Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-14, 09:48   #21
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Det er ikke noe tema for barne- og ungdomsskole her. Men det er jo fordi jeg vet at det er bra kvalitet på skolene som sogner til her.
Det kan være et tema for videregående. Vet at det er noen storebrødre av eldstemann sine kompiser som går på Oslo Handelsgym uten at jeg vet verken hvorfor, prisen eller om det er noe mer spesielt/linjevalg med den skolen.

Nå gikk jeg akkurat inn for å søke opp skolen og den ligger visst under Oslo kommune sin nettside så da er den vel ikke privat da?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:51   #22
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Det kan være et tema for videregående. Vet at det er noen storebrødre av eldstemann sine kompiser som går på Oslo Handelsgym uten at jeg vet verken hvorfor, prisen eller om det er noe mer spesielt/linjevalg med den skolen.

Oslo Handelsgym er en offentlig videregående skole. Den bare tiltrekker seg mange av de som ønsker å bli økonomer og jurister.

Slik jeg ser det så har en del av de videregående skolene i sentrum av Oslo skapt seg en veldig klar profil, og profiterer på dette.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:52   #23
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

18 000 er overkommerlig, ja. Men det må vel være en av de billigste privatskolene? Finnes det noen oversikt?

Nei, du må inn på de ulike skolene å se. St. Sunniva koster f.eks. 1900,- i måneden på ungdomskolenivå, KG koster 16.000 i året på VGS, Steinerskolen koster mellom 20-25.000 i året.

Så det er ikke fryktelig dyrt å gå på en statstøttet privatskole.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:54   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg så det akkurat nå når jeg søkte den opp. På meg har det virket som om den er privat, på måten den er omtalt på rundt her...

Neida, det er en helt vanlig VGS. Jeg har gått der selv. I tre måneder. Men det er nok en populær skole å søke seg til i visse miljøer, og de har blant annet språkfag som ikke finnes på mange andre skoler,

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 09:55   #25
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg leste i Aftenposten at skoleplass ved NTG-U (idrettslinja) i Bærum kostet kr 18 000 i året. Det er det samme som vi betaler for snuppas halvtidsplass på AKS nå, så det skulle være en overkommelig utgift.

18.000,- er nok kun litt skolepenger. Selve idretten med reiser kommer i tillegg. Ikke uvanlig med 60' til 100' i året for alpinbarn som skal på flere utenlandsopphold og ha en skipark som proffene.

Jeg ser skolepengene på Vang videregående er ca 22.000,-. Men det kommer mye i tillegg. Og slikt kan private skoler gjøre når foreldre har råd til det.

Vi bor nær flere private skoler, men vurderer de ikke. Fordi de offentlige skolene er rangert som de beste.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:03   #26
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.845
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Vi ønsker absolutt ikke privat grunnskole for våre barn, for oss personlig vil det derfor ikke bety noe om det blir flere private alternativer. Vi har valgt å bosette oss i skolekretsen til en god barne- og ungdomsskole, det hensynet var avgjørende da vi valgte område i denne byen for 11 år siden. Vi bor i en liten by og barna våre vokser opp i et relativt beskyttet og privilegert miljø, jeg ønsker å gi barna mine det beste, men jeg ønsker ikke å skjerme dem ytterligere ved å velge bort enhetsskolen. Jeg kjenner familier her som har valgt private skoler, vi vurderer at den sosiale læringen og nærmiljøopplevelsen som denne offentlige skolen tilbyr trumfer et eventuelt mer stimulerende og tilrettelagt læringsmiljø ved en privat skole. Vi foreldre er dessuten engasjert i skolen og følger opp barna faglig, vi er trygge på at vi kan hjelpe barna våre hvis vi opplever at barna har faglige utfordringer skolen ikke håndterer tilfredsstillende.
Privat vgs kunne vi vurdert hvis det hadde vært et behov, men vi er heldige som har en veldig god videregående skole i gang-/sykkelavstand fra der vi bor, og hittil(for 2 av våre 4 barn) har tilbudet de har matchet ønsket deres. Men privat vgs er vi veldig åpne for, det må barna bestemme selv.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:07   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Ja, de 18 000 er kun skolepenger. Jeg vet dog ikke hvor mye reiser som foretas i skoletiden og hva som skjer i regi av idrettslaget. De fortsetter jo å trene i klubbene sine også, vil jeg tro?

Det er slett ikke gratis å ha barn som driver med idrett, og det tror jeg er ganske uavhengig av idrettsgren når man bare kommer opp på et visst nivå. Alpin er nok dog av verstingene.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:21   #28
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Til spørsmålet; for egen del er det forskjell på teori og praksis. I utgangspunktet liker jeg ikke privatskoler, verken religiøse eller pedagogiske. Grunnen til det er at de aller, aller fleste ligger i bemidlete strøk (nå snakker jeg om Oslo) og de gir derfor ikke et reelt valg for alle, til tross for lave kostnader.

Men jeg ser også at den offentlige skolen ikke er bra nok alle steder, og jeg ser at pedagogikken ikke er tilpasset hvert enkelt barn. Derfor syns jeg de er flott at det finnes pedagogiske alternativ.

Jeg har selv undersøkt private alternativer, og har dem fremdeles liggende i bakhodet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 10:22   #29
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Nå er problemstillingen uaktuell for oss all den tid privatskole som kunne være aktuell ligger for langt unna. I tillegg er jeg nok en forkjemper for nærskolen, selv om jeg ser at private skoler også kan være gunstig. Men jeg er skeptisk til kostnadene og evt. grunnladet. Så vi har aldri vurdert det, særlig da fordi de privatskolene som det stort sett kan velges blant her vi bor er livssynsbasert, noe vi ikke er interessert i.

Vi valgte derimot heller en skole som ligger noen meter lenger unna enn den nærmeste skolen vår, da det er en 1-10 skole med meget godt rykte, mot bl.a ungdomsskolen som ville vært alternativet hvis vi valgte annen barneskole.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 12:51   #30
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Señora, her.

Tja, vi har to reelle valg for ungdomsskolen i umiddelbar nærhet. Dvs. vi har 3 valg, men Steinerskolen er uaktuell for min yngste da han ikke er selvgående nok til det.

Pr. i dag går han på en 1-10 skole som allerede er stufull pga. utbygginger. Kommunen snakker om å bygge egen u-skole, men i årene før dette blir satt i gang er det snakk om å busse barna til andre bydeler for å gå på skole. Vi har en privat u-skole rett ved siden av kommunal skole, så det er mulig vi velger det dersom de roter til med bussing hit og dit. En annen årsak kan være at det er små klasser ved begge nevnte skole, i motsetning til de skolene de evt. må busses til.

Alternativet er også en mulig satsing på u-skole ved det eksisterende idrettsgymnaset, her kan jeg evt. finne på å sende yngstemann dersom det blir noe av.

Men hvordan er den private nær deg? Jeg har hørt litt forskjellig.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:02   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg er veldig ambivalent. Jeg tror et visst antall privatskoler er bra også for den offentlige skolen, fordi de utfordrer, tenker annerledes, og det gir en mulighet for å velge ulike løsninger for ulike barn. Jeg er dog usikker på hvor grensen går for at det blir uheldig mange. Eksemplet Lisa nevner om Tøyen er godt, men jeg er ikke sikker på om EN liten Montessoriskole ville vært nok til å velte den utviklingen. Kanskje omvendt, kanskje ville flere valgt å bli boende i bydelen og dermed bidratt til en mer mangfoldig bydel på den måten, noe som i sin tur kunne styrket skolen. Men med en Montessori, en humanistisk skole og en Steiner... Et eller annet sted når man en kritisk masse.

Men det er også hjerteskjærende å se hvor mange som ønsker en alternativ pedagogikk for sine barn, og som ikke får det, fordi skolene som tilbyr det er sprengt. Og det er skrekkelig urettferdig at det ikke finnes et bedre utvalg av det i andre bydeler enn vestpå. Det er lett å se hvorfor, etter å ha fulgt forsøkene på å starte en Montessoriskole: Å starte en skole krever både ildsjeler og en mulig kundemasse, men det krever også noe risikovillig kapital. Det ser ut til å ofte strande på at man har lokaler, men ikke med riktig timing, slik at man risikerer husleiekostnader uten innteker en stund.

De fleste privatskolene i Oslo på barnetrinnet er også godt etablerte, og jeg tror de ble etablert mens det fortsatt var lov å ta betalt utover de 15% som nå er grensen. Da hadde man en slags garanti for at man kunne ta inn igjen slike kostnader. Det har man ikke nå.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:14   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Det er nok ikke så lett å starte en ny privatskole, nei.

Slik jeg leste helgens artikler i Aftenposten så er det i første omgang NTG (Norsk Toppidrettsgymnas) som vurderer å starte ungdomsskoler i sine eksisterende lokaler, og det samme gjaldt visst Wang Toppidrett. Det finnes allerede en slik ungdomsskole i Bærum, som har langt flere søkere enn de har plasser. Jeg tenker at det vil være lettere å starte opp når man allerede har et konsept som man vet fungerer og lokaler allerede er på plass.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:17   #33
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Ja, lokaler er en stor bøyg, særlig i og rundt de større byene.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:28   #34
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Vi har kun Montesorriskole som alternativ for barneskole, og den ligger for langt unna synes vi. Hadde vi hatt den i skolekretsen ville vi vurdert den seriøst. Det eneste jeg har lagt merke til ift den skolen er at det går nesten utelukkende ikke etnisk norske barn ved skolen, det synes jeg var litt pussig (så de da de gikk i 17. mai-toget). Ikke at det må ha noe å si, jeg bare synes det var rart at det var tilnærmet ingen etnisk norske barn der.

For vgs har vi flere alternativer og de skolene som har studiespesialisering ligger faktisk nærmere oss en den offentlige. Jeg tror de er gode og at de er positive mtp den offentlige skolens kvalitet også. Hva som blir aktuelt for våre barn må vi se når den tid kommer. De er ikke voldsomt dyre, blir som en barnehageplass omtrent.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:31   #35
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Om flere privatskoler påvirker våre valg, er jeg usikker på, men det allerede eksisterende privatskoletilbudet er med i vår planlegging. Vi har ikke gjort noen valg ennå, men sannsynligheten for at mellomste starter på en privat skole er ikke liten. Vi har heldigvis mange å velge i, og de fleste er greie i pris (+/- 2000,- som flere her nevner).

Eldste går på barne- og ungdomsskole som har egne klasser for musikktalenter, og Oslo kommune har også dette for ballettalenter. De ønsker visst også å få til det samme for realfagtalenter. Jeg liker tankegangen - vanlig norsk skole, men med fordypning og tilrettelegging innenfor et fagfelt. Nå er ikke dette et breddetilbud, de tilbudene som allerede er på plass, og det er det heller ikke ment som, men fint at også den offentlige skole kan tilby slikt.

IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:33   #36
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Montessoripedagogikken er jo en internasjonalt anerkjent og gjenkjennelig pedagogikk, så det er ikke så rart om man velger den om man kommer flyttende utenfra. Særlig om man vet at man senere skal flytte igjen. Vi er også mer "fargerike" på Montesorri enn nærskolene hos oss. Det er nytt, da vi begynte var det helt blendahvitt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:35   #37
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg er glad i likhetstankegangen som alltid har vært sterkt etablert i Norge. Med det i bunn har jeg lite til overs for privatskoler. Iallefall på grunnskolenivå. Det er en ting med andre pedagogiske retninger, men om de beste lærerne hører til private skoler, synes jeg utviklingen blir negativ.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:36   #38
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg er ambivalent.

Jeg tenker at det er viktig at den offentlige skolen blir best mulig, men jeg forstår behovet for alternativer og tenker at det er verdifullt med litt valgfrihet også, selv om valgfriheten er noe som er begrenset til få steder her i landet.

Noen nevner nærskolen vs privatskole. Stadig flere steder på bygda er privatskolen nærskole, mens offentlig skole ligger langt unna. Da er det ikke lenger et spørsmål om pedagogikk for mange, men om hvor barnas venner går og hvor langt man synes det er greit at unger må reise for å komme på skole.

Jeg tror jeg hadde svelget en del pedagogiske kameler om vi bodde et sted hvor alle ungene gikk på privatskole.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:36   #39
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.940
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg kan også legge til at jeg kunne gitt armen min for en Montessoriskole i nærmiljøet

IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:41   #40
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Monterssoriskoler der nærskolen blir nedlagt er jeg ambivalent til. Det finnes sikkert like mange utfall som det finnes skoler, og det eksemplet jeg kjenner best er veldig vellykket. Men der var det ikke snakk om to små skoler de en skulle legges ned og elevene flyttes til den andre (der det sikkert ville falt veldig uheldig ut om det kom en privatskole i stedet). Nærskolen ble lagt ned, og barna skulle busses til en stor skole i en by. Det engasjementet de har fått rundt den nye Montessoriskolen sin der er fantastisk, og jeg tror ikke det går på bekostning av den store byskolen.

Og så må man tro om igjen om man tror det er bare-bare å etablere en ny skole, selv om man flytter rett inn i ganle lokaler og alt. Det er et enormt arbeid som kreves, mer enn hva mange ser for seg når de tar fatt, tror jeg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no