Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Navneskifte, reise og pass

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-09, 20:07   #1
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Navneskifte, reise og pass

Passet mitt gikk ut på dato nå i februar. Jeg gifter meg i august og tar da mannens etternavn i tillegg til mitt. Vi skal på reise rett etterpå og biletten min står i mitt etternavn.

Kan jeg endre navn nå, før vi får vielsesattest? Får jeg endret navnet på bilettene? Eller bør jeg bare bestille nytt pass nå, før navnendring? Da må jeg jo få nytt pass neste gang vi skal ut å reise.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 20:20   #2
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Navnskifte, reise og pass

Ja, du kan endre navn nå.

Ja, du får endret navn på billettene, men må antagelig betale.

Ja, du kan kjøpe nytt pass nå, og et pass til når dere reiser.

Ja, du kan kjøpe nytt pass nå, endre navnet etter reisen, og kjøpe nytt pass neste gang du skal reise.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 20:21   #3
Bærekraftig
Gro
 
Bærekraftig sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 779
Bærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populærBærekraftig er populær
Standard

Sv: Navnskifte, reise og pass

Ja, du kan endre navn når du vil. Men det er mer styr med å bytte navn på flybiletter. Etter som jeg har skjønt får man ikke byttet navn på billettene, men jeg er ikke 100% sikker. Sjekk med flyselskapet.

Jeg må ha nytt pass, og om jeg bytter etternavn, så skjer det etter hjemkomst. Det blir mindre styr.

Bærekraftig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 20:25   #4
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Navnskifte, reise og pass

Bytt navn nå før du skaffer deg pass igjen. Det er vel det enkleste. Navnebytte har jo ikke noe med ekteskapet å gjøre, sånn rent formellt.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 20:26   #5
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navnskifte, reise og pass

Var jeg deg ville jeg skiftet navn med en gang, og så ordnet med nytt pass i god tid før turen. Du må ha samme navn på billett som på pass.

Da jeg skiftet navn hadde jeg allerede meldt meg på en tur med en gruppe, og hadde billett med feil navn. Straks jeg hadde ordnet nytt pass kontaktet jeg reisebyrået og fikk endret navnet, helt gratis for meg. Men - dette var en gruppereise organisert av et reisebyrå, og det skulle ikke forundre meg om du støter på mer byråkrati og gebyrer ved direkte kontakt med flyselskap.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 20:55   #6
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navnskifte, reise og pass

Jeg reiser med ett reiseselskap, charter.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 20:58   #7
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.391
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navnskifte, reise og pass

Ring reiseselskapet og hør hva de pleier å gjøre, det er vel vanlig at noen glemmer seg bort og bestiller bryllupsreisen i sitt gamle navn.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 22:11   #8
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Navnskifte, reise og pass

Du kan ordne nytt pass nå, og deretter få stemplet en bekreftelse på nytt etternavn i passet etter dere har giftet dere.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 07:32   #9
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navnskifte, reise og pass

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Du kan ordne nytt pass nå, og deretter få stemplet en bekreftelse på nytt etternavn i passet etter dere har giftet dere.

Tror ikke det går lenger.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 08:05   #10
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.676
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Så lenge navnet hans ikke er så sjeldent at det er beskyttet, så kan du jo bytte når du vil.

Jeg har mannens etternavn som mellomnavn bare, så jeg har ikke fornyet passet mitt av den grunn...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 11:05   #11
iBam
Erfaren
 
iBam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 1.076
iBam er populæriBam er populæriBam er populær
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Hva skjer om man bytter navn, men ikke pass og billett? De sjekker vel ikke folkeregisteret i billettkontrollen?

__________________
lillegås 07
iBam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 11:07   #12
Maxine
Einsam
 
Maxine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heme ve Mjøsa
Innlegg: 6.068
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Navnskifte, reise og pass

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Tror ikke det går lenger.

Nye regler fra nyttår da? Det gikk i fjor høst.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 11:10   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Opprinnelig lagt inn av iBam, her.

Hva skjer om man bytter navn, men ikke pass og billett? De sjekker vel ikke folkeregisteret i billettkontrollen?

Det eneste de sjekker er at det er samme navn på billett og pass. De bryr seg katten om du har endret navn.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 11:12   #14
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Du kan ordne nytt pass nå, og deretter få stemplet en bekreftelse på nytt etternavn i passet etter dere har giftet dere.

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Nye regler fra nyttår da? Det gikk i fjor høst.


Mannen skiftet navn i 2005 og han fikk beskjed om at det ikke gikk å endre navn i passet allerede høsten 2005 og måtte kjøpe nytt pass. Passet han da hadde var fra 2004. Rart at det skal være ulik praksis?

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 13:02   #15
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

Mannen skiftet navn i 2005 og han fikk beskjed om at det ikke gikk å endre navn i passet allerede høsten 2005 og måtte kjøpe nytt pass. Passet han da hadde var fra 2004. Rart at det skal være ulik praksis?

Man kan endre om man har gammel type pass. Har man optisk lesbart pass kan man ikke endre.
Jeg endret mitt i 2007, men hadde gammelt type pass.

__________________
03 06 09
Mikkeline er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 15:32   #16
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.984
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Jeg bestilte billett i mannens navn, byttet så navn og bestilte nytt pass før vi reiste for å gifte oss.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 15:48   #17
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

Mannen skiftet navn i 2005 og han fikk beskjed om at det ikke gikk å endre navn i passet allerede høsten 2005 og måtte kjøpe nytt pass. Passet han da hadde var fra 2004. Rart at det skal være ulik praksis?


Men da kan ikke Trixie gjøre det på den måten i og med at hun uansett må ha nytt pass før de reiser...

Jeg hadde først og fremst ringt charterselskapet og hørt med dem om navnebytte. Det beste ville vel vært å fått det kommende navnet på det nye passe; altså skifte navn før bryllupet.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 14:30   #18
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

Mannen skiftet navn i 2005 og han fikk beskjed om at det ikke gikk å endre navn i passet allerede høsten 2005 og måtte kjøpe nytt pass. Passet han da hadde var fra 2004. Rart at det skal være ulik praksis?

Jeg reiste utenlands med nytt navn notert i gammelt pass i 2007, så det var fullt mulig - men jeg tror det kun gjelder pass av den gamle typen; dvs. at om man har de nye som leses digitalt, så går det ikke an. Men det er vel fortsatt noen som har det gamle passet enda ...

Reisemålet har også betydning, land uten for Schengen kan være vanskeligere vedr. manuell endring av navn i pass, enn innenfor Schengen og EU, så skal man langt avsted, er det best å ha et pass uten korreksjoner etc.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 15:42   #19
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Jeg snakket med Ving idag og de endret navnet i billettene, var ikk enoe problem, så nå er det bare å få ordnet navnskifte og få bestilt nytt pass.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-09, 21:30   #20
Skytte
Bør lage seg en tittel selv
 
Skytte sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.948
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Navneskifte, reise og pass

Opprinnelig lagt inn av Absalone, her.

Jeg reiste utenlands med nytt navn notert i gammelt pass i 2007, så det var fullt mulig - men jeg tror det kun gjelder pass av den gamle typen; dvs. at om man har de nye som leses digitalt, så går det ikke an. Men det er vel fortsatt noen som har det gamle passet enda ....

Var nok det som var med Mannens pass; det var av den nyere typen.

Bra det ordner seg Trixie!

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no