Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gruffetråden #7

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-21, 08:59   #881
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.825
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Ynnsjyll!


Jeg er grusom på å skrive ett istedetfor et. Det er virkelig ett (et! sorry!) av mine store problemer når jeg skriver, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å lære meg av med det heller. Men jeg lover å prøve!

Kan du bytte ut med "ett" med "to" er det to t-er, hvis ikke er det en.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 09:06   #882
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Ynnsjyll!


Jeg er grusom på å skrive ett istedetfor et. Det er virkelig ett (et! sorry!) av mine store problemer når jeg skriver, og jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å lære meg av med det heller. Men jeg lover å prøve!

I denne setninga kan du jo bruke ett helt korrekt.

Dette er sånt jeg ikke hisser meg opp over. I 99% av tilfellene er det uproblematisk å forstå om det menes et/ett urfra konteksten.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 09:23   #883
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.

Jeg gruffer over at "et" og "ett" brukes helt tilfeldig av mange.

Ikke bare tilfeldig, det brukes konsekvent feil av enkelte!

Madicken er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 09:36   #884
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.690
Blogginnlegg: 36
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Jeg gruffer over folk som skriver på telefonen og ikke korrekturleser etterpå, sånn at jeg blir sittende og myse på innlegget og lure på hva i hel**** det egentlig skal stå.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 09:38   #885
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Oppbrukt gruffetema, men etter at jeg i natt drømte at været hadde snudd så er det så inni helsike lite stas at snøen fremdeles laver ned.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 09:43   #886
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.457
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I denne setninga kan du jo bruke ett helt korrekt.

Dette er sånt jeg ikke hisser meg opp over. I 99% av tilfellene er det uproblematisk å forstå om det menes et/ett urfra konteksten.

Det er veldig mye jeg irriterer meg over av skrivefeil og grammatikkfeil, selv om jeg forstår utmerket godt hva det menes. Når folk skriver "di", for eksempel, for pronomenet "de". Jeg skjønner jo hva di skriver, det vel uproblematisk å forstå i 100% av tilfellene. Men irriterer meg likevel.

Da er det godt med slike som Høst, som anerkjenner at det er noe de sliter med, også prøver så godt de kan å lære seg å gjøre det riktig, heller enn å bare tenke at så lenge forstår hva som menes så er det greit. Selv om jeg er forholdsvis opptatt av språk og rettskriving er det mye jeg har lært her inne at jeg, i god tro, har skrevet feil. Også har jeg endret på det etter at jeg ble gjort oppmerksom på det.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 09-04-21 kl 10:00.
My er aktiv nå  
Gammel 09-04-21, 09:54   #887
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.348
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Da er det godt med slike som Høst, som anerkjenner at det er noe de sliter med, også prøver så godt de kan å lære seg å gjøre det riktig, heller enn å bare tenke at så lenge forstår hva som menes så er det greit.

Madicken er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 10:05   #888
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Jeg har en god del sånne jeg også, Høst. Lenger og lengre, for eksempel. Jeg klarer ikke å finne en regel som jeg klarer å huske.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 10:08   #889
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Et/ett er forresten en av de tingene min lett dyslektiske datter bare ikke får til. Når hun har tid, så går hun gjennom teksten etterpå og rydder. Man vil ellers ikke kunne se skriveproblemene hennes, for hun har gode strategier for det meste.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 10:19   #890
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.559
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Da er det godt med slike som Høst, som anerkjenner at det er noe de sliter med, også prøver så godt de kan å lære seg å gjøre det riktig, heller enn å bare tenke at så lenge forstår hva som menes så er det greit..

Her er jeg nok veldig preget av jobben min, men jeg tenker at så lenge man forstår hva som menes, så er det greit. Selvfølgelig avhengig av sammenheng osv. men på forum mener jeg det bør være det. Jeg mener derimot ikke det samme når det gjelder dialektskriving.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 10:25   #891
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har en god del sånne jeg også, Høst. Lenger og lengre, for eksempel. Jeg klarer ikke å finne en regel som jeg klarer å huske.

Lenge - lenger, lang - lengre

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 10:27   #892
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Ja, jeg kan alltids slå opp regelen, men jeg finner ikke "limet" som gjør at den fester seg i hjernen min.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 10:39   #893
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, jeg kan alltids slå opp regelen, men jeg finner ikke "limet" som gjør at den fester seg i hjernen min.

Hehe, nei, det var kanskje ikke selvforklarende hvordan jeg tenkte. Altså, huskereglen for meg er at «lenge» bare forlenges til «lenger». Lenge (tidsadverb) kan ikke bli til lengre, fordi da må det stokkes om på bokstaver. Altså må det være lang (gradsadverb) som blir til lengre. Det var fryktelig klønete forklart, merker jeg, men det kunne jo hende at det hjalp.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 10:41   #894
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.734
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Her er jeg nok veldig preget av jobben min, men jeg tenker at så lenge man forstår hva som menes, så er det greit. Selvfølgelig avhengig av sammenheng osv. men på forum mener jeg det bør være det. Jeg mener derimot ikke det samme når det gjelder dialektskriving.

Nemlig! Jeg ville fått utagerende magesår hvis jeg som norsklærer skulle latt meg irritere over alle mulige feil. Slurvefeil er en ting, men det finnes jo ganske mange småting som det slites med. Jeg har blitt rausere etter å ha blitt eksponert for en mengde elevtekster.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 10:43   #895
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Hehe, nei, det var kanskje ikke selvforklarende hvordan jeg tenkte. Altså, huskereglen for meg er at «lenge» bare forlenges til «lenger». Lenge (tidsadverb) kan ikke bli til lengre, fordi da må det stokkes om på bokstaver. Altså må det være lang (gradsadverb) som blir til lengre. Det var fryktelig klønete forklart, merker jeg, men det kunne jo hende at det hjalp.

Aaaah, da forstår jeg! Den regelen kan faktisk funke. Minst mulig stokking av bokstaver!

Takk!!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 11:04   #896
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har en god del sånne jeg også, Høst. Lenger og lengre, for eksempel. Jeg klarer ikke å finne en regel som jeg klarer å huske.

Jeg sliter også med dette - og jeg er norsklærer. Lenge-lenger/lang-lengre hjelper bare et stykke på vei.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 11:23   #897
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg gruffer over folk som skriver på telefonen og ikke korrekturleser etterpå, sånn at jeg blir sittende og myse på innlegget og lure på hva i hel**** det egentlig skal stå.

Skyldig. Så til de grader skyldig.

Men jeg leser alltid korrektur rett etter jeg har sendt, da. Så retter jeg opp, gjerne uten å lese korrektur på korrekturen. Og slik går nu dagan.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 09-04-21 kl 11:32. Årsak: Lagt til noe
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 11:27   #898
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.268
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Jeg kunne signert Pøblis, men syns tydeligvis dere fortsatt er skumle, så jeg skriver veldig mye mindre på forumet enn jeg egentlig kunne tenkt meg å gjøre. Fordi jeg er her mye på telefon og jeg generelt skriver såpass mye feil/formulerer meg klønete at jeg heller lar være i frykt for at noen skal la seg irritere eller pirke på meg. Heldigvis vet jeg at jeg eier problemet!

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv  
Gammel 09-04-21, 11:37   #899
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.457
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Synes ikke det er mange som pirker, når folk skriver feil på telefonene sine, i alle fall tatt i betraktning hvor ofte det skjer. Men en sjelden gang blir det spurt, hvis resultatet er helt kaudervelsk, og så blir det noen ganger framhevet og humret over, når feilstavelsen får en ny, komisk mening. Men det gjør vel ingenting, håper jeg. Autokorrekturfeil er jo bare festlige.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå  
Gammel 09-04-21, 11:37   #900
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.893
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gruffetråden #7

Været Det blåser noe helt forferdelig, hagler og sludder. Vi ha vår

løve70 er ikke aktiv  
Lukket tråd


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no