Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-07, 15:23   #41
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

C2 i Engelsk, Tysk, Fransk og Norsk (tror jeg). B2 i Italiensk og A2 i Nederlandsk.

Det store ønsket er å lære seg russisk og japansk. Det blir vel det neste også, men ikke før om noen år. Tid til sånt er mangelvare for tiden.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 15:47   #42
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Jeg er for gammel til å forstå disse bokstav og tallkodene dere bruker på språk jeg. Hva betyr alt dette ABC123 som dere forklarer språkkunnskapene med?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 16:02   #43
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg er for gammel til å forstå disse bokstav og tallkodene dere bruker på språk jeg. Hva betyr alt dette ABC123 som dere forklarer språkkunnskapene med?

Sjekklistene finner du på linken Gremli postet i det første innlegget.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 16:07   #44
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Sjekklistene finner du på linken Gremli postet i det første innlegget.

Takk, Skilpadda!

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 16:17   #45
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Jeg trodde at det var ganske uvanlig å snakke nederlandsk jeg, men ser at både Muad'Dib, Kiddo, Orkide og Olympia snakker det i tillegg til meg selv. Vi burde jo starte en tråd med nederlandsk-øvelser og repetisjoner vi da og Mim kunne kanskje røske opp sine barndoms-kunnskaper i nederlandsk igjen også.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 19:57   #46
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Det var litt spennende å lese hva de enkelte kodene betyr nøyaktig. F.eks. B2 osv. Les her:

http://europass.cedefop.europa.eu/im...ples_no_NO.pdf

(Scroll nederst på siden)

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 20:03   #47
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Jeg trodde at det var ganske uvanlig å snakke nederlandsk jeg, men ser at både Muad'Dib, Kiddo, Orkide og Olympia snakker det i tillegg til meg selv. Vi burde jo starte en tråd med nederlandsk-øvelser og repetisjoner vi da og Mim kunne kanskje røske opp sine barndoms-kunnskaper i nederlandsk igjen også.

Ja, det hadde vært veldig moro. Søsteren min har fått kjæreste fra Nederland, og jeg forstår det meste av det han sier, og klarer stort sett å resonnere meg frem til hva som står i blader og aviser han leser. Men å snakke selv er jeg LANGT i fra.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 20:08   #48
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ja, det hadde vært veldig moro. Søsteren min har fått kjæreste fra Nederland, og jeg forstår det meste av det han sier, og klarer stort sett å resonnere meg frem til hva som står i blader og aviser han leser. Men å snakke selv er jeg LANGT i fra.

Jeg kan sikkert dulte litt her. Jeg forstår det meste av nederlandsk, og kan lese aviser og blader uten større problemer. Snakkingen er det *mye* verre med, og skrive kan jeg ikke i det hele tatt. Selv om det nok bare er en øvingssak ettersom jeg kan lese det.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 20:16   #49
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring
 
Gremli Skremli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Innlegg: 3.514
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Jeg tror nok mange nordmenn er litt forsiktige når det gjelder å klassifisere språkkunnskapene sine. Kodene blir tolket forskjellig, men jeg har nå i hvertfall fått høre at C2 er vanskelig å klassifisere som morsmåls- kompetanse. Folk som har studert fremmedspråk på universitetet bruker språket på en annen måte enn f.eks. morsmålsbrukere som kun snakker "hverdagsspråk". Det er på det grunnlaget at jeg tør å kalle meg C2 i spansk.

__________________
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum
når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom
Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro,
ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 20:24   #50
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Jeg tror nok mange nordmenn er litt forsiktige når det gjelder å klassifisere språkkunnskapene sine. Kodene blir tolket forskjellig, men jeg har nå i hvertfall fått høre at C2 er vanskelig å klassifisere som morsmåls- kompetanse. Folk som har studert fremmedspråk på universitetet bruker språket på en annen måte enn f.eks. morsmålsbrukere som kun snakker "hverdagsspråk". Det er på det grunnlaget at jeg tør å kalle meg C2 i spansk.

Ja, jeg lurte egentlig på om morsmålsbrukere automatisk blir C2-ere? Jeg antok det, og skrev derfor at jeg har C2 i engelsk tysk og fransk, siden jeg anser disse som morsmål. Norsk derimot er ikke mitt morsmål. Likevel føler jeg at jeg oppfyller kriteriene som er lagt frem på nettsiden der.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 23:59   #51
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.819
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kartlegging av forumbrukernes språkkunnskaper

Er vel på nivå C1 i engelsk etter å ha bodd der et år (for .....telle.....15-16 år siden) Har ok uttale, men tungen stokker seg litt, av og til. Har studert litt engelsk etterpå.

Har minimale kunnskaper i fransk og tysk da disse ikke har vært vedlikeholdt siden videregående. Har tenkt å friske opp fransken litt før ferien i Provence i juni.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no