Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-14, 22:04   #61
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Ja, jeg tror det er veldig mye krutt som finnes opp på nytt, gang etter gang i klasserom rundtomkring. Og PPT og stat.ped jobber ikke akkurat kjapt, heller ikke hab.team, så alt tar veldig lang TID, og både lærere, spes.peder og foreldre blir ekstremt frusterte før man kommer så langt at man faktisk får noen råd. Så da prøver man seg frem - med varierende hell.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 22:12   #62
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.671
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Å ha et personal som er trent og gjerne har ekstra utdannelse og kursing i enkelte vansker gjør jo det mye lettere å ta i mot barn med spesielle behov.

Jeg jobber nå i 2 forskjellige barnehager med 2 forskjelige diagnoser. Ene barnehagen har erfaring, utdannelse og system rundt den diagnosen som jeg jobber med der. Det fungerer supert og barn som blir født med diagnosen blir anbefalt å sende barnet til den barnehagen.

Den andre har ikke mye erfaring og det krever utrolig mye mer for oss rundt og vi får overhode ikke gjort så mye vi skulle ønsket.

Her i kommunen har vi en spesialavdeling på en offentlig skole. Den er helt fantastisk. Personalet der er så rutinert og dyktig. Skulle gjerne sett flere sånne avdelinger. Gjerne for barn som ikke har like store vansker som en del av disse barna også.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 22:14   #63
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Det er "base" på skolen her også, men det skal mye til for at ungene blir plassert der. Men endel av ansatte på basen er på SFO også, og jeg ser hvor ekstremt mye flinkere de er med feks Storebror, enn noen av de "vanlige" ansatte er.

Nå er jo vi "heldige", Storebror har 1-1 mye av skoledagen, og skolen jobber på min side hele tiden. Det er resten av systemet som har druknet i sirup for tiden.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 09:02   #64
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg føler at jeg "burde" være i mot spesialskoler, men jeg er rimelig sikker på at hadde vi bodd et annet sted, der det hadde vært spesialskoler, feks slike som er spesielt for barn med autisme, så hadde jeg hatt Storebror der.

Nå fungerer det veldig bra der han er i dag, men feks på Nordvoll har de mer kompetanse, uansett hvordan man vrir og vender på det.

Spesialskole for barn med autisme er jo ikke private skoler da.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 09:08   #65
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Spesialskole for barn med autisme er jo ikke private skoler da.

Nei, derfor jeg skrev spesialskoler, vi sporet visst litt av.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 13:31   #66
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg har aldri ofret privatskole en tanke. Ungene trives på nærskolen som jeg ikke har et eneste vondt ord å si om etter 9 år i FAU. Skulle en av dem derimot slite med å finne seg til rette, hatt utfordringer skolen ikke taklet godt osv. kunne jeg vurdert den private internasjonale skolen her i byen.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 13:36   #67
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Overhodet ikke. Vi er i den heldige situasjon at vi kan kompensere for det som eventuelt mangler på nærskolen (og det har vært store mangler for eldstemann) og det er derfor viktig for meg nettopp at de går der slik at skolen ikke blir utarmet for oppegående elever med ressurssterke foreldre.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 13:37   #68
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.791
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Er det ikke vanlig med vegger rundt klasserommet?

Neida, åpne skoler var en kjempehit for noen år siden - jeg har jobbet på en slik skole i seks år, og det var et mareritt for barn som trengte ro, rammer og grenser. Håper de har tatt til vettet når de bygger nytt nå.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 13:42   #69
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

De har vel hoppet tilbake til motsatt grøft, tenker jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 15:10   #70
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Nei, derfor jeg skrev spesialskoler, vi sporet visst litt av.

Å, dere driver med sånt....
jeg har jo jobbet ved opplæringstilbud for autister - det er utrolig hva de får til med så tilpassede læreplaner altså. (og hvor mange unger som virkelig overrasker positivt om man har funnet den beste innfallsvinkelen for læring il den enkelte)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 15:13   #71
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Apropos åpne landskap i skoler:
vi har skole bygd på tidlig 80-tall. Den har åpent landskap og ca 50 elever på hvert trinn sitter i felles rom. For barn som er grei på konsentrasjon går det jo helt fint.
for to år siden ble det bygd en ny del på skolen - dette er 1. og 2. trinn sitt område - etter ett år fikk FAU gjennomslag for å sette opp skillevegger i disse områdene, så med ett ble det ordinære klasserom store deler av dagen, gitt!

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 15:48   #72
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg må si jeg er veldig fornøyd med vår offentlige skole og jeg hører også at den har godt rykte i lokalmiljøet rundt omkring.
Begge lærerne er flinke til å skape entusiasme og motivere, samt gi utfordringer dersom man trenger det. Eldste har på et halvt år gått fra å slite med selvstendighet, enkelte faglige ting og motivasjon i matte og etter jobbing både på skolen (uten at vi har visst konkret hva) og hjemme (faren er matematiker) så løsnet det så veldig og nå jobber vår 7-klassing i 8-klassebøker. Jeg opplever også at det blir spurt hver gang på elevsamtaleskjemaet vi fyller ut i forkant om eleven ønsker flere utfordringer og evnt i hvilke fag. De er også veldig opptatt av miljøet og om noen faller utenom. De jobber etter PALS.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 16:14   #73
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.964
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Det er riktig at det blir gitt 85% tilskudd, men dette blir gitt fra Staten, ikke fra kommunen. Imidlertid mister kommunen et tilsvarende beløp i statsstøtte. Hvor stor besparelsen ved å legge ned kommunale skoler er, er jeg derfor temmelig usikker på.

Elevene har rett på gratis skoleskyss innenfor samme kommune, og dette dekkes av fylket. Ingen besparelser eller kostnadsøkning for kommunen her heller, altså.

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 16:28   #74
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Å, dere driver med sånt....
jeg har jo jobbet ved opplæringstilbud for autister - det er utrolig hva de får til med så tilpassede læreplaner altså. (og hvor mange unger som virkelig overrasker positivt om man har funnet den beste innfallsvinkelen for læring il den enkelte)

Hehe.

Han min har nektet å gjøre mattestykker en stund, for det er kjedelig. I går hadde læreren printet ut bilde av en traumeterror fra Dragetreneren på arket, og da raste han gjennom. Han kan også lese på lesearket nå, fordi at det er bilder av drager der. Tidligere var det Angry Birds.

Men når de sluttet å skrive bokstavene alfabetisk for en stund siden, pga de avslørte at han kunne det utenatt og ikke leste de, så nektet han å lese i tre uker. De hadde øddelagt hele verden, fakisk.

Hadde vi ikke hatt lærere som faktisk tar de tre ekstra minuttene og gjør slike ting som å sette på bilder etc, tror jeg ungen har sittet på pulten og hylt seg gjennom alle timene.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 17:20   #75
chamonix
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 2
chamonix har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

For nå jeg har valgt ikke, men det må sies at det er som interesserer meg. Bortsett fra erfaringene som disse skolene, infrastrukturen er også et svært viktig kriterium for meg, faktisk mine barn er fortsatt små og de nød mellomrom å blomstre.

chamonix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no