Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Din beste oppskrift på kjøttsaus?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-12, 10:48   #1
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Din beste oppskrift på kjøttsaus?

Jeg er veldig glad i kjøttsaus, men synes ofte den mangler det lille ekstra når den står på bordet, uansett hvor mye jeg krydrer eller justerer med søtt på tampen osv.

Siden internettet er så stort:
Kan vi dele superkjøttsausoppskrifter her, kanskje?

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 12:33   #2
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Din beste oppskrift på kjøttsaus?

Den jeg laget i går ble kjempegod!

1 løk
2-3 fedd hvitløk
3 stilker stangselleri
2 kg godt modne tomater
2 dl lammekraft (jeg hadde i frysen men buljong kan evt. brukes)
Timian, rosmarin og oregano (tørket)
3 laurbærblader
1 klype kanel
Salt og pepper

Først kjørte jeg løk, hvitløk og stangselleri i matmølle. Freste dette i en gryte med olje. Så kjørte jeg tomatene i matmølle og hadde i gryta. Til slutt hadde jeg i krydderne. Lot sausen putre en halvtimes tid. Eller, det ble vel ca 3 kvarter.

Hadde jeg kunnet, så ville jeg nok også tilsatt en skvett rødvin eller balsamico. Kanskje litt søtning også, men egentlig synes jeg det ble helt ok uten. (Siden jeg ikke spiser sukker tilsatte jeg en klype kanel i håp om at dette skulle fremheve grønnsakenes iboende sødme, har hørt at kanel har den egenskapen men om det funket vet jeg ikke siden jeg ikke smakte uten kanel. Uansett likte jeg smaken).

  Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 19:18   #3
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift på kjøttsaus?

Nydelig. Takk.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 20:50   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.833
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste oppskrift på kjøttsaus?

Jeg synes sausen ble mange hakk bedre da jeg prøvde med rød paprika i. Den får god smak, og det tar vekk litt av den skarpe tomatsmaken jeg synes mange sauser har.
Ellers bruker jeg løk, hvitløk, rød paprika, hermetiske tomater, tomatpuré, litt sukker, salt, pepper, oregano, basilikum, timian og merian. Lar det putre minst en times tid. Kjører glatt i blender og har i stekt kjøttdeig e.l.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-12, 21:34   #5
Koko
Erfaren
 
Koko sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 841
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Sv: Din beste oppskrift på kjøttsaus?

Jeg har ingen oppskrift, men synes følgende hører med:
Løk, hvitløk, vin, litt flytende buljong, sambal olek, tomatpurè, gode tomater fra boks (Mutti er min favoritt) og eventuelt litt urter om jeg har det. Ellers river jeg gjerne oppi grønnsaker som gulrøtter, sellerirot eller kål for å øke sannsynligheten for 5 om dagen. Synes også det er deilig med en liten fløteskvett i. Da blir sausen rundere i smaken.

__________________

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 09:56   #6
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.100
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift på kjøttsaus?

Takk!

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-12, 10:20   #7
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.093
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste oppskrift på kjøttsaus?

Jeg bruker Jamies. Den er enkel og god.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no