Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-21, 12:14   #101
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.579
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Øvergjeidd - oppgitt
Jengelstaur - vinglete person
Kakstyttj - kakestykke
Binnjinnin - strikketøyet
Dæsjin - uvel
Gåvvå - dugg
Sykkel seg tå - ramle av sykkelen
Hånstaur - ubehagelig person

Trøndelag/Helgeland

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:18   #102
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Æ bynt å skrik = jeg begynte å gråte.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:23   #103
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.404
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Øvergjeidd - oppgitt
Jengelstaur - vinglete person
Kakstyttj - kakestykke
Binnjinnin - strikketøyet
Dæsjin - uvel
Gåvvå - dugg
Sykkel seg tå - ramle av sykkelen
Hånstaur - ubehagelig person

Trøndelag/Helgeland

Hånstaur er et bra uttrykk. Trøndelag og nordmøre har jo mange felles ord og uttrykk. Av og til kan det være vanskelig å skille også.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:25   #104
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

I Finnmark pikka vi på når vi banka på f.eks døra.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:36   #105
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg lærte et uttrykk i Bergen i sommer som jeg har tatt med meg.
«Å tute» = drikke rett fra flaska. Usikker på om begrepet brukes i Bergen nå, hun som lærte meg det er oppvokst I Bergen sentrum på 60-tallet.

Her tutes!

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:48   #106
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.777
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg lærte et uttrykk i Bergen i sommer som jeg har tatt med meg.
«Å tute» = drikke rett fra flaska. Usikker på om begrepet brukes i Bergen nå, hun som lærte meg det er oppvokst I Bergen sentrum på 60-tallet.

Vi tuter ja, og det heter korken og ikke toppa på flasken!!!

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:50   #107
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.777
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

abakle - vanskelig / uhåndterlig / utilgjengelig
magærampiæ - diaré
rejnnsjettå - diaré
hystryne - person som er ferdig tømt for mageinnhold (oppkast) eller person som har foretatt injeksjon i leppene for å få de større.
omsælæst - lettvint / smart løsning
trele - vanskelig
å dæmmel - å drikke
demlæ - drikker
donglåt - treg
toklåt - senil
urvinj - kvalm,uvel
ijnnkvjann - noen
vemmelkjæftæ - Sulten på salt mat

Et lite utdrag fra øen ytterst på nordmøre.

urven er vel bokmålsformen av urvinj. Jeg sier urven. Hører at bergensk har kjedelig uttale egentlig. Who knew??

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:54   #108
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.680
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Vi tuter ja, og det heter korken og ikke toppa på flasken!!!

Men om man tuter, er det da slik at man stikker hull i korken?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:56   #109
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.711
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Men om man tuter, er det da slik at man stikker hull i korken?

Nei, ikke slik jeg tenker på det. Bare at man drikker rett fra flasken (flasketuten)

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 12:59   #110
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Tåe i vegen - Tørr veg (Hardanger)

Dolder med pik - Vinåpner (Indre Sogn)

Hørt på et fly fra Sogndal til Bergen:
Flyvert: "Vil du ha noe servering?"
Sogning: Nei, ikkje firebils... (Nei ikke foreløpig)
Flyvert kommer tilbake med fire pils...

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:00   #111
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Minner meg om da min eldste – Bærumsbarn som han var – begynte å gråte på toget en dag han var åtte. "Mamma, du snakker så stygt og rart". Hulk og hikst. Jeg trodde at han kanskje reagerte på at jeg stammer, men så supplerte han med "Du sier "blæs" og sånt".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:00   #112
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Vokst opp delvis på Nordmøre og delvis i Trondheim:

Nordmørske uttrykk som er gøy:

«Ga på bærta» (gå der det er bart/barflekker)
«Bell ikkje å hæl mæ» (tør ikke å bade fordi det er så kaldt i vannet)
Brok for bukse, puinnbrok for undertøy.
Heilt Petter (noen som er vill)

Trøndersk:

Dingdong-stikk (ringe på og stikke av)
Maroder (uvell/utenfor/småsyk)
Jessvint (noe som er praktisk OG lettvint). Å være ei svinte er en person som får unna ting/er effektiv.
Kis (type/fyr- her er må det sies på Trondheimsdialekt fordi de har en helt egen måte å si det på. Høres mer ut som «Kiiiiees»

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:01   #113
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.868
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Mamma er fra Heddal og sier dette.

Let at dynna = lukk døra

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:02   #114
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Nordtrønder her
Sopinnj= sulten
Klar=sliten
Innjponnj= under/innunder

Og så synes jeg besteforeldra mine hadde et artig uttrykk for å ha høydeskrekk: E du hauveik?

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:02   #115
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.005
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Og hvis jeg tenker å tute, så griner man.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:03   #116
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Binnjinnin - strikketøyet

Slekta mi sier "bindinga", så jeg trodde det kom fra det at noe ble bundet sammen når man strikket.

Nå husket jeg for øvrig uttrykkene "ba'ndiger" og "sist i daggan" som synonymer til "høygravid".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:04   #117
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Mine favorittutrykk (Sunnmøre):
Ho hi ho he. (Ho andre har)
Datt han ta? (Datt han av?)

Hekje peng. (Har ikke penger)

Årre steikje. (Oi sann, eller noe i den dur)

Kan du gi mej tvåga? (Kan du gi meg kluten?)

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:13   #118
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.029
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

Mine favorittutrykk (Sunnmøre):
Ho hi ho he. (Ho andre har)

Men han hinn, han he'kje.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:16   #119
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Da jeg var på toalettet på en restaurant på sørlandet i sommer, sa en mamma til datteren som gikk inn i en bås: -Æ står udforbi. (Jeg står utenfor) Udforbi synes jeg er helt fantastisk, jeg vet de bruker det på sørlandet og i Rogaland.

Stesønnen min er halvdansk. Han har bodd i Danmark fra han var 6, men snakker norsk flytende. Han bruker av og til danske ord der det skulle vært norske, og det ga følgende ordveksling mellom han og søsteren min da han var ganske liten.

Søsteren min satt ved et piknik-bord, stesønn går bort til henne og sier "Må jeg sitte her?" Hvorpå hun raust svarer: "Neida, du kan sitte akkurat hvor du vil!"

Og litt verre - en kollega studerte i Danmark, og en studievenn kom bort til henne etter å ha sittet på i hennes bil på en utflukt, og spurte "Må jeg sitte på tilbake også?" Og hun sier, "Neida, det må du ikke!" med et stort smil. De fikk heldigvis oppklart misforståelsen før stakkaren måtte finne busstasjonen for å komme seg hjem igjen.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-21, 13:18   #120
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.137
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Ja, "må" er virkelig en skikkelig potensiell bombe!

På svensk er "anledning" et sånt. Et norsk høflig "jeg fikk ikke anledning til å gjøre den oppgaven" kan på svensk tolkes til "det der så jeg ingen grunn til å gjøre!"

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no