Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-14, 13:42   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.987
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Ja, Guava. Jeg synes det blir en helt annen diskusjon når det er snakk om mindre bygder hvor privatskolene kommer som erstatning for de offentlige som legges ned. Det hadde sittet svært langt inne å sende ungene lange avstander med buss hvis resten av ungene i nabolaget gikk på den private grendeskolen.

Kommunøkonomisk må disse skolene være helt katastrofe. Hvis kommunen må betale 85 % av kostnaden ved å opprettholde en skole de selv egentlig har valgt å legge ned.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:44   #42
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

De måtte jo uansett betalt for dem et annet sted, da, og da 100%. Men de mister besparelsene de har sett for seg ved å få flere elever per lærer og per kvadratmeter. Nå er min erfaring også at politikerne ofte forregner seg skrekkelig når de beregner hva de skal spare på slike flyttinger også, som å regne med busskostnader.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:46   #43
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg er tilhenger av friskoler der det ikke går utover det offentlige tilbudet, det må være et krav. Og så må vi for all del sørge for at vi ikke havner der Sverige er, det MÅ være en solid offentlig skole som er hovedretningen.

Når det er sagt synes jeg at det forslaget som ligger der, om at det skal gå an å opprette ungdomsskoler ut fra andre kriterier enn religion/pedagogikk er godt all den tid den offentlige skolen ikke i tilstrekkelig grad greier å ivareta unger med sterk drive innenfor enkelte fagfelt. Og da er det en forutsetning at skolepengene er på et nivå hvor det er et reelt valg for de fleste.

Jeg har mine to eldste på privat skole idag. Vi har dem på en kristen skole. Hadde vi hatt muligheten til å sette eldstemann på en skole med realfagsretning istedenfor hadde vi nok gjort det. Men den skolen de går på idag er i mye større grad enn den offentlige skolen både interessert i og istand til å ivareta slike spesielle behov hos enkeltelever. Jeg synes imidlertid egentlig det er dumt at man ikke kan ha litt mer valgfrihet innenfor det offentlige skolesystemet istedenfor å måtte velge privat i sånne sammenhenger. Det beste er om den offentlige skolen kan ivareta behovet til flest mulig elever, spesielt fordi det ikke er alle steder som er store nok til at det er fornuftig med et utvalg skoler å velge i.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:46   #44
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja, Guava. Jeg synes det blir en helt annen diskusjon når det er snakk om mindre bygder hvor privatskolene kommer som erstatning for de offentlige som legges ned. Det hadde sittet svært langt inne å sende ungene lange avstander med buss hvis resten av ungene i nabolaget gikk på den private grendeskolen.

Kommunøkonomisk må disse skolene være helt katastrofe. Hvis kommunen må betale 85 % av kostnaden ved å opprettholde en skole de selv egentlig har valgt å legge ned.


Ja jeg ser for meg at det kan være svært dårlig kommuneøkonomi, men politikere som vedtar nedleggelse er jo fullstendig klar over at det kan bli en konsekvens av nedleggelsene.

Jeg kjenner til eksempler på at nærskole som blir privat kan bli veldig bra og eksempel på at det ikke kan bli bra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:50   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

De måtte jo uansett betalt for dem et annet sted, da, og da 100%. Men de mister besparelsene de har sett for seg ved å få flere elever per lærer og per kvadratmeter. Nå er min erfaring også at politikerne ofte forregner seg skrekkelig når de beregner hva de skal spare på slike flyttinger også, som å regne med busskostnader.

Men hvordan fungerer finansiering av buss? Det er fylkeskommunen som skal ha skoleskysstilbud og slik jeg skjønner det så har kommunen svært lite å si med tanke på skysstilbudet. Hvis kommunen legger ned skoler. Vil kommunen få noe av regningen med tanke på buss og taxitransport eller er det en regning de aldri ser?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 13:53   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.141
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Ja, si det.

Men det er nå midler fra samme kasse opprinnelig uansett, da, så det blir en veldig suboptimal måte å tenke på. "La oss legge ned skolen, spare noen kroner her, og så får noen andre ta merkostnadene".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 14:05   #47
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg synes dagens muligheter for å starte privatskoler er godt nok og ønsker ingen endring av dette. Jeg er sterk tilhenger av enhetsskolen og utvikling av denne slik at den blir bedre tilpasset hele spennet i elevmassen. Mange skoler får til dette i dag, mens mange har fortsatt mye å gå på.

Jeg tror særlig eldste min kunne hatt godt utbytte av å gå på en skole med større læringstrykk, vekt på realfag osv., men at mine barn får det optimale tilbudet trumfer ikke enhetsskolen for min del.

At det finnes alternativer for de eleven som virkelig faller utenfor det offentlige tilbudet, synes jeg er bra, men jeg ønsker ikke at det private tilbudet blir særlig mye større enn det er i dag.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 14:16   #48
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg synes det er helt tragisk om det slippes mer opp for privatskoler. Som det allerede er sagt- størstedelen av pengene tas fra kommunen skolen ligger i. Det er foreldrene som har barn i den offentlige skolen som betaler mesteparten. Det blir dessuten rimelig vanskelig for de som skal styre skolesektoren når de ikke har noen forutsigbarhet for å planlegge skolesektoren. Fordi det er så vanskelig å forutsi om elevene vil velge det ene eller det andre.

Det er ikke gitt at en privat skole gir noe bedre tilbud til elever som sliter. Hvis eleven f.eks. har vedtak på assistent i en liten gruppe, er eleven avhengig av at det er andre elever som OGSÅ har vedtak på assistent i liten gruppe. Ellers vil en privat skole slite med å gå eleven et tilbud som matcher vedtaket den har fått. Velger skolen å gi enetimer, blir det dyrere for skolen - og ergo må de ta det fra tilbudet til de andre eleven i skolen. Sånne spørsmål kommer mye mer på spissen i en privatskole.

Det samme gjelder hvor skoler legges ned for å lage en bedre skole med større fagmiljøer, bedre valgmuligheter for elevene osv. Hvis skolen som legges ned for å få det til gjenoppstår som en privat skole, hindrer det jo nettopp det man prøver å få til for ungene i kommunen.

Så er det også sånn at private skoler har et litt frynsete rykte i forhold til å ta vare på elever som trenger litt ekstra. Det er mange måter å "sile" elevene på. Dels betyr det at du ikke kan føle deg trygg for barnet ditt om du velger den skolen (f.eks. hvis barnet skades eller blir langtidssyk og trenger oppfølging av skolen), dels betyr det at de kommunale skolene får en prosentvis mye høyere andel elever som krever ekstra oppfølging, og dermed sliter enda mer med ressurser.

så har du risikoen ved at en privat skole blir lagt ned av ulike grunner, går konkurs osv. midt i skoleåret. I grunnskolen har du muligens en backup i den offentlige skolen (skjønt den er kanskje ikke lenger det den var), i videregående er du rett og slett i trøbbel hvis det skjer midt i skoleåret, da må du vente til neste år.

I Sverige er det visstnok kommet så langt i enkelte kommuner at det ikke lenger ER en offentlig skole. Så mye for valgfrihet, da.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 14:23   #49
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Jeg synes det er vanskelig.
Vi har mange muligheter til å velge private skoler, med D.E.L.K(det evangelisk lutherske kirkesamfunn) som nærmeste nabo, Montesorriskolen ikke langt unna, Steinerskolen er heller ikke i avskrekkende avstand, Elihu(kirkesamfunn) har skole rett ved der jeg har jobbet og Wang Toppidrett ønsker nå å starte ungdomsskole(ligger i nabogaten).

Ungdomsskolen som vi hører til er en skole med gode resultater og 97% av ungene går der. Men det er utrolig dårlige gymfasiliteter der(selv om skolen er nesten ny) med en gymsal som ikke er egnet til annet enn sirkeltrening eller dans.

Wang skal ha informasjonsmøte på torsdag denne uken om sin ung-satsning, og for vårt fotballtalent ville det være et alternativ, men jeg ser at de som er lærere og trenere er de som er trenere og lagledere i fotballen hos noen av de lagene vi møter i serien, og jeg er helt sikker på at den pedagogikken de bedriver ikke er av det positive slaget( de opptrer vel sikkert ikke så annerledes som trener og lærer på dagtid enn på kveldstid). Jeg er ikke sikker på at ungen min ville trives i et miljø hvor alt fokuseres på å være best på banen(han er best på banen i sin posisjon, men er også best faglig). Vil fotballen og kampen om å være best ødelegge for de andre fagene?

Prisen er ikke avskrekkende, tror Wang gikk ut med ca 1500.- pr måned, men det er mye som kommer i tillegg, bla annet treningsleir i Tyrkia(i tillegg til det som allerede er planlagt i klubben).

Jeg skal gå på informasjonsmøtet, så kan jeg fortelle mer på fredag.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 20:28   #50
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Enhetsskolen er jeg vel ganske sterk motstander av tror jeg. Jeg er tilhenger av en sterk offentlig skole som i utgangspunktet bør ha et godt tilbud til de aller fleste, helst til alle. Men jeg tror at dette er en tapt sak så lenge enhetsskolen er målet. Fordi elever er så ulike. Alle kan ikke ha et 100% optimalt opplegg, det vil de ikke få noe sted noen gang. Men det bør være mulig med såpass mye valgfrihet at det finnes noe som fungerer for de fleste.

Ei jente jeg kjenner godt og som har ganske sterk sosial angst greide på ingen måte å fungere i det tilbudet hun fikk innenfor den offentlige skolen. Hun er heldig og har ressurssterke foreldre på alle måter som flyttet med henne og betalte for privat skole for henne, skolen ble valgt ut fra det at den tilbød undervisning i mindre grupper. For henne ble det redningen. Men, for å sitere hennes mor som på ingen måte er stor tilhenger av privatskoleliberalisering - "det er egentlig veldig synd at det ikke finnes mulighet for et sånt tilbud innenfor den offentlige skolen for de som trenger det".
Våre barn ble flyttet ut av offentlig skole fordi en av dem ikke håndterte det kaoset som eksisterte i åpen skoleløsning og trinn-organisering og mange bokstavdiagnoser i klassen. Det andre barnet ble med i dragsuget, men jeg ser at også han har veldig godt av vegger rundt klasserommet, mindre grupper og litt strengere disiplin. Men jeg også skulle ønske det var mulig å få tilsvarende tilbud innenfor den offentlige skolen. Det er det ikke. Derfor er jeg glad for at det finnes andre aktører som lager tilbud som står der som en valgmulighet når man har prøvd å få det til å fungere mer enn lenge nok på den offentlige skolen. Og på mange måter synes jeg det er litt dumt at det ikke går an å starte skoler ut fra andre ideer enn religion eller pedagogisk retning. En annen organisering eller et annet fokus burde holde, gitt at det var rom for en skole til i den kommunen man ønsket å etablere den i. Jeg tenker at man med skoler som med helsevesenet må tenke på friskoler som en del av det offentlige skoletilbudet, og i det bør det ligge at det er et definiert behov for antall plasser og mangfold som avgjør om man får tillatelse til å drive skole. En rett til å drive skole synes jeg på ingen måte noen skal ha, ikke når det er såpass sterkt finansiert fra det offentlige.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 21:17   #51
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.856
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Vi har opplevd at barnet ikke hadde det godt, og ikke ble ivaretatt sosialt og faglig på nærskolen. Vi flyttet til en annen skolekrets, men hadde ikke det fungert, kunne vi absolutt vurdert privatskole. Den gangen var det få alternativer, men nå har Den internasjonale skolen flyttet nærmere, og det er også minst to Montessorier i overkommelig nærhet. Den gangen ble vi faktisk anbefalt av PPT å flytte barnet over til den Internasjonale skolen, siden de på PPT hadde erfaring med at den offentlige skolen oftest ikke hadde noe godt tilbud til barn som guttungen min.

Som lærer i offentlig skole, burde jeg kanskje være mer lunken til privatskoler, men ungenes ve og vel får komme foran for min del.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 21:25   #52
Koma
Lysende norsk flaskekoker
 
Koma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.623
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Vi har sykkelavstand til Oslo International school, men det er særdeles uaktuelt å innrullere barna der, da det koster nærmere 200.000 i året per barn uten søskenmoderasjon, og med tre barn ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 21:40   #53
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Er det ikke vanlig med vegger rundt klasserommet?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 21:40   #54
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.672
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Vi har jo valgt privat grunnskole for våre barn. Skulle ønske det var montessoriskole som var i området men det er det ikke.

Eldstemann går på kristen grunnskole med barne og ungdomsskole. Begge ungene kommer til å gå der hele grunnskolen. Vi er ikke personlig kristen. Vi bor midt mellom den private skolen og den offentlige skolen. Barneskolen her takler dårlig barn med spesielle behov. Det er ikke et barn med spesielle behov hvor jeg har hørt at foreldrene er fornøyde. Ink mamma, med min bror som nå er 18. Jeg jobber som spesialpedagog i kommunen og kjenner mange innenfor systemet.

Vår barneskole har små klasser, rimelig streng disiplin og tett voksentetthet. De står virkelig på for barna og er helt fantastiske. Vi har veldig god kommunikasjon både med lærere, og administrasjon. BUP er veldig klare på at skolen og klassen gir et supert tilbud til gutten vår. Som han nok ikke ville fått på nærskolen.

Vi betaler ca 10 000kr året.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 21:47   #55
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Vegger rundt klasserom er det på ingen måte alle steder nei.

Det som også er veldig bra på den skolen vi har våre barn er hvordan de satser på psykososialt miljø. Det er mulig enkelte vil si det nesten er litt i overkant, men det fungerer. Vi betaler 1050 kr mnd for to barn. Dvs 700 for barn nr 1, halv pris for andremann.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 21:53   #56
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Men før var det mer spesialskoler, det er vel ikke ubetinget bra for skole eller elev at "alle" skal inn i vanlige klasser?

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 21:56   #57
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.987
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Det finnes fremdeles spesialskoler, men terskelen for å plassere barn der er relativt høy.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 21:58   #58
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Men før var det mer spesialskoler, det er vel ikke ubetinget bra for skole eller elev at "alle" skal inn i vanlige klasser?

Jeg føler at jeg "burde" være i mot spesialskoler, men jeg er rimelig sikker på at hadde vi bodd et annet sted, der det hadde vært spesialskoler, feks slike som er spesielt for barn med autisme, så hadde jeg hatt Storebror der.

Nå fungerer det veldig bra der han er i dag, men feks på Nordvoll har de mer kompetanse, uansett hvordan man vrir og vender på det.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 21:59   #59
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.672
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Den andre nærskolen her har ikke vegger i klasserommene. Derfor ble ikke den et alternativ når vi ønsker å unngå den vi egentlig hører til. Vår sønn ville ikke taklet det spesielt godt.

Isolde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-14, 22:00   #60
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

De jeg har vært borti (som har barn med autisme) som har fått ungene sine inn i en spesialklasse har vært utrolig fornøyde og samtidig litt oppgitt over at det ikke ble gjort på et tidligere tidspunkt.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no