Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hund rømte - drepte sauer

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-18, 19:27   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.821
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Embriksmamma, her.

Huskies blir uansett aldri godkjent/får papirer på at de er "sauerene". De får gå kursene og kan bestå men får aldri en "godkjenning".

Er det mange raser som ikke blir godkjente?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 19:39   #22
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Er det mange raser som ikke blir godkjente?

Nei, det er det ikke. Da vi hadde hundene på saueaversjon ble Huskies nevnt spesielt, og Dachs ble nevnt som veldig hissige og vanskelige å "avvenne" men jeg tror de fikk godkjenning.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 20:08   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Er det mange raser som ikke blir godkjente?


Polare spisshunder står i en særstilling og vil aldri få renhetsbevis. Huskye, Malamute, Mamojed og blandinger med disse.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-18, 22:54   #24
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg syns også at denne hundeeieren har opptrådd eksemplarisk, men likevel at hunden bør avlives.

Dette rett og slett fordi hunden kan rømme igjen, og neste gang vet den akkurat hvor den kan finne sauer, og vil antagelig dra rett dit. Hadde det vært jaging av sau, og kanskje til og med biting av EN sau, så hadde jeg tenkt annerledes, men denne hunden har drept og lemlestet 17 sauer for moro skyld. Da er den ikke et uskyldig kjæledyr, og kan heller ikke behandles som det.

Jeg har en soft spot for hunder og hundeeiere, men akkurat denne saken syns jeg likevel var opplagt.

Nå er det slik at hunder dreper sauer ved å «bare» jage de også. Sauene springer til de sprenges.

I dette tilfellet bør hunden avlives, uten tvil. Eier er uansett ansvarlig for å erstatte tapet, uansett om hunden avlives eller ikke.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 00:56   #25
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Jeg er veldig i tvil her kjenner jeg, men alt i alt så tviler jeg på at det å avlive hunden vil gjøre noen forskjell her. Annet enn å utelukke at akkurat den hunden kan finne på det samme en gang til.

HUnder er rovdyr, sau er byttedyr. Noen hunder har et sterkere instinkt enn andre. Både når det kommer til raser og individer.

Denne hunden har, etter eiers uttalelser, greid å stikke av. Slikt skjer, selv den beste, og eier kan vel ikke klandres der. Og ja, hunden har fått ferten av sau, og lysten til å drepe, og gjort det til gangs. Blod på tann? Ja, der og da. Men videre? Njæ...er her jeg er i tvil. Dette ligger i hundens instinkt, men jeg tror ikke den aktuelle hunden er en større risiko enn andre hunder, bare fordi den har gjort det en gang.

Hva jeg selv hadde gjort som hundeeier, det vet jeg ikke. Mest trolig hadde jeg gått for avliving altså, siden jeg ikke tror jeg kunne levd med en hund jeg var usikker på. Så ja, jeg snakker i to retninger her.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 01:15   #26
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Hvis det hadde vært min hund, hadde jeg, uten tvil, gått for avlivning. Selv om jeg hadde vært kjempeglad i den. Jeg hadde aldri klart å stole på den etter noe slik.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 01:44   #27
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Hvis det hadde vært min hund, hadde jeg, uten tvil, gått for avlivning. Selv om jeg hadde vært kjempeglad i den. Jeg hadde aldri klart å stole på den etter noe slik.

Der er jeg også, tross alt. Jeg hadde ikke maktet å leve med den tvilen på hunden, selv om det er aldri så mye i hundens natur. Samtidig greier jeg å se urettferdigheten i at hunden må bøte med livet, all den tid den "bare" har fulgt sine instinkter...

Og hele denne saken viser jo bare hvilket ansvar og risiko man tar, ved å ta dyr inn i livene våre. BÅDE rovdyr og byttedyr... Vi kan tro til krampa tar oss at vi har kontroll på dyrene, men når det kommer til urinstinktene så har vi ikke stort vi skulle sagt.

En hun er som sagt et rovdyr, og til tross for at den har levd i menneskets eier i et utall år, så har vi ikke greid å fjerne instiktene, selv om vi gjerne vil tro det. Joda, hundene våre oppfører seg pent i vårt nærvær, stort sett, men plutselig en dag er de dri, og hva da?? Jo, da risikerer man at dens underdanighet for oss mennsker er glemt, og den går amok feks i en saueflokk som her. Ikke fordi den er aggressiv eller farlig, men simpelt nok fordi den er et rovdyr. Vår naive tro på at vi har full kontroll, det blir visket vekk på et blunk.

Og det er noe alle hundeeiere burde vite og ta høyde for. Faktisk.

Og alle som sitter med byttedyr, de burde også ta høyde for dette...

Hunder er en ting, ulv og bjørn en annen. Men det er mengder av dyr der ute i naturen som tar andre dyr, om sjansen byr seg. VI har flere rovdyr... Rev, jerv, gaupe etc. Men disse er jevnt over mindre enn våre tamme byttedyr, så de tar kun små og evt svake dyr, så tapet er ikke så markant. Men uansett...slipper man byttedyr ut i naturen med rovdyr tilgjengelig, så løper man en risiko som man må ta høyde for.

Det var dagens avsporing...

Men, som hundeeier så må man være sitt ansvar bevisst, og ja...jeg hadde nok avlivd hunden min om den gikk amokk i en saueflokk. Selv om den bare hadde fulgt instinktene. Samtidig er jeg uenig i at hunden kan kreves avlivd... Tullete nok.

Jeg tar mitt ansvar på alvor. Bikkja går i bånd nær sagt uansett. Slipper henne kin løs når alt ligger til rette for det. Har to områder nært på her hvor hun kan løpe løs, men her går det også rådyr. Ser jeg dyr, eller merker på henen at de har vært her, så er det null løs. Ikke at jeg tror hun greier å ta de, eller vil ta de. Hun bryr seg fint lite, og er for daff til å sette langt etter de. Men hun er en hund, og en hund vil løpe litt etter hvilket som helst dyr, eller skremme opp dyret, og det kan være nok til at hun sender dyret i en flukt i panikk, som igjen vil føre til den sikre død, pga panikk.

Den dagen hun stikker av...ja, da er jeg overlatt til tilfeldighetene, og det må jeg bare ta høyde og ansvar for. Og ikke minst konsekventene...

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 16:08   #28
Normy
Superduperaktiv
 
Normy sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2016
Hvor: Oslo
Innlegg: 629
Normy er litt kulNormy er litt kulNormy er litt kul
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Jeg trodde dette var noe enhver husky ville gjort, om den kunne. Synes det da blir litt rart å snakke om man kan stole på hunden eller ikke, etter en slik hendelse. Man kan da vel ikke stole på en husky i nærheten av sauer, uansett?

Normy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 18:10   #29
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Jeg trodde dette var noe enhver husky ville gjort, om den kunne. Synes det da blir litt rart å snakke om man kan stole på hunden eller ikke, etter en slik hendelse. Man kan da vel ikke stole på en husky i nærheten av sauer, uansett?


Nei. Derfor er ikke disse hundene for hvermannsen.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 18:49   #30
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Nå har jeg lest noen artikler om denne saken, og hvis jeg skjønner det riktig så har hunden drept sauene, dvs bitt dem og spist av dem, ikke "bare løpt dem ihjel". Ikke alle sauene var drept heller, seks av dem var så skadet at de måtte avlives.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 18:51   #31
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Jeg trodde dette var noe enhver husky ville gjort, om den kunne. Synes det da blir litt rart å snakke om man kan stole på hunden eller ikke, etter en slik hendelse. Man kan da vel ikke stole på en husky i nærheten av sauer, uansett?

Dette.
Bonden kan skyte for å avverge, men nå er situasjonen over. Eier må erstatte tapet til bonden. Avliving fordi det kan skje igjen er som andre nevner for strengt - i så fall må hele rasen, eller alle hunder avlives.

Agresjon mot mennesker er noe annet. (men jeg er ikke enig i lovgivning og praksis her)

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 18:56   #32
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.


Hunder er en ting, ulv og bjørn en annen. Men det er mengder av dyr der ute i naturen som tar andre dyr, om sjansen byr seg. VI har flere rovdyr... Rev, jerv, gaupe etc. Men disse er jevnt over mindre enn våre tamme byttedyr, så de tar kun små og evt svake dyr, så tapet er ikke så markant. Men uansett...slipper man byttedyr ut i naturen med rovdyr tilgjengelig, så løper man en risiko som man må ta høyde for.

Det var dagens avsporing...

.


Litt usikker på om jeg skulle la denne bare for også i stillhet eller svare på den.
Det er virkelig en myte at jerv og gaupe bare tar små eller svake dyr. Jerven er det rovdyret som tar mest sau. Og skaper mest trøbbel fordi jerven graver ned kadaverene for å ha vinterføde. Mao svært vanskelige å finne igjen.
Det er helt klart en risiko å slippe dyr ut i natur med rovdyr. Det var vel hoved motivasjonen for at de ble utryddet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 19:22   #33
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Jeg vil si risikoen er større med en hund som allerede har jaktet og drept en gang. Derfor må denne hunden avlives.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 19:37   #34
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Normy, her.

Jeg trodde dette var noe enhver husky ville gjort, om den kunne. Synes det da blir litt rart å snakke om man kan stole på hunden eller ikke, etter en slik hendelse. Man kan da vel ikke stole på en husky i nærheten av sauer, uansett?

Da bør vel ingen ha husky, malamute og lignende. De er ikke egnet i by, de er ikke egnet utenfor byer hvor sau kan være i mils radius. Alle kan kjøpe husky, men ingen stiller krav til hundegård og bånd som ikke kan bites over. Jeg blir litt uvel av eierenes argument om at hunden er jo så snill med barn og folk. Det er de, men hunden er også en som dreper dyr.

Jeg tror dom i saken blir førende for lignende glipp i fremtiden, det er viktig det også.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 19:39   #35
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.062
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Dette.
Bonden kan skyte for å avverge, men nå er situasjonen over. Eier må erstatte tapet til bonden. Avliving fordi det kan skje igjen er som andre nevner for strengt - i så fall må hele rasen, eller alle hunder avlives.

Agresjon mot mennesker er noe annet. (men jeg er ikke enig i lovgivning og praksis her)

Enig i dette.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-18, 21:00   #36
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Litt usikker på om jeg skulle la denne bare for også i stillhet eller svare på den.
Det er virkelig en myte at jerv og gaupe bare tar små eller svake dyr. Jerven er det rovdyret som tar mest sau. Og skaper mest trøbbel fordi jerven graver ned kadaverene for å ha vinterføde. Mao svært vanskelige å finne igjen.
Det er helt klart en risiko å slippe dyr ut i natur med rovdyr. Det var vel hoved motivasjonen for at de ble utryddet.

Takk! Jeg var litt i tvil da jeg skrev dte jeg skrev, og burde vel sånn sett latt vær å skrive det

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-18, 16:18   #37
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hund rømte - drepte sauer

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Takk! Jeg var litt i tvil da jeg skrev dte jeg skrev, og burde vel sånn sett latt vær å skrive det

Pøh, du (og jeg) lærte noe av Floksa fordi du skrev dette, så det var bra du overhørte den indre skalikkeskrivedette-stemmen din.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no