Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva koster en bunad?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-07, 21:06   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.


Men jeg kjenner jeg ikke liker tanken på å kjøpe brukt bunad, av en eller annen rar grunn. Litt sånn skarre værra så skarre værra, vil jeg tro.

Det gjør jeg, men så er jeg veldig fan av gjenbruk, for miljøets skyld.
Dessuten er det ingen som merker at den er brukt av andre, og man får det jo mye billigere på den måten. At andre har gått i den plager ikke meg, jeg har da titt og ofte lånt eller fått klær av slekt og venner, og gitt bort til andre.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 21:49   #22
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.

Jeg kan jo bare ikke sy.
Helt håpløs. Jeg får svare.

Du behøver ikke å være flink til å sy dersom du går på bunadkurs, men flink til å gjøre hjemmeleksene - alt blir forklart til minste detalj.

Her sto det komplett med skjort og brodert forkle(det hvite) kr 14000,-
Så kommer sølvet utenom vil jeg tro.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 08:21   #23
Christinamor
Superaktiv
 
Christinamor sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Innlegg: 318
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Jeg fikk meg Øst-Telemarksbunad ifjor, og den kostet ferdig brodert og montert 26000,- (eller var det 29000?). Så fikk jeg bolesølja til jul, noe maljer og mansjetter kjøpte jeg på opphørssalg til halv pris, og noe hadde jeg fra før. Bunadskoene var fra Klavness og kostet 900,-. Så, ja, det koster, men så har man et evigvarende festplagg, som og kan gå i arv. FØler meg som en prinsesse hver gang jeg har den på!

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 08:24   #24
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Min Rogalandsbunad inkl. alt av sølv (sølv veskespenne og konebelte også): 33000,-.

Mannen skal også ha bunad og har hatt bunadsfond i noen år nå og har endelig full pott. Hans bunad (Follobunad) ligger på det samme inkl. alt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 08:58   #25
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Min Rogalandsbunad inkl. alt av sølv (sølv veskespenne og konebelte også): 33000,-.

Mannen skal også ha bunad og har hatt bunadsfond i noen år nå og har endelig full pott. Hans bunad (Follobunad) ligger på det samme inkl. alt.

Hvis du vet hvem som syr Follobunad for menn, så send en link. Jeg har ikke funnet noen enda.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 09:06   #26
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Opprinnelig lagt inn av Føniks, her.

Hvis du vet hvem som syr Follobunad for menn, så send en link. Jeg har ikke funnet noen enda.

Jeg snakket med en dame i Ski som syr da bunadsfonded ble opprettet - hun syr både dame- og herrebunad. Husker ikke navnet hennes, men hun sydde bunad til mannens fetter.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 09:13   #27
Føniks
padawan
 
Føniks sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.950
Føniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smartFøniks imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg snakket med en dame i Ski som syr da bunadsfonded ble opprettet - hun syr både dame- og herrebunad. Husker ikke navnet hennes, men hun sydde bunad til mannens fetter.

Takk, hvis du får tak i navnet elns, sender du en PM.

__________________
-På vei ut av forumsdvale?-
Føniks er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 21:33   #28
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Min Vestfoldbunad (1932-modell) som gullet har lagt ut bilde av koster ca 9 000,- kr i bare materialer, så kommer jo kurs og sølv i tillegg. Er utrolig gøy å gjøre det selv. man klarer fint å sy den selv om man går på kurs.

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 23:07   #29
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Jeg fikk sydd Nordlandsbunad i 1999 og har totalt betalt for alt uten paraply kr. 28500,-!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-07, 23:14   #30
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Opprinnelig lagt inn av livit, her.

Min Vestfoldbunad (1932-modell) som gullet har lagt ut bilde av koster ca 9 000,- kr i bare materialer, så kommer jo kurs og sølv i tillegg. Er utrolig gøy å gjøre det selv. man klarer fint å sy den selv om man går på kurs.

Selv om man går på kurs?

Jeg planlegger også å sy min egen bunad. Har en trønderbunad som er blitt alt for liten, ønsker å tilpasse den til storesøsters konfirmasjon om noen år, og så syr jeg en helt ny nord-trøndelags bunad til meg selv. Den nye rekonstruerte drakten!

  Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 00:40   #31
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

Når jeg skulle konfirmerest i 97, så fikk mamma pris på nordlandbunad med sølv til 45 000...

Så mye? Hun må ha blitt rundlurt!

Min var estimert til rundt 20 000 når jeg fikk den.
Nordlandsbunaden er nemlig ikke blant de dyreste.

Jeg fant den komplett, med skjorte til 16 000 på Bunadsmesteren.
Dog vet jeg ingenting om hvor de delene er produsert.

Jeg vet at Hallingbunaden til poden kostet 3500,- og det bare for materialpakken. Man sparer i hvert fall mengder om man har noen i familien, bekjente, eller har talenter nok til å sy selv.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-07, 09:07   #32
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.646
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Mamma var veldig heldig, og fikk kjøpt en Hardangerbunad(eller var det Hordalandsbunaden?) for 12000,- inkludert sølv og sko. Damen som solgte den kan jo ikke ha vært helt på nett, men mamma er veldig fornøyd.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 21:09   #33
livit
Duracell
 
livit sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
Innlegg: 3.776
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Selv om man går på kurs?

Jeg planlegger også å sy min egen bunad. Har en trønderbunad som er blitt alt for liten, ønsker å tilpasse den til storesøsters konfirmasjon om noen år, og så syr jeg en helt ny nord-trøndelags bunad til meg selv. Den nye rekonstruerte drakten!

Denne modellen blir billigere enn den andre med rødt/grønt liv og sort/blått skjørt

Kursavgiften kommer jo sef i tillegg.

__________________
Kos fra livit med to skjønninger -
Gutt 2000
Jente 2003
livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-07, 23:29   #34
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

Jeg vil også ha Vestfold bunaden.

Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-05-07, 00:12   #35
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.488
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva koster en bunad?

De fleste bunader koster nok mellom 25 og 35 000,- hvis du skal kjøpe de nye gjennom forhandler.

Hvertfall det inntrykket jeg har, men har ikke så veldig mye kunnskap om det siden mamma ordner opp med slikt.

Både vår eldste datter og jeg har noe arvet fra gamle familiebunader og noe nytt. Vi har hardangerbunader.

Har nesten en komplett bunad klar til minstejenten også (voksen størrelse). Mangler forkle og skjorte.Min mor har allerede bestillt sømmene.
Jeg begynner snart å brodere belte og bringeduken til henne. Sølvet har vi allerede startet å samle på. Fine gaver å ønske til jul og bursdager.

Jeg liker å være ute i god tid, sånn ca. 12 år før konfirmasjonsalder.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no