolademoussekake falt totalt sammen isteden for å bli høy og vellykket.
Jeg kjøpte ferske egg hos bonden, kan det ha vært årsaken?? Oppskrifter og metde ble fulgt til punkt og prikke, ovnen er 8 år gammel, men fungerer som den skal på alle måter.

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-12, 21:28   #2
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg forstå

Ferske egg er ikke det beste å bake kaker med, har jeg fått høre av min mor.

Så om du lagde varianter som er lignende sukkerbrød, så kan det fort gå galt.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 09:30   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.175
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg forstå

Jeg har motsatt erfaring enn Najade, jo ferskere egg, jo bedre hevegenskaper.
Når jeg skal bake kaker til virkelig store anledninger kjøper jeg alltid nylagte egg, og har ikke opplevd noe trøbbel.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 13:35   #4
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp meg forstå

Jeg ble så nysgjerrig av dette at jeg måtte undersøke litt.

Fant en kilde på nett som sier at ferske egg gir bedre heving, men krever mer pisketid. Så jeg kan godt tenke meg at min mor har gitt late meg dette som råd for å få pisket eggedosis innen rimelighetens tid (vi har lenge klart oss uten miksmaster og kjøkkenmaskin).

Så da er det sikkert ikke eggene som var problemet!

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 13:44   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg forstå

Noe galt med over/undervarmen på ovnen så bare én av dem virker? Det kan ha mye å si for en kake men lite å si for et brød

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 15:42   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg forstå

Ferske egg er lik gode bakverk ja.
Butikk egg er gamle.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 19:42   #7
Stjerneskuddet
Erfaren
 
Stjerneskuddet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.182
Stjerneskuddet er litt kulStjerneskuddet er litt kul
Standard

Sv: Hjelp meg forstå

Hm, ikke godt å si da altså. Merkelig. Jeg stekte en vellykket kake, samt muffins og brownies og det gikk veldig bra....

Stjerneskuddet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no