Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Tips til lys veggfarge til stue? Og hvilket gulv?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-21, 14:35   #1
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.441
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tips til lys veggfarge til stue? Og hvilket gulv?

Vi skal male stuen på nytt. Stuen er lang og smal og med godt lysinnfall fra begge kortsidene. I dag har vi Soft Touch, men jeg er ikke helt fortrolig med fargen - skikkelig mismatch med vår brungrå sofa. Vi har en nymalt kontrastvegg i Antique Green (som vi vil beholde) og ellers ønsker å beholde de andre veggene lyse. Noen som har tips til fine lyse farger?

Gulvet er pr i dag 3stavs eik, men skal byttes. Usikker på om vi skal velge det samme på nytt her eller om vi skal bytte. Vurderer 1 stavs lys eikeparkett. Ser st parkett vi hadde ble fort stygg, men tror laminat blir litt kaldt. Noen tanker eller anbefalinger mtp gulv, både parkett vs laminat og farge/stil?

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-21, 14:46   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til lys veggfarge til stue? Og hvilket gulv?

Det er mange tråder her inne om laminat vgs parkett. Jeg elsker vårt Berry Alloc laminatgulv.

Jeg tror kanskje jeg ville valgt en av fargene som Jotun sier at passer til Antique Green. https://www.jotun.com/no/no/decorati...green-interior for eksempel lys antikkgrå eller treasure. Jeg ville kjøpt en fargeprøveboks i første omgang og malt litt rett bak sofaen. Eventuelt få tak i en A4-fargeprøve. Det er et poeng i å se fargen både i dagslys og på kveldstid.

Hvis du går på Instagram og søker etter #jotunantiquegreen så får du opp endel resultater med den fargen, og noen av de viser også kombinasjoner.

__________________
05 og 07

Sist redigert av Elise : 06-04-21 kl 15:06.
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-21, 15:52   #3
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.392
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tips til lys veggfarge til stue? Og hvilket gulv?

Vi la nytt parkettgulv nå i vinterferien, naturlig eik, altså brunt, ikke lysfarget. Vi har godt med lys inn i stua, og fikk malt taket nytt, i lysere hvit, og i tillegg lysere vegger på den delen av stua+kjøkkenet som tidligere hadde sorte vegger, så stua vår "tåler" et mørkere gulv. Det ble veldig lunt, og så langt blir jeg bare mer og mer fornøyd med det. Synes det er vakkert, rett og slett. Jeg har ikke prøvd disse nye laminatgulvene, antar det blir litt smak og behag, det er fordeler og ulemper med begge deler. I butikken var det nesten umulig å se forskjell, eller kjenne forskjell på overflata. Det har skjedd mye på laminatfronten de siste årene.

For vår del vant argumentet om tre som byggemateriale og minst mulig plast, sammen med min personlige følelse av at jeg liker det best "ekte". Jeg har belegg på kjøkkengulvet, og ett av kriteriene mine der var at det ikke skulle se ut som noe annet enn belegg, ikke stein, betong, tre eller fliser, bare belegg (som var vanskelig nok, det meste så ut som tre eller stein). Ser det ut som tre skal det være tre. Men det er min "greie", innser at ikke alle er like sære på det området.

Uansett, for oss passet det derfor best med parkett, men det blir jo fortere ripete og slitt, og kan forandre farge og mørkne/gulne over tid. Det er jo ulempen.

Når det gjelder veggfarge ville jeg gjort som Elise skriver, valgt en av de fargene som Jotun foreslår. Vi har grønnfargen "laurbær" i stua, som er litt lysere og litt "gulere", enn Antique Green, som er litt mer blålig. Til den lyse veggen valgte vi fargen "Kokos", som er den som stod foreslått på nettsiden til Jotun, og jeg ser at den passer fint. Jeg liker fargen, selv om jeg ble litt skeptisk med det samme, for den var litt lysere enn jeg hadde forventet, jeg hadde sett for meg litt større kontrast til de hvite listene og karmene. Men nå synes jeg det er fint, den er veldig, veldig lys beige, og gir et delikat uttrykk.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 06-04-21 kl 16:12.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-21, 16:12   #4
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til lys veggfarge til stue? Og hvilket gulv?

Jeg har nettopp malt hele stua i Treasure, som er ett hakk lysere enn Antique Green men i samme skala. Superfornøyd! Veldig fine farger sammen, var svært nær å male en av veggene i Antique Green faktisk.

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-21, 16:33   #5
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.395
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tips til lys veggfarge til stue? Og hvilket gulv?

Se litt hvilke farger som også er i samme fargekart som Antique Green som for eksempel Tidløs og Refleksjon.

Vi har laminat fra Berry Alloc både i gang og stue/kjøkken og er veldig fornøyd.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-21, 10:58   #6
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.459
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tips til lys veggfarge til stue? Og hvilket gulv?

Jeg liker fargerikes guider. Her for antique green.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-21, 22:52   #7
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.441
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tips til lys veggfarge til stue? Og hvilket gulv?

Takk for innspill! Foreløbig har vi endt opp med å male kjøkkenet gult

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-21, 23:01   #8
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.377
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tips til lys veggfarge til stue? Og hvilket gulv?

Blir det fint?

Vi malte kjøkkenet lyserosa forrige helg. Først ble jeg veldig usikker, men nå liker jeg det godt. (Devine)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no