Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-03-21, 23:44   #221
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.826
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ikke nå lenger. Ikke barn og ungdom i Trondheim i allefall. Og ungene mine vet ikke hva schnavvel betyr engang. Det har de aldri hørt om.

Nei, hva byyyr De mei? For å sitere Flettfrid. Det vet da til og med jeg som tidligere Trondheimsstudent.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 00:38   #222
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.777
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det heter da «opplett»?! Er ikke det vanlig norsk, lzm?

Mannen min ler av meg og min mor når vi sier opplett. Oppholds, påstår han det heter.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 01:07   #223
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Nei, hva byyyr De mei? For å sitere Flettfrid. Det vet da til og med jeg som tidligere Trondheimsstudent.

Ja, et helt vanlig ord blant trondhjemmere på min alder da jeg studerte her også, men ikke hos den yngre generasjon.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 01:17   #224
Dali
Glad
 
Dali sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.859
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Fra min dialekt:
Kråna/i kråna = kroken eller hjørnet. Type vi har ett lite bord i ett hjørne på stua. Om noen leter etter noe som ligger der vil jeg si at "det ligge i kråna der". Min mann har til og med adoptert det.
Tvåge = klut/fille til å vaske med
Bo(å)ss = søppel
Dørgott = nederst på dørkarm/dørstokk
Hue = lue
Hi/hin sida = andre siden som i feks andre siden av veien.

Tror vi må ha samme opprinnelsessted.
Fjelgt og ufjelgt er ord jeg av og til bruker selv om jeg har bodd i Trondheim i over 20 år.
Og mine fintrønderbarn kan ordet schnavvel.

__________________
Eldsteturbo 06, lilleturbo 08, og sisteturbo september 11.
Dali er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 01:42   #225
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Er det noen som har en ordbok for Skjåk dialekten? Når folk fra dette området ringer meg begynner jeg bare å le, jeg har ikke sjans i havet å forstå hva de sier.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 08:03   #226
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Jeg bor midt mellom to dialekter. Jeg kjenner til de fleste fra Bergen men bruker de lite. Eller mange av de som er trekt frem her er dagligtale. Men jeg beliter meg ikke.

Når jeg var veldig liten derimot var jeg kav stril. Så kom bergenserne og flytta ut her.

Bøta: fikse klær
Spøta: strikke
Å tolma seg : roe seg ned.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 09:30   #227
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Jeg kom på et ord til som er relevant i dag:
Gangsperre = være støl i musklatur etter trening

Og så noe jeg har lyst til å gjøre nå:
Maule = spise noe som ikke er "normalt" å spise alene - eks. ren o'boy, osteskiver osv.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 09:41   #228
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.721
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det heter da «opplett»?! Er ikke det vanlig norsk, lzm?

Tidligere i uka leste jeg en artikkel om været må ha vært nrk.no, og der stod ordet opplett Jeg, fra Oslo har aldri hørt det før, mannen fra Trøndelag sa det betydde oppholds. Så nei, det er ikke et vanlig norsk.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 09:51   #229
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det heter da «opplett»?! Er ikke det vanlig norsk, lzm?

Strutse-mannen, som er født og oppvokst rett utenfor Oslo hadde ikke hørt det før jeg begynte å si det.

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

Fra min dialekt:
Kråna/i kråna = kroken eller hjørnet. Type vi har ett lite bord i ett hjørne på stua. Om noen leter etter noe som ligger der vil jeg si at "det ligge i kråna der". Min mann har til og med adoptert det.
Tvåge = klut/fille til å vaske med
Bo(å)ss = søppel
Dørgott = nederst på dørkarm/dørstokk
Hue = lue
Hi/hin sida = andre siden som i feks andre siden av veien.

Jeg kjenner igjen alle ordene, men har en annen uttalelse enn deg på noen av de:
Kråna/i kråna = kråa
Tvåge = tvøge
Bo(å)ss = boss
Dørgott = glye

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 10:07   #230
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Strutse-mannen, som er født og oppvokst rett utenfor Oslo hadde ikke hørt det før jeg begynte å si det.


Jeg kjenner igjen alle ordene, men har en annen uttalelse enn deg på noen av de:
Kråna/i kråna = kråa
Tvåge = tvøge
Bo(å)ss = boss
Dørgott = glye

Skrev boss med å i parantes for å tydeliggjøre det uttales med å-lyd, men enig det skrives med o.
Mange ord i min dialekt har ekstra d eller n. Feks saude som i sauer, øyna for øya, bruna for brua osv.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 10:26   #231
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.006
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Jeg kom på et ord til som er relevant i dag:
Gangsperre = være støl i musklatur etter trening

Og så noe jeg har lyst til å gjøre nå:
Maule = spise noe som ikke er "normalt" å spise alene - eks. ren o'boy, osteskiver osv.

Her brukes begge.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 10:36   #232
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Maule tror jeg er landsdekkende. I Trysil heter det selvsagt «møle». Og så er jeg sjokkert over at schnavvel har gått ut av tiden.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 10:49   #233
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Maule tror jeg er landsdekkende. I Trysil heter det selvsagt «møle». Og så er jeg sjokkert over at schnavvel har gått ut av tiden.

Maule brukes her også, på Sørlandet.

En av restaurantene her serverer maulemad.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 11:05   #234
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Strutse-mannen hadde aldri hørt om det, så jeg jeg trodde dermed ikke det var så vanlig på Østlandet.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 15:14   #235
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.459
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Ja, maule tror jeg har vært brukt alle steder jeg har bodd. Dvs mamma fra Hedmark sier møvvle.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 15:23   #236
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Muligens kokkeslang og ikke dialekt.
Kuk i kano: Pølse i brød
Skinnstykke med runke: Rundstykke med skinke

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 15:24   #237
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opplett trodde ikke jeg var dialekt. Kanskje det er typisk ord her fra Vestlandet fordi vi er så lykkelig når vi først har opplett.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 17:01   #238
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Opplett trodde ikke jeg var dialekt. Kanskje det er typisk ord her fra Vestlandet fordi vi er så lykkelig når vi først har opplett.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 19:30   #239
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.777
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Sier ikke alle gangsperr?

Opplett er nok dialekt, ja. Vi er lettet når det er oppholds.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 19:43   #240
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.404
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opplett finnes i både bokmålsordboka og nynorskordboka, så det er nok ikke bare dialekt. At det kanskje er mest bruk utenfor sentrale strøk er jo sannsynlig.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no