Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Erfaringer med Alaska Husky vs. Malamute?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-11-12, 23:51   #1
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Erfaringer med Alaska Husky vs. Malamute?

Jeg har egentlig veldig lyst på en Alaska Malamute. Ikke bare en, men en til å begynne med, for jeg har veldig lyst å få kjøring som hobby. Nå har jeg hørt litt om at Malamuten kan ha mer aggressivt temperament enn huskyen, og det liker jeg ikke.

Kan noen her dele erfaringer?

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 07:47   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med Alaska Husky vs. Malamute?

Med mindre du har svært lang erfaring som hundeeier skal du ikke ha noen av dem. Dette er ikke hunder for nybegynnere.
Start med å kontakte noen som driver men hundekjøring i nærheten og spør om du kan få lære mot å hjelpe til.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 08:06   #3
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med Alaska Husky vs. Malamute?

Jeg tenkte det samme som deg i går kveld, Floksa. Men samtidig, vurderer man å begynne meg hundekjøring har man kanskje lang erfaring med hund?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 08:17   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfaringer med Alaska Husky vs. Malamute?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Jeg tenkte det samme som deg i går kveld, Floksa. Men samtidig, vurderer man å begynne meg hundekjøring har man kanskje lang erfaring med hund?


Helt klart men det framkommer ikke noe om erfaring i HI og da kan ikke jeg begynne å sammenligne raser. Erfaringsmessig er det de færreste som har behov for og mulighet til å ha disse rasene og i et hundekjøringsperspektiv så er det himmelvid forskjell på dem langt utover lynne.

Det ene er en stor, tung og lansom stayer den andre kan være hva som helst, da det ikke er en godkjent norsk rase. Selv om den har eksistert i mange mange år. Jeg har selv hatt en AH kryssning og er veldig glad i de polare spisshundene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 08:32   #5
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med Alaska Husky vs. Malamute?

Frøydis, jeg ville ikke hatt noen av rasene, om jeg ikke var veldig hundekyndig og visste veldig godt hva jeg gikk til. Det er enorme krefter i en AM. Ei venninne passet en med seperasjonsangst, det hadde ALDRI jeg gjort for å si det sånn. Jeg er sikker på at den hunden hadde kommet seg ut fra et fengsel... AH er vel lettere og raskere. Og sikkert bittelitt "enklere" kanskje? Begge rasene er ekstremt egenrådige og kan aldri gå løse pga sterkt jaktinstinkt.


Sist redigert av Avatar : 01-12-12 kl 08:39.
Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 08:36   #6
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med Alaska Husky vs. Malamute?

Her kan du lese om AH.

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=384

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 08:37   #7
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.973
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfaringer med Alaska Husky vs. Malamute?

AM (syns det sto lite om denne, jeg ville googlet).

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=129

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-12, 11:47   #8
Frøydis
stoffavhengig
 
Frøydis sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 7.075
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfaringer med Alaska Husky vs. Malamute?

Takk for svar. Jeg er erfaren hundeeier, har hatt hund siden jeg var tretten år. Jeg vet hva jeg går til, altså.

Nå kjenner jeg flere her i nærheten som driver oppdrett av både AH og AM, så jeg har anledning til å besøke de for å se litt. Ei venninne har huskyer, og en kollega har Malamuter.

Jeg har tenkt på kjøring som hobby i flere år, så dette er ikke noe jeg bare plutselig fant ut. Men så må jeg begynne en plass, det er jo en krevende hobby, og hundene skal jo følges opp.

__________________
jan '09 og nov '11
Frøydis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no