Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

[Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-12-20, 10:35   #201
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Kokte poteter. Skjæres opp på en tallerken, litt skavet meierismør på, mikro 3 min. Grillkrydder. Aioli eller dressing, eller (thousand Island for retro-moderne).

Lagde bare småvarmt til meg selv, men de to neste som kom forbi, fikk tenning, og svisj! var potetgryta tom.

Litt ost som smeltes for luksusutgave. (Eller bakt potet-tilbehør som skinke, mais, osv., men enkelt går fint).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 09:15   #202
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Hva gjør dere med rester av rå salmalaks? Kan det oppbevares? Hvordan, og hvor lenge?

Har dere tips for hvordan best mulig utnytte rester av julemat?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 09:33   #203
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Salma laks - der har du jo uendelige muligheter, som hovedrett, rå, pannestekt, ovnstekt. Kverne den til tartar.
Sushi, sashimi, i salat, fisketaco.

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Har dere tips for hvordan best mulig utnytte rester av julemat?

Vi skal ha koldtbord på nyttårsaften hvor det som er igjen i kjøleskapet blir brukt. Gjestene tar med det som er igjen hos seg. Jeg har utfordret meg selv og andre å tenke kreativt.

Oster skjære i små canapebiter, røkelaksen skal jeg bruke på lefser med snøfrisk smøre øst. Har noe poteter igjen fra middagene, de skal jeg lage potetsalat av. Frukten som er igjen, noe blir Waldorfsalat og noe fruktsalat.

Jeg tok all ribbe, pølse og medisterkaker i går og kuttet opp i terninger, la det i fryseren for å bruke det til lapskauskjøtt senere.(evt pytt i panne)

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 28-12-20 kl 09:41.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 09:41   #204
Novla
Bør lage seg en tittel selv
 
Novla sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.901
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Vi har masse pinnekjøtt til overs, så tenker å prøve oss på denne i dag: https://www.matprat.no/oppskrifter/k...-med-bbq-saus/
Har ikke laget selv før, men smakt hos andre, og det var overraskende godt. Tenker også å hive med de få ribbebitene vi har igjen, tenker det også må funke med bbq-saus.

__________________
Småen 2010, Knøttet 2013
Novla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 09:45   #205
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.984
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Vi lagde lapskaus av pinnekjøtt i går, og det ble skikkelig godt. Siden ungene mine "ikke liker" pinnekjøtt, så brukte vi restene av vossakorv også. Og da var alle fornøyde. Jeg slang oppi litt andre grønnsaksrester også, for det meste funker jo bra i lapskaus.

I dag tror jeg vi skal ha taco til middag, for ungene ba i går pent om noe som overhode ikke er julerelatert nå som butikkene åpner igjen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 10:09   #206
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Jeg har en halv liter ribbefett. Har noen forslag til bruk? Holder dette i kjøleskapet eller bør det fryses?

Jeg skal lage krutonger av rester av brød i dag. Har på olivenolje og litt salt og steker i ovnen. Det kan fint fryses.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 10:36   #207
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.984
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Noen har kjøpt feil i butikken, så nå lurer jeg på hva i all verden man bruker marinert rosépepper til?

Bent Stiansen uttalte på Familiekokkene at rosépepper var djevelens verk og den ene tingen i verden han virkelig ikke klarte å spise. Jeg er enig med ham.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 13:15   #208
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Bent Stiansen uttalte på Familiekokkene at rosépepper var djevelens verk og den ene tingen i verden han virkelig ikke klarte å spise. Jeg er enig med ham.

Men han svarte likevel at dette var godt..

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 13:42   #209
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Bent Stiansen uttalte på Familiekokkene at rosépepper var djevelens verk og den ene tingen i verden han virkelig ikke klarte å spise. Jeg er enig med ham.

Jeg elsker rosepepper, og marinert rosepepper i en rømmedressing er veldig godt til både varm- og kaldrøkt rød fisk, altså laks eller ørret.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 13:59   #210
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Vi brukte resten av pinnekjøttet til baobuns med syltede grønnsaker og pinnekjøttet stekt i en krydret marinade. Veldig godt!

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-20, 19:37   #211
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Vi har hatt spaghetti Ribbonara (Carbonara med stekte oppkuttede ribbebiter) pg kremet pasta med rype (pastaskruer i rypesaus med ryperester) til middag i dag. Det var godt, og ekstremt mektig.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-20, 00:55   #212
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.330
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Crispy duck der man bare bytter ut and med ribberester. Finhakk svor, strimle kjøtt og steke raskt på panna. Server med sånne tynne pannekaker, strimlet agurk, strimlet purre og hoi sin saus. Nam!

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-12-20, 23:11   #213
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Fikk beskjed om reprise på fjorårets pinnekjøttrester. Ildfast form, oppskårne mandelpoteter, evt en skvett pinnekjøttsjy om man har, pinnekjøtt som er renset og skåret opp og stappe på toppen (potet- kålrot=, gulrot - rester, rett og slett). Noen klatter meierismør på toppen, evt litt revet ost om man liker det, ovnen 200° og ca 20 min til alt er gjennomvarmt og osten er smeltet. Comfort food som forsvinner i en fart.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-12-20, 20:15   #214
venla
jabbsaft
 
venla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 7.873
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Jeg har spart på pinnekjøtt-rester for å lage pizza senere. https://www.renmat.no/oppskrift/hvit...med-pinnekjott

Hadde en halv kartong tjukkmjølk som ble til pannekaker og vafler.

__________________
09 & 13
venla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 09:19   #215
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Hva bruker man cottage cheese til? Ser ikke for meg å spise den bar, men det går kanskje an å ha den i mat?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 09:21   #216
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hva bruker man cottage cheese til? Ser ikke for meg å spise den bar, men det går kanskje an å ha den i mat?

I rundstykker for eksempel.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 09:22   #217
Tangerine
Eklektisk
 
Tangerine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 5.154
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Jeg lagde suppe i går av alle grønnsaksrester jeg fant i kjøleskapet, pluss tikornerspølser fra Spar.

I dag er den lilla av rødkålen jeg hadde i. Ser ikke noe særlig appetittelig ut, men smaker beldig godt.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 09:30   #218
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.825
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Hva bruker man cottage cheese til? Ser ikke for meg å spise den bar, men det går kanskje an å ha den i mat?

Den er veldig god med syltetøy på, men også sammen med salt pålegg synes jeg. Det enkleste er å bruke det i rundstykker eller annet bakverk, da kan du stavmikse den sånn at klumpene blir mindre.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 11:14   #219
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.869
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Vi hadde skikkelig restesuppefest på tirsdag. Hadde en god del litt slitne grønnsaker i kjøleskapet som hadde blitt glemt over juleferien samt rester av ovnsbakte grønnsaker etter nyttårsmiddagen, så resultatet ble to supper.

1) Kremet brokkolisuppe hvor vi fikk brukt opp to brokkoli og to selleristenger samt en halv kartong fløte og litt cheddar, i tillegg til dette hadde vi i løk og hvitløk.

2) Rød suppe. Her fikk vi brukt opp to røde paprika, tre selleristenger, fem tomater, to chili og en boks med ovnsbakt pastinakk og gulrot. Paprika, selleri, tomater, chili + løk og hvitløk ble bakt i ovnen før alt ble kjørt glatt i blender sammen med grønnsaksbuljong. Veldig godt!


I morgen skal jeg fylle fryseren med pizzasnurrer til barnas matpakker for å få brukt opp den halve juleskinken vi har igjen + et glass pizzasaus som fulgte med ett eller annet vi en gang kjøpte og som ikke har blitt brukt siden jeg foretrekker min egen pizzasaus.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-21, 11:21   #220
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Inspirasjon] Restefest i kjøleskapet

Her er det prosjekt spis opp fryseren. Problemet er at vi har en helt haug det bare er bittelitt av. Typ to små krabbekaker, tre falafel, en fiskekake. Så det er ting man må huske å ta opp til en hjemmekontorlunsj for én, det holder ikke til middag. Kan seff ha fryser-tapas.

I går forsvant en pose bønner jeg dyrket i fjor, og en boks kyllingkraft, det ble kyllingsuppe med nudler. I dag går det med en boks med hjemmelaget pizzasaus.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no