Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-01-12, 17:23   #1
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Legger dette her og ikke under sportshjørnet, for det er ikke sport, det er hobby/ fritid.

Bruk: Bor i Stavnager. Det forteller alt. Vi kan ha helt snøløse vintre, og vi har som regel to uker snø. Noen få år en måned i strekk, i fjorfjor tre måneder. Men som regel maks to uker.

Vi reiser av og til (men ikke ofte) på fjellet. Da er det snakk om dagsturer, ikke hytteliv. Barn er med.

Teknikk: Vel. Ingen rask gange, ingen skøyting. Gå framover. Må ha glid, likevel.

Smørefrie, ingenting annet er aktuelt.

Hyppighet: 0-10 ganger i året.

Pris: Billigst mulig. Helst gratis. Men de må ikke være så dårlige at de ødelegger skigleden.

Tips? (Billig og bra nok!)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:28   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Sjekk finn.no?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:29   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Dra innom et par sportsbutikker nå og se hva de har. Er det komplett pakke eller bare ski du trenger? Ofte trenger det ikke være rare prisforskjellen. Hos XXL var jeg nettopp å kjøpte skipakker til barna. Da var pakkene med binding og sko rimeligere enn hvis jeg hadde kjøpt bare skiene som var med i pakken....

Jeg sitter med inntrykket av at skiene i selv de rimeligste pakkene gjør jobben for mange. Men man skal være litt obs når det gjelder skoene. Her bør man evt. kjøpe de såpass store at man få plass til tykke ullsokker + at det er litt luft. Er vel kanskje litt forskjeller også for hvor vanntett skoene er.

Sitte rmed inntrykket av at XXL har de beste prisene for tiden...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:30   #4
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Hvor høy er du, og hvilken skostørrelse?

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:33   #5
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Madshus har gode skipakker i prisklasse 1 500-2 000,- for ski, sko og bindinger, noe prisvariasjon fra butikk til butikk, men roughly. XXL, GMax, Intersport.

Jeg har akkurat samme behov som deg og spurte en erfaren skigåer av en kollega. Han sa anbefalte altså Madshus, men gjerne bruke litt mer enn 1 000-lappen, da knekker ikke skiene så lett.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:38   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Hvor høy er du, og hvilken skostørrelse?

1,70 høy. Str 39 i sko. Veier 70 kg hvis det har noe å si (det har jo det i slalåmski).

Fili:
Bruktski er i høyeste grad aktuelt, men hvordan vet jeg om det passer med vekt og lengde? Og jeg vil ikke ha for lange og tynne ski. De jeg har nå er korte, hvilket passer meg godt.

Mrc:
Sko, også ja, helst staver også. Alt er tjue år gammel her, om ikke mer.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:39   #7
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv
 
Puslingen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Innlegg: 3.246
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Storesøster har "nye" ski frå bruktforretningen. 140 kr for smørefrie ski og sko med rottefellebinding. Fint brukt, og passe pris for ei som går på ski til saman 5 timar kvar vinter. Mange bruktforretningar har godt utvalg i ski, både langrenn og slalom. Ellers er finn.no ein fin plass.

__________________
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life beliving that it is stupid.
Puslingen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:41   #8
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

1,70 høy. Str 39 i sko. Veier 70 kg hvis det har noe å si (det har jo det i slalåmski).

Fili:
Bruktski er i høyeste grad aktuelt, men hvordan vet jeg om det passer med vekt og lengde? Og jeg vil ikke ha for lange og tynne ski. De jeg har nå er korte, hvilket passer meg godt.

Mrc:
Sko, også ja, helst staver også. Alt er tjue år gammel her, om ikke mer.

På XXL sine nettsider, er det både størrelsesguide ifht. ski; type bruk og lengde. Man tar gjerne hensyn til vekt når man monterer bindingene, pga. spenning. Til klassisk er det bra med lange ski, du er på høyde med meg og bør sikkert ha rundt 190 cm lange ski, det bærer deg bedre enn kortere ski. Jeg har nett undersøkt litt på en sportsbutikk her, da jeg som sagt er ute etter det samme.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:44   #9
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Takk for tips!

190 cm høres voldsomt ut for meg. Mannen mener jeg ikke har kontroll på så lange ski. Han er selv 192 cm og har 220 lange ski. Ikke optimalt.

Hvor finnes det bruktbutikker?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:46   #10
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

190 cm er til klassisk, kortere med litt annen bruk/flerbruk. Kortere gir bedre kontroll, men bærer som sagt ikke like godt på løsere snø.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:48   #11
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Jeg går bare framover.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:54   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Jeg er 173 cm og mener skiene mine er 195 eller 200.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:55   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Vekten er viktig, for du skal ha ski med riktig spenn. Jeg ødela mange år med skiglede fordi en inkompetent sportsforretning i Stvgr prakket på meg ski med helt feil spenn, jeg var for lett til skiene og festesonen traff aldri bakken.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:58   #14
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.836
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Da blir de gamle mine for lange til deg, og skiskoene litt store.
Hvis ikke kunne du bare fått dem.
Ser ikke supermoderne ut, men de virker....hehe.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 17:59   #15
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Huff. Hvilken butikk må jeg unngå?

Jeg må nok ha litt kortere ski enn to meter tror jeg.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 18:00   #16
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Da blir de gamle mine for lange til deg, og skiskoene litt store.
Hvis ikke kunne du bare fått dem.
Ser ikke supermoderne ut, men de virker....hehe.

Uansett, utrolig snilt av deg!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 18:03   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Huff. Hvilken butikk må jeg unngå?

Det er ganske nøyaktig 20 år siden, så jeg tror ikke det er relevant lenger.

Men vekten er altså viktig. Står du på skiene med skisko og alt så skal du kunne føre et ark under skien i festesonen, men ikke noe lengre enn det.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 18:05   #18
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.887
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Du drar til Paul Hetland i Sandnes. De har det beste skiutvalget i området. Eventuelt GMax eller XXL, det er kanskje billigere.

løve70 er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 18:07   #19
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

Pris er veldig avgjørende. G-max har billige ski, roper mannen her. Litt over 500. Men er det rævva kvalitet?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-01-12, 18:16   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg trenger nye ski. Hjelp!

*følger med*

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no