Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Kuttelista

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-10, 12:49   #1
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Kuttelista

Hva mener du regjeringen bør kutte i for å få ned utgiftsida i statsbudsjettet?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:54   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttelista

Behovsprøve barnetrygd, f.eks.
Fjerne kontantstøtten (eller i det aller minste behovsprøve den).

Jeg kommer ikke på mer, jeg er på jobb og skal egentlig tenke på noe helt annet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:55   #3
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttelista

Det spørsmålet blir alt for generelt. Før man kan fremme realistiske kuttforslag er man faktisk nødt til å ha en oversikt over absolutt alle de offentlige utgiftene. Dessuten vil kuttforslagene også i mange tilfeller ha økonomiske konsekvenser som strekker seg ut over det å spare inn penger i statskassen.

Jeg kan for eksempel si at jeg syns man burde bruke mindre penger på forsvaret. Men det vil få konsekvenser blant annet for de ansatte i forsvaret. Jeg kan hevde at man burde behovsprøve barnetrygden, men det vil kunne føre til økte kostnader i form av økt byråkrati.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 12:57   #4
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttelista

Jeg kom på noe lurt:
Man kan kutte statstøtte til alskens partier og organisasjoner og trossamfunn som driver med tullball.
:glup ide:

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:06   #5
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.488
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kuttelista

Jeg syns ikke det er noen vits i å behovsprøve barnetrygd. Vi bruker ulik skatt og moms (på forbruk) til å regulere forskjeller mellom rik og mindre rik her i landet.

Barnetrygd er liksom ikke laget til det formålet. Et rikt barn og et mindre rikt barn kan i teorien leve på den samme summen, og barnetrygden er ment å dekke dette.

Vi kan jo ikke ha behovsprøvde melkepriser, busspriser, bilpriser og boligpriser heller.

Men jeg vil gjerne fjerne kontantstøtten.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:07   #6
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttelista

- bort vekk med kontantstøtten
- øke avgifter på bensin, alkohol, tobakk og sukker (det er vel strengt tatt ikke å kutte, men jeg vil si at det er å bortprioritere)

Det var det jeg kom på sånn kjapt. Skal tenke mer på saken.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:09   #7
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttelista

Jeg har forresten veldig sansen for barnetrygden slik den er, og synes den er et viktig symbol på holdningene til barn i velferdssamfunnet som jeg har lært meg å bli glad i.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:17   #8
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.205
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttelista

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg syns ikke det er noen vits i å behovsprøve barnetrygd. Vi bruker ulik skatt og moms (på forbruk) til å regulere forskjeller mellom rik og mindre rik her i landet.

Barnetrygd er liksom ikke laget til det formålet. Et rikt barn og et mindre rikt barn kan i teorien leve på den samme summen, og barnetrygden er ment å dekke dette.

Såvidt jeg har skjønt er barnetrygden ment å utjevne forskjellen mellom de som har barn og de som ikke har det. Ikke mellom fattig og rik. Behovsprøving vil uansett koste mer å administrere enn man sparer.

Få vekk kontantstøtten. Og barnehageprisen er veldig lav nå. Dessuten har jeg aldri forstått hvorfor staten skal bruke skatteklasse 2 til å sponse at et voksent arbeidsført menneske lar seg forsørge.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:36   #9
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttelista

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Dessuten har jeg aldri forstått hvorfor staten skal bruke skatteklasse 2 til å sponse at et voksent arbeidsført menneske lar seg forsørge.

Det er jeg helt enig i.
(At det ikke er til å forstå, altså.)

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:39   #10
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kuttelista

Kutt i kongelige apanasjer og privatiser den norske kirke. Så får de som er medlem betale.

  Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:42   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttelista

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

- øke avgifter på bensin, alkohol, tobakk og sukker (det er vel strengt tatt ikke å kutte, men jeg vil si at det er å bortprioritere)

Det var det jeg kom på sånn kjapt. Skal tenke mer på saken.

Enig, kanskje litt bortsett fra bensinen, noen av oss bor litt utenfor kollektivtilbudet og jeg synes ikke vi skal bli "straffet" for at bil er nødvendig, men om de utbedrer kollektivtilbudet hadde det vært knall. Men så koster jo det også.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

Sist redigert av Dixie Diner : 05-03-10 kl 13:52.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 13:47   #12
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kuttelista

- fjerne kontantstøtten
- øke toppskatten
- redusere staben/stillinger på stortinget
- redusere lønninger/etterbetalinger på stortingsrepresentantene (evt behovsprøvd...)

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg kan for eksempel si at jeg syns man burde bruke mindre penger på forsvaret. Men det vil få konsekvenser blant annet for de ansatte i forsvaret.

Mens jeg er helt uenig og vil si at forsvaret bør få mer penger all den tid politikerne pålegger forsvaret å delta på internasjonale operasjoner (f.eks i Afganistan) uten at de gir de mer penger til å trene opp personellet som skal ned dit, noe som kan gå utover sikkerheten.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg kom på noe lurt:
Man kan kutte statstøtte til alskens partier og organisasjoner og trossamfunn som driver med tullball.
:glup ide:

Veldig lurt, jeg blir alltid sjokkert når jeg hører hvor mye penger som går med i valgkamper ol, tenk om de kunne brukt de pengene til noe samfunnsnyttig.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 14:12   #13
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kuttelista

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Kutt i kongelige apanasjer og privatiser den norske kirke. Så får de som er medlem betale.

Da må vi først fordele kirkene. For noen av dem er viktigere som kulturminner enn som brukskirker.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 14:26   #14
Rug
Det er bare en fase
 
Rug sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.563
Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kuttelista

Jeg er så glad for at jeg ikke sitter med den jobben!

Jeg driver et barne/-ungdomsarbeid som mottar kommunal støtte, men som helt klart hører til innenfor et trossamfunn (per nå den norske Kirke). Vi er tydelige på at trosopplæring er en del av arbeidet vårt.

Akkurat nå har vi, i vår passe store bygd, 35 tweens som møter fast. Det er en god andel av den aktuelle aldersgruppen. Flere av dem har en urolig bakgrunn og vil falle inn i en kategori av ungdommer som er i faresonen for å "skli ut" med livet sitt. Hvor mye sparer samfunnet på at vi driver forebyggende ved å gi dem et trygt miljø, tydelige voksenmodeller, rusfrie opplevelser, reiser, erfaringer som gir dem selvbevissthet og trygghet ved å stå på en scene og gi av seg selv, muligheter til å prøve ut egne evner osv?

Jeg er selvsagt farget i mitt syn, men jeg er overbevist om at det er vel investerte tusenlapper - om de så får med seg et gudsord på kjøpet.

Ah - jeg kan aldri være den som kommer med forslag til kutt, det er så vanskelig å se for seg hvor man kan spare mer på å kutte enn på å videreføre.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 14:29   #15
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuttelista

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

privatiser den norske kirke. Så får de som er medlem betale.

Da får de pinadø trekke støtten til alle de andre trossamfunnen også. Alle, eller ingen.

Det koster mindre å ha monarki enn å legge om til republikk, så kongefamilien kan godt bestå for min del.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-10, 15:58   #16
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kuttelista

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Jeg er så glad for at jeg ikke sitter med den jobben!

Jeg driver et barne/-ungdomsarbeid som mottar kommunal støtte, men som helt klart hører til innenfor et trossamfunn (per nå den norske Kirke). Vi er tydelige på at trosopplæring er en del av arbeidet vårt.

Akkurat nå har vi, i vår passe store bygd, 35 tweens som møter fast. Det er en god andel av den aktuelle aldersgruppen. Flere av dem har en urolig bakgrunn og vil falle inn i en kategori av ungdommer som er i faresonen for å "skli ut" med livet sitt. Hvor mye sparer samfunnet på at vi driver forebyggende ved å gi dem et trygt miljø, tydelige voksenmodeller, rusfrie opplevelser, reiser, erfaringer som gir dem selvbevissthet og trygghet ved å stå på en scene og gi av seg selv, muligheter til å prøve ut egne evner osv?

Jeg er selvsagt farget i mitt syn, men jeg er overbevist om at det er vel investerte tusenlapper - om de så får med seg et gudsord på kjøpet.

Ah - jeg kan aldri være den som kommer med forslag til kutt, det er så vanskelig å se for seg hvor man kan spare mer på å kutte enn på å videreføre.

Så enig så enig. Før man bare skriker opp om å kutte til trossamfunn og kristne organisasjoner, burde man tenker litt på hva slags arbeid som drives der - i barnekoret vårt er det med en god del gutter som ligger i "faresonen", men som blir en del av et positivt miljø.
Og som alle vet, det koster veldig mye mindre å forebygge enn å prøve å reparere.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no