Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

En hel and. Hva lager jeg?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-19, 12:00   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.451
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En hel and. Hva lager jeg?

Jeg har en hel (moskus) and. Den er tint. Og skal bli middag i dag. Jeg har fem til i frysen. Ingen i familien har noen sinne smakt and.
Hva faen gjør jeg med fjærkreet?!?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 12:02   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Helstekt and? Det ser i hvert fall godt ut.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 12:02   #3
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Helsteker på samme måte som kalkun. Noen vil ha appelsinsaus, andre lager and på tradisjonelt dansk vis med svisker og epler inni og med rødkål og brun saus til. Noen bruker kjøttet til mer kinesisk inspirert mat. Du har alle muligheter!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 12:04   #4
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.329
Blogginnlegg: 294
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Godt!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 12:48   #5
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Litt usikker på hvor mye arbeid det krever, men Crispy Duck er skikkelig godt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 12:57   #6
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Skulle og foreslå Crispy Duck. Det er litt jobb, men ikkje meir enn at vi har laga det to gonger utan å bli skremde av arbeidsmengda. Ein del av retten er forretten, suppa, som du koker på innmaten.

Dersom du skal lage pannekakene til servering sjølv, er det litt tidkrevande, men dei pleier har i fryseren på velassorterte asiatiske butikkar.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 13:05   #7
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.451
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Hehe. Ingen forrett. Ingen innkokt kraft.
Kan jeg dele den, krydre (med hva?!? ) og steke ovn?
Jeg synes hele fuglen er ekkel De er skikkelig urenslige når de lever.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 13:11   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Kan jeg dele den, krydre (med hva?!? ) og steke ovn?

Selvfølgelig, det er en fugl. Du kan behandle den som en kylling. Den kan lett bli tørr, så det er lurt å dynke den underveis. Du kan gni den inn med det krydderet du liker. Jamie Oliver har en enkel crispy duck-oppskrift, men om du ikke ønsker å følge den kan du la deg inspirere av kryddrene han bruker. Five spice (en krydderblanding som består av stjerneanis, fennikel, kanel, nellik og sichuanpepper), fersk ingefær, soyasaus og litt honning f.eks.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 13:14   #9
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.483
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Åh. Crispy duck er kanskje det beste jeg vet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 13:55   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.451
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Selvfølgelig, det er en fugl. Du kan behandle den som en kylling. Den kan lett bli tørr, så det er lurt å dynke den underveis. Du kan gni den inn med det krydderet du liker. Jamie Oliver har en enkel crispy duck-oppskrift, men om du ikke ønsker å følge den kan du la deg inspirere av kryddrene han bruker. Five spice (en krydderblanding som består av stjerneanis, fennikel, kanel, nellik og sichuanpepper), fersk ingefær, soyasaus og litt honning f.eks.

Takk!! Dette hjalp masse!

Men jævelen er full ab fjærstubber. Kan jeg flå den? Vi var ikke helt heldige med skåldingen da vi slaktet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 13:57   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hehe. Ingen forrett. Ingen innkokt kraft.
Kan jeg dele den, krydre (med hva?!? ) og steke ovn?
Jeg synes hele fuglen er ekkel De er skikkelig urenslige når de lever.

Du kan kjøpe andefond i en bra Menybutikk og bruke den sammen med kraft fra stekingen, så får du bra saus. Hvis du vil ha helt tradisjonell middag. Jeg synes det er godt med noe søtt ved siden av. Enten rødkål laget med ripssaft/-gele eller bare rett og slett ovnsbakte rotgrønnsaker eller enda enklere sukkererter.

Du bare steker hel i ovnen som kylling eller kalkun. Det er jo verdens enkleste mat.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 14:02   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Takk!! Dette hjalp masse!

Men jævelen er full ab fjærstubber. Kan jeg flå den? Vi var ikke helt heldige med skåldingen da vi slaktet.

Jada, du kan flå den. Da ville jeg f.eks. delt den og laget den ala "Glitterchicks parmesankylling" som du finner her inne. Brødrasp og olje vil forhindre kjøttet i å tørke ut, og du kan få en fin stekeskorpe.

Evt. marinere den i det jeg nevnte over, og penslet den med marinaden underveis.

Du må også ta vare på fettet, det er veldig godt å steke poteter i.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 14:15   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.437
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Jeg laget helstekt and en gang. Vet ikke hva den het (moskus eller...), jeg fant den i butikkdisken. Ble ikke begeistret, dessverre. Men den ble mye bedre dagen etter, når jeg hadde delt opp kjøttet i småbiter og stekte som restemiddag ilag med diverse grønnsaker.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 15:02   #14
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Det er en tråd om and her, du finner den hvis du søker på juleand.

Jeg serverer ofte helstekt and med potetmos. Appelsinsaus er godt til, bland kraft, appelsinjuice, matfløte og appelsinfileter.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 17:39   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.451
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Da er andehelvete i ovnen med krydder, litt fløte og kappe av smør på ryggen. Lungene ble jeg ikke kvitt, men de kan vi sikkert skrape ut etterpå.
Når fjær og skinn kom av gikk den fra ekkel and til mat. Så spent på smaken. Og er ikke lenger vettskremt av tanken på at vi har fem til i frysen.
Innmaten resirkuleres som egg. Men nestegang skal jeg ta vare på dem.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 23:45   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Hvordan ble det?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-19, 23:53   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.451
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En hel and. Hva lager jeg?

Det ble helt greit. Fin smak, men litt seig. Nå har jeg prøvd og har noen tanker om hvordan jeg skal gjøre det neste gang. Minner mer om hare enn kylling. Ungene likte det, så jeg skal prøve meg litt fram.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no