Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-12, 17:44   #1
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Dette er noe jeg tenker på med jevne mellomrom og ble trukket fram i bevisstheten igjen da jeg leste tråden om menn som barberer under armene.

I den nevnte tråden var det riktignok aktiv misliking av mannebarbering, og da blir det ikke så veldig implisitt (og med det ikke så veldig egnet som utgangspunkt for denne tråden), men det fikk meg til å tenke over saken likevel. For kan man ikke si at man foretrekker menn som lar håret være uten å med det kritisere menn som velger annerledes - og for den del kvinner som velger menn som velger annerledes?

Jeg har en svigermor som er selveste dronningen av å tolke ros av noe som kritikk av noe annet. Jeg husker enda godt en episode for mange år siden da jeg akkurat hadde hilst på svigermors yngste bror for første gang og sa til henne at jeg syntes han var veldig hyggelig. Hvorpå hun strammer munnen og sier snurt "De andre brødrene mine er hyggelige de også, altså."

Jeg ble så satt ut av vendingen samtalen tok! Og det slår meg av og til ellers også at enkelte man omgåes har en tendens til å reagere på det viset ("Så fin du er på håret i dag!" "Å? Er jeg ikke vanligvis det, altså?"), og jeg tar meg i å kvalitetssikre setningsstrukturen på det jeg har å si av positive saker så det ikke kan bli vridd til å ha en negativ undertekst. Det er helt sikkert lettere å reagere på den måten om man har en dårlig dag/synes dårlig om seg selv/er i det mistroiske hjørnet. Samtidig er det sikkert av og til betimelig å reagere på den måten også - av og til er det sikkert en kjerne av sannhet i at avsender har en negativ undertekst til budskapet sitt.

Jeg prøver å ta hensyn til at folk kan reagere negativt når man framhever noe som positivt, men samtidig kan jeg synes det er too much hard work å sikre seg på alle bauger og kanter når man snakker også. "Så fin du er på håret i dag! Ja, du er jo alltid fin på håret, altså, det var bare ekstra fint i dag - men for all del, du var skikkelig fin i går også! "

Jeg er i grunnen glad for at de fleste jeg kjenner ikke har for vane å tolke positive utsagn med mistroiske øyne, for det skal innrømmes at jeg lett kan bli utålmodig med en sånn reaksjon. (Om jeg reagerer sånn selv, så blir jeg igrunnen utålmodig og lei av meg selv også ) Jeg nysgjerrig på hvordan andre oppfatter denne måten å reagere på, om man kjenner at man gjør det ofte selv og hva som er den beste måten å komme folk i møte på når de gjør det?

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 18:19   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Minner meg om ei jeg bare kjente fra skolen, som jeg møtte ute på byen. Hun kjente meg ikke igjen, før hun utbrøt: "Hæ, Elise, er det DEG? Jeg visste ikke at DU kunne bli så... så... PEN!?!?"



(Jeg ble ikke fornærmet jeg altså, og synes forsåvidt det er greit at jeg ser bedre ut på fest enn på skolen, men da jeg fortalte det til noen andre mente de at det absolutt var grunn til å være fornærmet.)


Jeg skjønner hva du mener, og det er skummelt å rose folks vekttap, f.eks. Men å si at noen er hyggelige, det skjønner jeg ikke at kan bli feil.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 18:47   #3
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Jeg har et gulleksempel.

Sf trøster kollega med problemer på julebord: Jammen, du er da vel litt av en mann du altså.
Kollega: Litt bare? Hvor mye da? Under halv?


På den alvorlige siden. Noen ganger er det implisitt kritikk å rose noe. Andre ganger ikke.

  Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 19:13   #4
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Det er noe jeg har tenkt på mange ganger. Jeg fikk barn for tidlig og Internett for sent til at jeg har fått med meg mammafora på nett, men jeg har likevel skjønt at dersom man gjør noe bra for eller med barnet sitt kan andre bli vonbrotne og er jeg en dårlig mor jeg da lissom? Det samme med mat. Lager man mat fra bunnen av og snakker om det, hender det at noen tar det som en slags personlig kritikk, helt uten at noen har kritisert noe som helst.

Fascinerende fenomen, egentlig.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 19:18   #5
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Ja, det minner meg om da eldstemann ble født og jeg var opptatt av å gjøre ting riktig. Det måtte jeg forsvare stadig vekk - og det at jeg ville vente med å introdusere matvarer til anbefalt alder kunne bli sett på som kritikk av andres valg om å introdusere matvarene tidligere (selv om jeg ikke sa et ord om andres valg).

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 19:38   #6
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Folk som tar vanlige komplimenter som implisitt kritikk av noe annet, kan bare ha det så godt, synes jeg. Slikt gidder jeg virkelig ikke ta høyde for.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 19:47   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Jeg kjenner jeg er totalt på linje med Teofelia her. Gir jeg et kompliment, er det et ærlig kompliment, og gidder noen tolke det som at jeg da, underforstått, kritiserer noe annet, får folk ta det på sin egen kappe.

Jeg hadde ei venninne, hvor jeg måtte veie mine ord på gullvekt, hun hadde fantastisk lange tær. Det ble mer og mer taust, og vennskapet har rent ut i sanda forlengst. Det er slitsomt å forholde seg til så hårsåre folk.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 19:52   #8
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Folk som tar vanlige komplimenter som implisitt kritikk av noe annet, kan bare ha det så godt, synes jeg. Slikt gidder jeg virkelig ikke ta høyde for.

Det er det jeg tenker også, men så lurte jeg på om jeg var for kold&hård.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 20:28   #9
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.


Jeg har en svigermor som er selveste dronningen av å tolke ros av noe som kritikk av noe annet. Jeg husker enda godt en episode for mange år siden da jeg akkurat hadde hilst på svigermors yngste bror for første gang og sa til henne at jeg syntes han var veldig hyggelig. Hvorpå hun strammer munnen og sier snurt "De andre brødrene mine er hyggelige de også, altså."

Haha, jeg gikk inn i denne tråden fordi overskriften minnet meg sånn om svigermor. "så fint du har fått det her på hytten" = "så stygt du har det hjemme"

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 20:34   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Ja, det er det. Det har jeg nemlig lært på FP.
For vis jeg sier at: dine unger er greie og omgjengelige stort sett, fordi du og mannen faktisk er flinke i rollen som foreldre så har jeg implisitt sagt at de som strever med ungene sine ikke duger som foreldre.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 20:36   #11
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Hehe, plutselig ble det en svigermor-tråd.
Jeg later som om jeg ikke forstår at noen blir fornærmet, jeg. Jeg gidder og orker ikke bry meg om tøys lenger. Jeg bedriver ikke dobbelkommunikasjon og hadde aldri giddet å nedlate meg selv til å fornærme og stikke noen på mer eller mindre subtile måter. Jeg sier hva jeg mener og mener det jeg sier, det får folk forholde seg til.
Og så later jeg også som om jeg ikke oppfatter det når noen kanskje forsøker å fornærme meg med å komme med pussige rosende kommentarer med en liten sting. Jeg later rett og slett som om jeg er dønn dum, det funker forresten utmerket.
Livet er for kort, jeg er for gammel, det er så mye annet å bry seg om her i livet.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 20:40   #12
Karima
I tropene
 
Karima sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Innlegg: 2.497
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Minner meg om ei jeg bare kjente fra skolen, som jeg møtte ute på byen. Hun kjente meg ikke igjen, før hun utbrøt: "Hæ, Elise, er det DEG? Jeg visste ikke at DU kunne bli så... så... PEN!?!?"

Eller min alltid like elskelige stemor da jeg nettopp hadde fått mitt første barn: "Tenk at du er en så GOD MOR, Karima! Det hadde jeg ALDRI trodd!!!"

Eh. Takk. Tror jeg.

Etter 20 år vet jeg fortsatt ikke sikkert om hun gjør det med vilje eller ikke. Starter alltid ut med godvilje, men etter som dagene går og hun fyller kvota si, vokser følelsen av at hun forkler kritikken sin i komplimenter og ikke motsatt.

__________________
Lillesøster mai-08
Storebror feb-05

Sist redigert av Karima : 05-04-12 kl 20:41. Årsak: barn, ikke mor
Karima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 21:29   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

En søt og pen slektning av meg har en venninne som alltid skryter min slektnings mann oppi skyene. Han er virkelig fantastisk kjekk. Og hyggelig også. Og rett og slett veldig kjekk. At det går an. SÅ kjekk. Helt utrolig. Og det er når hun kommer til "helt utrolig" at man forstår hva hun egentlig mener: helt utrolig at DU kan ha skaffet deg en så kjekk mann.

Og nei, det er ikke overtolking. Hun har sagt det rett ut også. Men stort sett komme eder altså i form av skryt av mannen. Så det kan hende folk tolker sånn fordi det innimellom faktisk er ment sånn?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 22:00   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Selv om det ikke er ment som kritikk, bør man kanskje vurdere hva man sier til hvem når av og til. For selv om man ikke mener å kritisere den som står ved siden av mens man gir et kompliment, er det en helt klar risiko for at det kan bli tolket sånn. Spesielt hvis det er barn vi snakker om. Hvis man er søsteren til hun med det pene smilet og de lyse krøllene, får man fort mange nok ikke-komplimenter til at det er vanskelig å ikke plassere seg selv i landskapet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-12, 22:25   #15
Mirasol
En Som Trener
 
Mirasol sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 6.158
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?

Om man skal ta all ros i verste mening så blir det nok veldig slitsomt! Men jeg kjenner et par stykker som er veldig slitsomme å forholde seg til, for de ordlegger seg veldig klokt slik at du alltid sitter igjen som et spørsmålstegn og føler deg angrepet selv om ordene som ble sagt ikke var stygge. Den ene har jeg faset ut den andre er en kollega jeg må forholde meg til av og til dessverre.

__________________
Storebror-02, Mellomsøster-05, Lillesøster-08
Mirasol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-12, 13:24   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er å rose noe implisitt å kritisere noe annet?



Nå kom jeg forresten til å tenke på en kommentar som, veldig spontant, ramlet ut av munnen min, og som fort kunne blitt tolket feil vei, om ikke folk kjenner meg, og valgte å le rått og ubarmhjertig - av meg - i stedet:

Min eldste nevø hadde fått seg kjæreste. Dette fortalte han meg, og da jeg skjønte at jeg kjenner jo denne kjæresten fra før, ramlet det ut av meg, og det kom fra hjertet: "Åh hun - og hun er jo så pen!"

Ja, for det er ei direkte vakker jente, og det bare ramlet ut av meg. Og så ble jeg ledd nådeløst fordervet av min nevø, og alle de som sto rundt, for det kunne jo kjapt tolkes som: "jøss, har du klart å dra ei så pen dame?"

Ja, ja - de er godt gift i dag, nevøen min, og den fremdeles like pene dama - og gud bedre for noen vakre barn de har! (Pilutta de som ikke har så pene barn, sånn underforstått. )

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no