Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-16, 15:22   #41
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Hos oss er det oliebollen og sushi for de voksne og raclette for barna. Alle koser seg veldig.

Tror nok det er veldig nær menyen her også. I tillegg blir det appelflap, som jeg synes er bedre enn oliebollen.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 17:29   #42
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Hos oss er det oliebollen og sushi for de voksne og raclette for barna. Alle koser seg veldig.

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Tror nok det er veldig nær menyen her også. I tillegg blir det appelflap, som jeg synes er bedre enn oliebollen.

Er det noen steder å kjøpe oliebollen og appelflap her eller lager dere selv?

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 17:45   #43
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Er det noen steder å kjøpe oliebollen og appelflap her eller lager dere selv?

Jeg feirer nyttårsaften i Nederland, så kjøper ferdig der. Eller svigers kjøper ferdig der!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 17:46   #44
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Jeg feirer nyttårsaften i Nederland, så kjøper ferdig der. Eller svigers kjøper ferdig der!

Ja, da er det jo lett. Men burde fantes her også. Kanskje spørre på kafé Amsterdam.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 18:48   #45
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Liefje, jeg har muligens noen pakker med blanding for oliebollen, som du kan få. De er kanskje utgått på dato, men tror ikke det gjør noe. Det vanskeligste er å få tak i krenten, men sukat og rosiner gjør nytten. Ellers er det ganske lett å lage røra selv. Min kjære og 2 kamerater steker og ordner i timevis, vi bytter på å arrangere. Vår frityrgryte brukes kun til dette, hvert 3. år.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 18:50   #46
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

De drikker portvin til stekingen, som i alle hjem forgår utendørs, for å unngå stekeovnen inne i huset.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 19:37   #47
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Greier jeg å vri hodet av en levende sjøkreps uten å hyle og gråte?

http://www.dn.no/smak/2015/07/09/212...-mrkets-fyrste

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 19:39   #48
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Liefje, jeg har muligens noen pakker med blanding for oliebollen, som du kan få. De er kanskje utgått på dato, men tror ikke det gjør noe. Det vanskeligste er å få tak i krenten, men sukat og rosiner gjør nytten. Ellers er det ganske lett å lage røra selv. Min kjære og 2 kamerater steker og ordner i timevis, vi bytter på å arrangere. Vår frityrgryte brukes kun til dette, hvert 3. år.

Utrolig snilt av deg at jeg kan få, men jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å stå og steke og sånn uansett. Jeg har ikke frityrgryte, heller, forresten. Ferdige hadde vært genialt, men får jeg ikke tak i det, blir det nok et år uten olliebollen. Tusen takk uansett.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 19:44   #49
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Kjæresten sier at Café Amsterdam har oliebollen, så sjekk der.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 19:46   #50
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Lurt med cafe Amsterdam. Vi har dog litt dårlige erfaringer med deres fritering, fikk uspiselige bitterballen der engang.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-16, 20:09   #51
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Sjekker der, da. Takk for tips.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-16, 15:40   #52
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Ja, det er helt himmelsk! De er fried to ganger slik at de er supercrispy. Nammenammenam!

Kan jeg få puylinseoppskriften din?

Sorry forferdelig tregt svar! Er litt lat og tok bilde av oppskriften fra kokeboken.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_0259.JPG (1,97 MB, 42 visninger)
__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-16, 16:17   #53
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Vi er invitert til venninne, det blir visst kalkun.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-16, 22:00   #54
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Hummersuppe. Det er helt sikkert.

Deretter er jeg usikker og henger i tråden. Kanskje jeg skulle ha prøvd Beef Wellington? Ellers skulle jeg gått for den deilige andeconfiten med poteter i andefett med masse hvitløk og persille?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-16, 09:14   #55
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.434
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

De selger Appelflappen på det tyske bakeriet nesten nederst i Frognerveien, ved Solli plass. Bakeriet heter Backstube og er verdens beste.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-16, 20:55   #56
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Hm, vi får en veggis på besøk. Hva serverer jeg da som føles som en del av måltidet og ikke en erstatning?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 08:42   #57
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hm, vi får en veggis på besøk. Hva serverer jeg da som føles som en del av måltidet og ikke en erstatning?

Akkurat det synes jeg er vanskelig, for alt annet blir en erstatning hvis alle dere ander spiser noe kjøtt. Jeg kjenner flere som er vegetarianere, og det jeg gjør er å sørge for at det er så mye godt tilbehør at det føles som et komplett måltid også uten kjøttet. (Selv spiser jeg svært lite kjøtt for tiden, men jeg tar alltid litt, så det kan ikke sammenlignes. Men jeg blir altså mett av tilbehøret.)


Men ikke gjør som moren min. Nevøen min (13 år) har nylig funnet ut at han er vegetarianer. Mamma er riktignok ikke noen spesielt god kokk, men jeg synes det var direkte ufint av henne å lage skinkestek med ihjelkokt amerikansk blanding og saus av kraften til kjøttet. Det er fullt mulig å lage god saus uten kjøttkraft, og grønnsakene trenger ikke være helt ødelagt når de serveres. Jeg tror virkelig ikke at du ville gjort noe sånt, men jeg synes det er et klassisk eksempel på hva man ikke bør servere vegetarianere. Gutten får forresten vegetarkokebok av oss til jul.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 08:48   #58
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Nei, ihjelkokt amerikansk blanding skal jeg unngå. Jeg tror jeg har landet på en slags innbakt nøtte/grønnsak-sak, sånn at det blir noe i tillegg til tilbehør.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 09:33   #59
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Sorry forferdelig tregt svar! Er litt lat og tok bilde av oppskriften fra kokeboken.

Har du brukt den oppskriften på andeconfit? Blir det like bra som om du confiterer med ekstra/bare fett?

Høres jo genialt ut om man kan lage confit uten å bruke en formue på andefett!

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-16, 12:54   #60
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: La oss snakke om nyttårsmenyen, dere!

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Har du brukt den oppskriften på andeconfit? Blir det like bra som om du confiterer med ekstra/bare fett?

Høres jo genialt ut om man kan lage confit uten å bruke en formue på andefett!

Ja, jeg har laget den mange ganger. Jeg har aldri laget confit selv med kun andefett, men jeg synes denne confiten blir minstblike god som de jeg har spist selv som er confitert i bare / med ekstra fett. Jeg pleier p servere lårene hele, og da er det ekstra godt om de grilles i ovnen i noen minutter først.

Blir skikkelig god kraft ut av dette også (bare husk å være nøye med å fjerne saltatvfra andelårene først), og jeg pleier å sette den i kjøleskapet så jeg kan ta av det stivnede fettet og bruke til andre ting.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no