Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Vevgarn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-21, 07:41   #1
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.918
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vevgarn

Jeg har arvet en pose med fint ullgarn. Det er gammelt og svensk og merket med vevgarn, 100 % ull. Det føles omtrent som finull med en litt grovere konsistens. Og bare ut fra hvordan det kjennes så ville jeg tro at det egner seg til votter. Det er fine farger og fristende å strikke votter av det.

Men er vevgarn noe spesielt som jeg bør være oppmerksom på og som derfor ikke egner seg til strikking?

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-21, 08:22   #2
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vevgarn

Vevgarn er som du sier ofte litt grovere, men ellers er det jo helt vanlig garn. Jeg bruker det i veven, men også til diverse bunadstilbehør og det fungerer helt fint. Jeg har ikke prøvd det til votter, men det må jo fungere fint, det. Jeg ser for meg at det kan bli supergode votter av det om man feks tover det lett. Jeg strikker votter av dobbel Finull som jeg tover litt i tørketrommel og de blir både myke, tette og varme. Vevgarn vil fungere på samme måte.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-21, 08:25   #3
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.918
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vevgarn

Takk skal du ha. Det er som sagt noen veldig fine farger, så jeg vil gjerne prøve det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-21, 08:47   #4
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.886
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vevgarn

Vevgarn har et fantastisk fargeutvalg. Hvis vottene blir harde og stikkete, kan du jo forsøke å mykbehandle de ved å gi de en runde i kokende vann (legg vottene i vann i en kjele, kok opp vannet uten å bevege vottene og la de ligge til vannet er kaldt). Noen vasker de med hårbalsam i vannet også, har jeg hørt.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-21, 11:06   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.390
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vevgarn

Uten at jeg er noen ekspert, så mener jeg at vevgarn er spunnet hardere enn strikkegarn - derav en litt grovere konsistensen. Men med litt forsiktig varmebehandling som Lhu-My forteller om bør de kunne bli litt mykere. Og for voksne tåler vi kanskje litt mer stikking i votter en på ullundertøy.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-21, 18:05   #6
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.470
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vevgarn

Uten at jeg er noen ekspert, så tror jeg at vevgarn er mindre elastisk enn strikkegarn. Det er kanskje det dere mener med "hardt"? Strikkegarn kan man "strekke" litt i, mens vevgarn skal være helt stabilt når man drar i det. Fikk jeg forklart fra en som holder kurs i veving (jeg deltok ikke, bare organiserte det hele).

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no