Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-10-06, 17:07   #1
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.089
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Er du opptatt av sunt kosthold for barn? Har du satt deg inn i kosthold og hva legger du i sunt kosthold?

Jeg er opptatt av at barna mine skal ha en god balanse av karbohydrater (inkl. fiber), protein og fett, og få tilstrekkelig med vitaminer og mineraler.

Sønnen min (datteren min får enda bare mm) spiser mye kjøtt, frukt, bær, egg, nøtter/mandler, kanel, sunne oljer og yoghurt naturell. Fisk blir det litt for lite av og grønnsaker er det vanskelig å få han til å spise.

Han har ikke fått så mye brød og har nok derfor et litt utradisjonelt kosthold. Når han spiser brødvarer er de stort sett laget av spelt og ikke hvetemel. I stedet for brød spiser han gjerne en avocado, yoghurt naturell, smoothie, en pannekake som består av mye egg, sunne oljer og havre eller fruktsalat med cottege cheese mm.


Sist redigert av Nooria : 08-10-06 kl 20:00.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 17:54   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Ja, jeg mener at barnet mitt har et balansert kosthol og jeg tør påstå at jeg kompetent innen fagfeltet ernæring. I forhold til mange her inne er kostholdet vår tradisjonelt. Vi fokuserer på et sunt og variert kosthold. Både barn og foreldre spiser det samme.

Fisk: Som regel 1 fiskemåltid i uken i tillegg til minst 1 skive fiskepålegg daglig.
Melkeprodukter: Yoghurt (nei, ikke yoghurt naturell) og ost daglig.
Innmat for jern: Minst 1 skive daglig med leverpostei - som regel 4 skiver.
Hvitt kjøtt: Som regel 1 kylling-/kalkunmåltid i uken.
Rødt kjøtt: Inntil 1 måltid i uken.
Grønnsaker: Til alle middagsmåltider i tillegg til dekorasjon på brødmåltider hvis det er egnet.
Søtt: Som regel 1 skive daglig med jordbærsyltetøy eller banos for variasjonens skyld. Får av og til noen få biter med smågodt som bestikkelse på lørdags ettermiddag - noen ganger på tur også på søndagen.
Frukt: Frukt hver dag. 1 rosinpakke på tur hver torsdag.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 17:57   #3
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Lille har alltid hatt et sunt kosthold. I hvertfall etter min filosofi. I bunnen har vi et tradisjonelt norsk kosthold, med kjøtt (lyst og rødt), fisk og brød, korn, poteter, egg, både sunne oljer og smør, kalsium gjennom melk, ost og yoghurt, masse grønnsaker og frukt. Dersom det finnes økologiske alternativer, velger vi det. Jeg er heldig og har en unge som liker det aller meste, og som alltid har smakt begjærlig på nye ting. Hun synes tran er kjempegodt, liker fisk, frukt og grønt.

Det kunne nok vært enda mer bønner og andre belgfrukter, mer nøtter, avocado og mindre rødt kjøtt i kostholdet vårt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 18:03   #4
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.089
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Glemte å si at jeg tenkte vi kunne få ideer og inspirasjon av hverandre. Jeg er alltid på jakt etter sunne alternativer.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 18:03   #5
cilen
re:designer
 
cilen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.103
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Ja, vi er nok litt strenge der.. Her spises det sunn mat. Masse grønnsaker ( mor er vegetarianer ), ofte fisk og grovt brød uten nugatti..

cilen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 18:37   #6
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Jeg mener at storesøster har et veldig godt kosthold, men det er jo etter "min filosofi", som Mim også sier. Vi har jo alle forskjellige meninger om kosthold, og det jeg legger i godt kosthold ville nok andre kalt dårlig, og vice versa.

Fisk: 1 gang i uken (men desverre liker hun kun fiskegrateng og fiskepinner)
Rødt kjøtt: 1 gang i uken (kun svinekjøtt), +kjøttdeig en gang i uken
Hvitt kjøtt: Kylling- eller kalkunfilet 1 gang i uken
Grønnsaker: Hver dag, både i matpakken og på middagsbordet
Frukt: Hver dag, både i barnehagen og til dessert
Belgfrukter: minst to ganger i uken
Melkeprodukter: to glass melk daglig, ost ca. annenhver dag og yogurt 1 gang i uken.
Egg: Minst to ganger i uken


Som motstander av lørdagsgodt-filosofien har vi ikke noen faste regler om hvor ofte vi spiser sjokolade eller kaker/kjeks. Vi har dessert etter hver middag, alltid frukt, og i tillegg nøtter eller sjokolade. Dessuten er det lov å spørre om noe søtt ellers også. I små mengder- selvsagt.

Vi må bli flinkere på fiskefronten, og jeg må bli flinkere å få innmat i kostholdet hennes. Hun spiser ikke leverpostei, og annen innmat er det også dårlig med...

I tillegg spiser vi ikke "pulvermat", og heldigvis liker ikke storesøster Pizza, (et område der mannen og jeg synder veldig ofte, desverre).

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 19:29   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Tja, er fristet til å si nei etter kinotur idag, popcorn og søtt.
Men i det daglige er det ganske bra. De spiser mye frukt, får hver dag i barnehagen. De er veldig glad i fisk, så de har vi flere ganger i uken. Prøver å ha grønnsaker til de fleste middager, men utover gulrot i rå og kokt form er det vanskelig å få i dem. Eldstemann er småspist og veldig sær, så han er det ofte en kamp med. Han liker ikke kjøtt spesielt godt, og vil helst nekte uten å smake først. Minste er heldigvis en annen type foreløpig, vil gjerne "maaaake" på det meste. Ellers bruker jeg sunne oljer og smør om hverandre, de får youghurt og ofte en fiskekake, småpølse eller annet i tillegg til brødskiver i matpakka. Prøver å gjøre det variert, og minste liker å spise forskjellig pålegg som ost, skinke, servelat og kalkunpølse. Eldstemann vil nesten bare ha leverpostei og aller helst sjokoladepålegg. I perioder må jeg bare innrømme at han får det på grovt brød, så spiser han 3 skiver istedenfor en knapp halv. Han kan i tillegg spise syltetøy og til nød litt brunost. Gir de Sanasol og i perioder fått tran. Mannen er flinkest til å huske på sånt. Jeg håper at det blir litt variert, men føler at det kan bli bedre. Men småspist er småspist og sær er sær, føler at det er vanskelig å få han til å spise annet enn det han har bestemt seg for. Har prøvd utallige ganger å lage havregrøt til begge, men det er kun risengrynsgrøt som sklir ned.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 19:30   #8
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Vi har et ganske normalt kosthold, tror jeg. Kunne sikkert vært mer gjennomtenkt.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 21:44   #9
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.741
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Normalt kosthold vil jeg si.

-Melk hver dag.
-En blanding av hvitt kjøtt og rødt kjøtt.
-Poteter, ris og pasta.
-Frukt hver dag.
-Brød uten søtt pålegg. Leverpostei er favoritt.
-Godteri kun på lørdager.
-Fisk en gang i uken.
-Aldri kjøttdeig, bare karbonadedeig.

Vi sliter med å få i eldstemann grønnsaker og salater, men får stort sett tilbud om det. Han spiser ofte en rå gulrot før middagen i stedet, for det liker han.
Ren fisk skulle vi blitt flinkere med. Ofte er det fiskeprodukter.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 22:30   #10
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.813
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Ja, jeg vil si at mine barn har et sunt kosthold.

Fisk 2-3 ganger i uka.
Kylling 1 gang i uka.
Rødt kjøtt 1 gang i uka.
Grønnsaker til alle middager.
Grønnsaker eller frukt som mellommåltid.
Sunt pålegg.
Naturell yoghurt nesten daglig.
Godteri på lørdager.

Og så holder vi oss for det meste unna farsemat og posemat.
De spiser nok litt mer brød enn jeg kunne ønske. Det blir fire brødmåltider om dagen og det er litt mye. Tre av måltidene er dog i barnehagen, så de får jeg ikke gjort så mye med. Hjemme blir det oftest brød til kvelds, vi kunne nok vært flinkere til å variere litt med andre ting. Men jeg vet ikke helt hva? Det bør være sunt og lettlaget.

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 22:31   #11
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

VI kjører Burger King tre dager i uka og Peppes resten. Jeg gidder ikke lage mat, bedre med Take away, ja. Pizza er jo dritsunt. Ost og mel og kjøtt. Namnam!

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 22:33   #12
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.089
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Muskat, her.

Hjemme blir det oftest brød til kvelds, vi kunne nok vært flinkere til å variere litt med andre ting. Men jeg vet ikke helt hva? Det bør være sunt og lettlaget.

- 1/2 avocado eller
- yoghurt naturell med litt havre (evt. med litt fruktmos eller bær), eller
- Fruktsalat bestående av cottage cheese, diverse frukt, knuste nøtter, en sunn olje og kanel på toppen, eller
- Smoothie bestående av 1 egg og/eller yoghurt naturell div. frukt, grønnsaker og olje


Sist redigert av Nooria : 09-10-06 kl 10:54.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 22:34   #13
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.089
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

VI kjører Burger King tre dager i uka og Peppes resten. Jeg gidder ikke lage mat, bedre med Take away, ja. Pizza er jo dritsunt. Ost og mel og kjøtt. Namnam!

Åkey...

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 12:17   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Jeg har alltid vært opptatt av at jenta mi skal ha et sunt kosthold. Og såvidt jeg kan se så har hun det. Hun spiser variert og hun spiser stort sett ganske mye til hvert måltid. Vi har sjelden godteri utenom lørdag, og vi styrer unne søte og sukkerholdige drikker. Maten lages stort sett av rene råvarer, og vi bruker lite av halvfabrikata. Vi prøver å lure inn grønnsaker til hvert eneste måltid.

Akkurat nå er det ikke helt sånn siden hun er fryktelig plaget av UVI. De siste dagene har vi kamuflert tabletter i sorbet tre ganger om dagen, og hun har i tillegg til ismedisin fått karameller som medisinpremie. Hun drikker masse appelsinjuice og tranebærsaft for å forebygge infeksjonene, og blåbærsaft i mengder fordi det hjelper mot magebesværet hun får av antibiotikaen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 15:52   #15
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.791
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har barn(et)a dine sunt kosthold?

Jeg er ganske fornøyd, men det er jo alltids rom for forbedringer. Nå har det vært litt unntakstilstand en stund pga at jeg har vært mye kvalm og har hatt litt spesielle lyster. Hvis jeg får lyst på tomatsuppe og egg nytter det ikke med noe annet.

I perioder er vi flinke til å bake grovbrød selv, andre ganger blir det sjeldnere. Men bakeren her selger gode og temmelig grove brød til 20 kr, de metter mye bedre enn andre kjøpebrød. Vi bruker mye kylling og en del fisk og skalldyr, alltid med grønnsaker til. I helgene skeier vi ut, da blir det gjerne pizza, meksikansk eller kinesisk, og vi tar gjerne en tur på kafé. Da er det lov med både latte og muffins. På sommeren griller vi alt mulig, nå går det mer i grønnsakssupper og varme retter. Vi bruker som regel vann til middag, fredag og lørdag får hun eplejuice om hun ønsker det. Hun går faktisk og finner seg vann selv mellom måltider.


Slik jeg ser det er det beste med kostholdet vårt at det er veldig variert. Snuppa på fire spiser alt fra tradisjonell mat som kjøttkaker og lapskaus til sushi, rakfisk og froskelår. Hun er glad i grønnsaker og frukt, og tar tran hver dag. Rosenkål og asparges er ikke populært, men det hender hun smaker en liten bit. Plutselig en dag liker hun det kanskje. Jeg stresser uansett ikke med det siden hun spiser såpass variert.


Det vi burde bli flinkere til er å lage saus selv, det blir for mye toro på det punktet.


Sist redigert av Bokormen : 09-10-06 kl 15:54. Årsak: Måtte føye til litt.
Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no