Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Vi har fått undulater i dag!

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-12, 17:06   #1
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Smil

Vi har fått undulater i dag!

Ja, tenk på det ... Det var overhode ikke noe jeg hadde planer om da jeg stod opp i dag, og vips så sitter vi her med to fugler i bur gitt; en gutt og en jente!!

Jeg hadde undulat to ganger da jeg var barn, synes det var utrolig kjekt. Den ene hadde mamma og pappa før jeg ble født, men den levde vel til jeg var en 5-6 år og jeg stelte mye med den allerede da. Så fikk jeg ny undulat til 11 årsdagen hvis ikke jeg husker feil, og hadde den helt til den fløy sin vei ved et uhell noen år senere. Etter det ville jeg ikke ha fugl, var livredd for å miste en igjen - jeg tok det svært tungt. Så jeg har ikke hatt undulat på godt og vel 16 år, men vet jo litt om hva det innebærer uansett. Og i dag tok vi turen innom dyrebutikken da vi allikevel gikk forbi, baaaare for å se ( ) og ungene falt først for herlig rocketroll av et marsvin, før vi altså så en kjempefin undulat - og så var det gjort!! Mamma synes det var veldig stas, så hun valgte faktisk å kjøpe fuglene til oss, og vi endte altså opp med to, så de kan ha selskap i hverandre og nå er de endelig på plass i buret her hjemme.

Noen gode råd og tips på veien sånn i startfasen? Det er ikke alt jeg husker. Buret er utrustet med sand, pinner, en huske, mineralsten, mat og vann m/vitaminer. Jeg har strødd litt mat ned på sanden også nå i starten, og skal følge med på om de drikker, hvis ikke er det vel lurt å legge inn f.eks et syltetøyglass med vann i bunnen av buret? Det er fortsatt slik at det er lurt å dekke til buret på nattestid, ja?

Andre tips og triks i tilvenningsfasen? Det tar muligens litt lenger tid å få de tamme når de er to, men det bør gå seg til ila. en 3-4 uker?

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.

Sist redigert av Bomull : 11-02-12 kl 17:13.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 17:10   #2
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.089
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Følger med her, ungene her maser om det samme.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 17:27   #3
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Gratulerer og fysjom Hehe.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 17:29   #4
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Du er gal.

Vi hadde en til låns i 2 uker i fjor, holdt på å sprø jeg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 17:30   #5
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Gratulerer og håper dere vil trives sammen

Vi måtte gi vår undulat fra oss da storesøsters allergi ble verre samt at jeg var lut lei a å vaske undulatskit på gardiner og møbler mm.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 17:54   #6
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Gratulerer og, kremt, lykke til! (Min gutte- og jenteundulat ble til 12 stk. på ikke veldig lang tid.)

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 18:01   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Gratulerer! Vi fikk oss en for tre uker siden. Det krever en del tålmodighet og tid for å få dem tamme, vi har ikke fått den til å bli komfortabel med hånda vår ennå, men jobber med saken. Viktig å prate mye med den, gjerne gjentagende ord den vil kjenne igjen sammen stemmene. Denne flyr nå ute, vi fikk råd om å vente til den var greit kjent og litt tam. Ha hånda/fingeren mye inni buret, rolige bevegelser og lav stemme. Vi har håndkle over deler av buret om natta. Vi har også på radioen hele dagen mens vi er borte, de kan visst sture fort hvis det er stille. Vi hadde også undulater i oppveksten, så husket litt av ha vi gjorde. De anbefaler jo ikke to undulater sammen hvis man ønsker de veldig tamme, men lykke til!

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 18:40   #8
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Det er ikke det helt store å kjøpe to på en gang. Men nå er det jo gjort. Jeg ville hatt dem i separate bur i begynnelsen. Ellers blir det vaskelig å temme dem. Trur eg.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 18:51   #9
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Veldig forskjellig hva man hører og leser altså. Har lest litt nå, og i butikken anbefalte de oss to - så det er jammen ikke godt å vite hva som er greit og ikke! Det får gå som det går, må bare jobbe med dem tenker jeg!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:01   #10
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Fint med to. For all del. Men ikke om du vil få de tamme.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:11   #11
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Veldig forskjellig hva man hører og leser altså. Har lest litt nå, og i butikken anbefalte de oss to - så det er jammen ikke godt å vite hva som er greit og ikke! Det får gå som det går, må bare jobbe med dem tenker jeg!

Dersom man har all verdens tid å tilbringe sammen med undulaten, er det fint med én. Men dersom man også må bruke tiden sin på en del andre ting, er to veldig bra. (Undulater trives ikke med for mye alenetid.)

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:13   #12
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Fint med to. For all del. Men ikke om du vil få de tamme.

Det sa de ikke i butikken. De sa det kunne ta litt lenger tid, men at de ble vel så tamme bare man var flink til å bruke tid med dem ...!? Jeg blir ikke helt klok. Jeg har aldri hatt mer enn én fugl av gangen før jeg altså, og nå tenkte jeg at det var greit med to når de anbefalte det, bl.a fordi jeg jo jobber og er en del på farten, så jeg har ikke tid til å sitte med dem hele tiden.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:15   #13
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

, bl.a fordi jeg jo jobber og er en del på farten, så jeg har ikke tid til å sitte med dem hele tiden.

Og da er det som sagt fint med to, for deprimerte undulater vil man jo ikke ha.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 19:21   #14
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Det sa de ikke i butikken. De sa det kunne ta litt lenger tid, men at de ble vel så tamme bare man var flink til å bruke tid med dem ...!? Jeg blir ikke helt klok. Jeg har aldri hatt mer enn én fugl av gangen før jeg altså, og nå tenkte jeg at det var greit med to når de anbefalte det, bl.a fordi jeg jo jobber og er en del på farten, så jeg har ikke tid til å sitte med dem hele tiden.

De vill nok gjerne selge to.
Neida. Men jeg har prøvd begge deler. Og det er helt klart lettest å temme om de står i hvert sitt bur.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 22:12   #15
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.399
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Flotte fulger, tenker det er to glade barn der hjemme.

Vi hadde en lyseblå undulat da jeg var barn, men vi hadde den ikke særlig lenge. Vi hadde hund samtidig....Vel, undulaten pratet og prater og vi visste aldri om det var fuglen eller telefonen som ringte. En jente i klassen overtok henne husker jeg.

Min eldste har lyst på dyr, og vi må alltid til den dyrebutikken dere kjøpte disse fra når vi er på de trakter. Jeg tror de har god peiling på det stedet.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 22:22   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Vi hadde undulater i min oppvekst, fra før jeg var født, til jeg var 12 år. Alltid to. Vel, det siste året bare en. Det var nemlig slik at en av de som vi hadde da jeg ble født, rett og slett sturet det øyeblikk den ble alene, så den hadde vel ikke mindre enn tre parntere i løpet av sin levetid den da. Den ble 12 år gammel, og døde altså når jeg var ca 11, men den vi da hadde igjen taklet å være alene, og var det frem til den også døde et år senere, og da avsluttet mine foreldre prosjektet, muligens grunnet min brors problemer med støv/allergi/astma, aldri tenkt over akkurat den delen før nå.

Jeg har et ømt punkt i hjertet for undulater, og har litt lyst på, men slik livet vårt er nå har det ikke passet, og nå som Knerten har noe allergiske og astmatiske tendenser tror jeg ikke at jeg tørr.

Men jeg husker for lite spesifikt, så om vi noen gang skulle hatt, så hadde jeg nok måttet lese meg kraftig opp på tema også.

Men altså, vi hadde alltid to, og de var tamme nok til at de satt på fingrene våre og sånn. Men vi fikk ikke to samtidig da, vi skaffet en ny når en døde. (Hvor gamle blir de egentlig? Det var jo altså en som ble 12 år, mens de andre nok ikke ble me enn 4-5 år, så ble de syke, og ble tatt til dyrelegen og kom hjem i en boks. Den som ble 12 lå bare på gulvet i buret en morgen. Alderdommen tok den nok i søvne)

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 23:01   #17
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.868
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Så kjekt! Har vokst opp med undulater. En periode hadde vi to i samme bur. De ble dessverre aldri tamme. Jeg ville vært utrolig bevisst på dette, for det var mye vanskeligere enn vi trodde. Har aldri vært problem med en fugl.

Skdl de fly fritt? Fikser du dritt og fjær? Jeg gjør nok ikke det lenger...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 23:08   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.547
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Våre bodde altså i samme bur, og var "sitte på fingerne til en noe småskeptisk femåring"-tam (Jeg har bildebevis) Den ene, og en annen samboer, var også "sitte på kanten av babystolen til ettåringen"-tam, (bildebevis her også) sånn i "jeg kan nå tak i deg"-avstand, men selvsagt var nok de kjappere enn meg om det hadde kommet til det.

Men, de bodde i bur. De var bare ute på fri flytur sånn innimellom. Med tilhørende behov for å vaske skitt og sånn. Jeg kjenner på meg at om vi skulle hatt undulater, ville det blitt bur ja.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-12, 23:31   #19
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Det er nok dessverre mye vanskeligere å få dem tamme når de bor sammen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 00:49   #20
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått undulater i dag!

Og nå ser jeg på bildet i en annen tråd at de ikke akkurat er babyer heller. Jeg ville skilt dem og prøvd å få dem helt tamme før jeg satte dem sammen igjen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no