Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Smoothie

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-10-12, 12:16   #1
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Smoothie

Tenkte å bli gjøre sport i å lage smoothie til min datter (11mnd i dag) daglig.
Men iom at hun ikke "skal" ha kumelk helt enda, lurer jeg på om jeg skal bare blande frukt og bær med vann? Eller er det greit å bruke rismelk f.eks?

Driver og prøver meg litt fram, og det er så mange varianter som er godt (favoritten foreløpig er vel banan, drue og kiwi).
Tar gjerne imot noen smoothie-tips!

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:17   #2
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Smoothie

Får legge til at hun enda ikke har sagt nei til noe, enten det er frukt, bær eller annen mat

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:18   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie

Kan man ikke bruke youghurt da, om det er 1-årsgrensen for kumelk du tenker på? Det var i hvert fall ok i "min tid", mener yoghurt da ble sett på som ok fra rundt 8-månedersalder eller noe. :knirk:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:19   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie

Ingen av oss bruker melkeprodukter men vi lager smoothie hver dag. Jeg bruker rett og slett bare kaldt vann. Går fint med plantemelk også, men vann går like bra. Det blir uansett kremete med masse banan oppi.
Jeg hiver spinat, brokkoli og sånt oppi også jeg, smaker overhodet ikke noe av det om du har masse banan og bær oppi.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:19   #5
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.107
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie

Jeg har forresten brukt eplemost til å "tynne" med. Gir søtsmak også. Og så har jeg kjelleren fullt av det.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:20   #6
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Smoothie

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg hiver spinat, brokkoli og sånt oppi også jeg, smaker overhodet ikke noe av det om du har masse banan og bær oppi.

Smart!

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:27   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie

Forresten, tips til sunn iskrem som er fantastisk god og uten melkprodukter; skrell noen bananer og del dem i biter og frys ned. Når de er helt frosne, ha dem i en food processor sammen med ørlite vann og evt. litt vaniljepulver (jeg bruker et par dadler også men det er ikke noe must). Kjør i noen minutter, det blir en kremete softis, helt fantastisk smak og konsistens. Her har jeg laget flere versjoner.

Jeg fryser også ofte ned smoothie i ispinneformer. Sunn og god is.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 12:45   #8
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smoothie

Opprinnelig lagt inn av Rune Brown, her.

Smart!

Små barn skal ikke ha spinat, da.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 13:12   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie

På grunn av oksalsyre? Jeg visste ikke det, sorry. Vi varierer "the greens" her, med spinat, grønnkål osv. Bruker mye grønnkål i smoothie og. Og frossen brokkoli, for det har de i økoversjon her på Rimi. Må nok ha en kraftig blender da.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 13:19   #10
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smoothie

....


Sist redigert av Trois : 28-11-12 kl 14:44.
Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 13:37   #11
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smoothie

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Små barn skal ikke ha spinat, da.

Det hadde ikke jeg fått med meg. Jeg lager av og til smoothies med spinat. Hva vil små barn si i alder? Opp til 2 år? 3?

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 21:24   #12
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smoothie

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Det hadde ikke jeg fått med meg. Jeg lager av og til smoothies med spinat. Hva vil små barn si i alder? Opp til 2 år? 3?

Under ett år. Barnet i HI er vel under ett år, siden det ikke skal ha melk.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 21:33   #13
Rune Brown
Aktiv
 
Rune Brown sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2012
Hvor: Oslo
Innlegg: 233
Rune Brown er litt kul
Standard

Sv: Smoothie

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Under ett år. Barnet i HI er vel under ett år, siden det ikke skal ha melk.

Korrekt

__________________
Signatur fjernet pga. brudd på signaturregler. Veronal, moderator
Rune Brown er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 21:45   #14
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Smoothie

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Min ettåring elsker smoothie. Lager stort sett den samme hver dag som alle ungene får som frokost.

Banan
Bær
Mandler
Havregryn
Egg
Rapsolje eller avacado
Rismelk

Ang mandler skal en vel være forsiktig til så små barn pga allergipotensiale?

Jeg lager smoothie omtrent hver morgen, barna får også et glass. Godt, mettende lenge og har masse god næring. Så mye bedre enn en brødskive med skinkeost...

Solsikkekjerner (økologiske) knuses først til pulver
Blåbær
Banan
Havremelk
Spirulina-pulver
Biola
evt 1 rått egg
og 1-2 ss Cocosa

Cocosa er ypperlig kilde til riktig fett, vitaminer, mineraler og antioksidanter, også for små barn! Kjøpes på helsekosten.

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 22:02   #15
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Smoothie

Jeg bruker appelsinjuice og frosne bær og enten ferske eller frosne bananer. (I det de blir for brune til å spise så går de i fryseren). Det er best med litt yoghurt i synes jeg, men det er ikke avgjørende.

Jeg synes godt man kan ha i litt grønnsaker, men ikke overdriv, da synes jeg ikke det blir litt vel 'sunn' smak.

Jeg synes at røde/blå bær gir de beste smoothiene.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-12, 23:03   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

og 1-2 ss Cocosa

Cocosa er ypperlig kilde til riktig fett, vitaminer, mineraler og antioksidanter, også for små barn! Kjøpes på helsekosten.


Jeg kjøper det på iHerb, halv pris i forhold til i Norge. Men jeg klarer ikke å ha det i smoothie, den blir jo full av små fettklumper med en gang siden kokosfettet stivner i kald væske.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 00:06   #17
Amelie
Med & uten trylleformel.
 
Amelie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.192
Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Smoothie

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg kjøper det på iHerb, halv pris i forhold til i Norge. Men jeg klarer ikke å ha det i smoothie, den blir jo full av små fettklumper med en gang siden kokosfettet stivner i kald væske.

Yummy!! Liker fettklumpene, de smelter jo i munnen. Helt ok når jeg vet det er sunt fett.

iHerb ja, der sa du noe. Samtidig vil jeg støtte helsekostbutikken i sentrum...

__________________
Pjokk 04 Vesla 07
"The true sign of intelligence is not knowledge, but imagination" A. Einstein

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 00:08   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Smoothie

Ja, det var ikke sunnheten jeg tenkte på, men mer at det bare er nasty.
Men hver sin smak. Min mor leter etter alternative måter (hun har samme smoothieerfaring som meg) å få i seg kokosfett på.
Ser den altså, viktig å støtte norske helsekostbutikker og. Jeg synes bare det er så kjipt å betale blodpris for noe jeg bruker mye av. Men jeg kjøper endel på helsekosten og, så de får endel penger av meg uansett.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-12, 09:55   #19
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Smoothie

.......


Sist redigert av Trois : 28-11-12 kl 14:42.
Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 20:05   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Smoothie

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg kjøper det på iHerb, halv pris i forhold til i Norge. Men jeg klarer ikke å ha det i smoothie, den blir jo full av små fettklumper med en gang siden kokosfettet stivner i kald væske.

Har ikke du blendtec? Ingen klumper av kokosfett hos meg. Men i gammelblenderen ble det det.
Men en liten skje lecitin fikser den biffen, det emulgerer fettet ut i smoothien. Men altså unødvendig med blendtec

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no