Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Spiser du fet fisk og tar du tran
Spiser fet fisk hver dag 6 4,72%
Spiser fet fisk mer enn to ganger i uka 32 25,20%
Spiser fet fisk en gang i uka 45 35,43%
Spiser fet fisk mindre enn en gang i uka 30 23,62%
Tar tran 42 33,07%
Tar ikke tran 57 44,88%
Dekker d-vitaminbehovet på annet vis 24 18,90%
Meh 11 8,66%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 127. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-12, 10:48   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Jeg har merket meg at det er flere og flere som sliter med at de har D-vitaminmangel. Etter å ha lest meg litt opp på temaet ser jeg at den gjennomgående anbefalingen for å unngå d-vitaminmangel her lagt i nord er at man tar tran hver dag, i tillegg til å spise fet fisk.

Jeg lurer derfor på om den gjengse FP-er både tar tran og spiser "mye" fet fisk. Poll kommer.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:51   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Jeg spiser fet fisk hver dag (makrell i tomat til ett måltid hver dag + fiskemiddag 2-3 ganger i uka) og tar tran hver dag, hele året. Jeg merker at jeg er mye mer opplagt etter at jeg begynte med tran hver dag i tillegg til daglig fisk. Drikker jeg melk så er det alltid den ekstra lette varianten. Jeg innbiller meg at noe av årsaken til at jeg har vært mer opplagt denne vinteren enn det jeg ofte har vært tidligere har en sammenheng med at jeg får i meg tilstrekkelig med vitamin d.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:51   #3
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Tar ikke tran. Spiser fet fisk flere ganger i uken, både til middag og som pålegg.

Fant denne som sier at 12 g laks dekker dagsbehovet.

http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_i.../&h=www.nrk.no

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:51   #4
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Jeg gjør det. Tar tran hver dag og spiser laks eller makrell i tomat mer enn annenhver dag. Likevel har ikke D-vitaminnivået mitt som er på 49 (ref 50-150) rikket seg. Det var 53 i august, 44 i desember og så 49 på flere målinger i vinter.

Jeg leste nylig en vitenskapelig basert artikkel som hevdet at det kun er sol som hjelper. I følge den artikkelen ville ikke en gang høydoser med D-vitamin hjelpe på helsen selv om verdiene går opp.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:52   #5
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Jeg spsier fet fisk hver dag, et knekkebrød med makrell i tomat, samt laks 1-3 ganger i uka i tillegg til dette. Jeg tar tran sporadisk.

Jeg spiser en sånn stor engangsboks med makrell i tomat, det skal dekke dagsbehovet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:53   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?



Jeg ble dårlig av tran da jeg var barn, og takler ikke transmak i dag, uansett hvordan jeg prøver lure det i meg.

Spiser altofr lite fisk.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:54   #7
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Jeg spiser fet fisk mer enn 2 dager i uken, men ikke hver dag - et sted midt imellom. Jeg tar tran litt sporadisk. Jeg er en av dem som har fått konstatert mangel, på tross av dette. Nå vet ikke jeg hvordan det medisinsk henger sammen, men jeg vil tro at noen tar opp d-vitaminene fra fet fisk og tran bedre enn andre, og at noen av oss derfor trenger tilskudd for å få opp verdiene?

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:54   #8
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Jeg spiser ikke mye fet fisk og tar heller ikke tran, men tar omega kapsler hver eneste dag. Satser på at det gjør nytten.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:54   #9
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Tar ikke tran. Spiser fet fisk flere ganger i uken, både til middag og som pålegg.

Fant denne som sier at 12 g laks dekker dagsbehovet.

http://m.nrk.no/m/artikkel.jsp?art_i.../&h=www.nrk.no

Jeg leste den i går og fant ut at jeg i min streben etter D-vitamin får i meg mange ganger dagsbehovet for Omega-3. Denne artikkelen handler vel først og fremst om Omega 3, og jeg finner ikke noe sted der det står at 12g laks dekker dagsbehovet for D-vitamin.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:55   #10
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Barna mine får forresten Omega 3 fisk fra Møllers. Det er den eneste måten jeg får i dem "tran". Mini spiser dessuten makrell i tomat og begge elsker laks.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:56   #11
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg spiser en sånn stor engangsboks med makrell i tomat, det skal dekke dagsbehovet.

Det har jeg også hørt, men jeg merket altså en stor oppsving i hvor opplagt jeg har vært etter at jeg begynte med tran i tillegg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:57   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Jeg spiser laks 1-2 ganger i uka og tar ikke tran. Har så vidt jeg vet ikke D-vitaminmangel. Tiåringen spiser i tillegg til fiskemiddager masse makrell i tomat.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 10:59   #13
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg spsier fet fisk hver dag, et knekkebrød med makrell i tomat, samt laks 1-3 ganger i uka i tillegg til dette. Jeg tar tran sporadisk.

Jeg spiser en sånn stor engangsboks med makrell i tomat, det skal dekke dagsbehovet.

Det er omtrent det jeg gjør også (bare ikke absolutt hver dag). Da dekker vi i tillegg ukesbehovet for omega 3 hver gang vi spiser det knekkebrødet.

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.



Jeg ble dårlig av tran da jeg var barn, og takler ikke transmak i dag, uansett hvordan jeg prøver lure det i meg.

Spiser altofr lite fisk.

Det ble mannen min også, men han ble veldig overrasket da han oppdaget at han nå helt fint klarer den med sitronsmak.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 11:01   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Litt kjapp der, men en porsjon med fet fisk opplyses i hvert fall å dekke dagsbehovet av d-vitamin i samme åndedrag som for omega-3. Feks her: http://tidsskriftet.no/article/1330931

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 11:05   #15
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Alternativene passer ikke - jeg spiser vel feit fisk to ganger i uka. Tar ikke tran.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 11:06   #16
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Jeg tar ikke tran, men jeg spiser makrell i tomat på knekkebrødet eller laks til lunsj/middag flere ganger i uka. Jeg har kjøpt en boks med d-vitaminer også, men jeg glemmer å ta de.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 11:07   #17
Meissa
stressmonster
 
Meissa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Innlegg: 3.066
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Vi tar ikke tran noen av oss, men spiser fet fisk både til middag og på brødskiva så det blir noen ganger i uka. I tillegg drikker vi den grønne melka.

__________________
(2005) (2010) (2012)
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 11:09   #18
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Fet fisk til middag minst 1 gang i uken, men blir vel flere ganger om man regner makrell i tomat på brødskiva. Tran tar jeg også daglig

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 11:09   #19
C.D
Bør lage seg en tittel selv
 
C.D sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Innlegg: 1.721
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Btw, jeg har og hatt problemer med at jeg kjenner transmaken men etter at jeg begynte å ta kapslene før mat så er det problemet borte

__________________
Attpåknerten, november 09
C.D er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 11:12   #20
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tar du tran hver dag? Og spiser du mye fet fisk?

Jeg spiser ikke fisk (allergi), men er relativt flink til å ta tran hver dag, samt at jeg nå i det siste har plusset på med d-vitamintabletter.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no