Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Erfarne NYC-reisende

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-19, 21:37   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Erfarne NYC-reisende

Jeg lander på JFK en tirsdag kveld, ca kl. 20.00, og har hotell på Broadway. Jeg har fått tips om å ta airtrain til Jamaica st, bytte tog til LIRR til Penn st. (Jeg trodde først hotellet lå i Hells Kitchen.) Så t-bane eller taxi videre. Er det veldig tungvint? Bør jeg bare ta taxi? Har noen prøvd de maxi-taxi shuffle løsningene?

Hvor mye tipser man i taxien forresten?

Er det noe å spare på å kjøpe slike turist-pass greier?

Jeg reiser hjem sent søndagen. Så 5 dager i NYC

Ting jeg har lyst til å gjøre:

Guggenheim, Moma, the Met, Museum of National History, Highline Park, Macey’s, 9/11 memorial, Ellis Island, samt ta ferge forbi frihetsstatuen (gidder ikke dra til den).

Kunstmuseene er grunnen til at jeg drar, det jeg rekker utenom er bonus.

Hva er det realistisk å rekke på tiden jeg er der?

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-19, 21:51   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.348
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Er endel år siden jeg bodde utenfor NYC, men det kan ta tid gjennom immigration samt hente bagasje.

Sjekk om det finnes buss fra flyplassen rett inn til NYC eller hva det koster med bil fra flyplass til hotellet.

Jeg jobbet tre år i Connecticut og tok buss fra flyplass og hjem, så det finnes nok noe.

Hvor ligger hotellet ditt?

Alt tar tid i NyC, men for en by! Tror nok du rekker tingene på listen din om du er effektiv.

__________________
05 og 08

Sist redigert av millact : 28-09-19 kl 23:04.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-19, 22:25   #3
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Det høres riktig ut som du har fått tips om.

https://www.rome2rio.com/map/New-Yor...roadway-NY-USA

Det kan ta litt tid å komme ut. For min egen del hadde jeg vært villig til et dyrere alternativ for å komme fort til hotellet på den tiden av døgnet. Taxi eller å bestille transfer, det finnes også shuttle fra JFK til Broadway, feks. Jayride

https://booking.jayride.com/?from-ty...1&currency=NOK

Har ikke prøvd selv, da.

Vi bruker vanlig t-bane-kort som kan fylles på, veldig greit. Ble bedt om zip code i automaten, men bare å taste 0000.

http://web.mta.info/metrocard/mcgtreng.htm#payper

Ellis Island bruker man minst halve dagen på, selv om man er oppe i otta. Da vi var der, var det lang kø før billettlukene åpnet. Men kom med første båten. Den stopper på Frihetsgudinne-øya og kjører så videre. Ellis Island kunne jeg brukt mye lenger tid på, om selskapet ikke syntes det holdt.

Hva du rekker, kommer an på hvor lang tid du bruker på hver. Highline, Macy’s og 9/11 ville jeg tenke passer som nr2 aktivitet, og så legge ut museene som nr 1 på hver sin dag?


Sist redigert av Charlie : 28-09-19 kl 22:31.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-19, 00:48   #4
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Har du vurdert Whitney også? Det er et aldeles supert kunstmuseum.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-19, 10:06   #5
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Takk, Skilpadda! Ja, men jeg kjenner ikke så mye til det. Jeg får Google litt...

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 21:07   #6
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Etter å ha lest mer her inne har jeg byttet hotell, og funnet et i midtown i stedet for upper east side. Nå skal det være vannkoker og kjøleskap der... Og gratis flaskevann sto det på siden deres.

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 21:18   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Du betaler fast pris med yellow cab fra JFK til Manhattan, $52. Greit hvis du vil slippe å styre med bagasje ombord på tog og metro.

Har du vært i USA etter 2008 går imigrasjonen raskt da du kan benytte deg av de elektroniske kioskene, så lenge du reiser på Esta.

https://www.cbp.gov/travel/us-citizens/apc

NY er en enkel by å navigere seg i, så man rekker mye på en dag syntes jeg.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 21:45   #8
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Nope, jeg har ikke vært i USA siden 1984...

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 22:16   #9
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Nope, jeg har ikke vært i USA siden 1984...

Sjekk uansett om du kan gå der ettersom du reiser alene som voksen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 22:19   #10
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Du betaler fast pris med yellow cab fra JFK til Manhattan, $52.

Da går man bare og finner en yellow cab på flyplassen? Eller må man bestille?

Jeg har vært i NYC en gang før og husker at det var pågående mange privatfolk som tilbød skyss på flyplassen (landet på Newark den gang). Hadde heldigvis fått tips om det i forkant at det kunne være litt snuskete...

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-19, 22:38   #11
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

De har en egen plassering rett utenfor terminalen.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-19, 05:14   #12
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Hvis du reiser nå så er dessverre Moma stengt...åpner uti oktober en

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-19, 05:15   #13
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.087
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Moma er stengt nå, åpner 21 oktober.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-19, 11:53   #14
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.753
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

Jeg ankommer 22.10, så MOMA er åpent!

__________________
Storebror '02 og Lillebror '07.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-19, 13:40   #15
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.424
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Erfarne NYC-reisende

På museene lønner det seg å sette seg inn i ting på forhånd slik at man finner frem til det man vil se (er jo ikke alt som er like spennende) fort og greit. Museene er store og har mange etasjer pluss spesialutstillinger etc. Mange har en egen app og wifi inne. Også lurt å planlegge dagene godt slik at man minimerer trasking og opp/ned Manhattan flere ganger om dagen for da går tiden. Planlegge inn lunsj og middag i nærheten.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no