Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Nordlys - hvor, når?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-21, 14:28   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Nordlys - hvor, når?

En venninne i England har veldig lyst til å reise til Nord-Norge for å se nordlyset, når det en vakker dag forhåpentligvis blir mulig. Jeg har ikke vært så langt nord selv så dette har jeg ikke peiling på, så da spør jeg dere.

Jeg har gitt henne link til Visit Norway sin side om nordlys, men vil gjerne ha tips om annet som å er verdt å se, hvor bor man osv.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson

Sist redigert av frukt : 15-04-21 kl 22:30.
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 14:43   #2
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Jeg har ofte sett nordlys i Telemark, vinterstid.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 14:46   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Sier du det. Da skal jeg nevne det. Jeg tror hun er veldig keen på å dra til Nord-Norge altså, men det kan jo hende Telemark er aktuelt og.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 14:49   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Tromsø er store på nordlysturisme.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 14:52   #5
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Andøya

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 15:12   #6
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Tromsø er i alle fall et lavterskel-reisemål. I perioder har det vært direkterute fra Gatwick, og det er drøssevis av tilbud i ulike prisklasser. Eller var. Blir. Vil jeg tro.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 15:15   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Jeg kunne tenkt meg en tur til ishotellet i Alta. Det var stadig nordlys over fjorden da jeg bodde i Alta, litt forskjell fra Oslo som jeg kom fra.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 15:50   #8
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Jeg kan mer svare på når: Vinterstid selvfølgelig. Jeg vil anslå at det er sikrest i tidsrommet november-februar.
Og hele Nord-Norge. Det kommer an på hva de ellers har av interesser egentlig.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 15:55   #9
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Det er et sånt nordlysbelte over Troms, som gjør at det er ekstra sterkt der. Turen må man ta i mørketiden, helst når det er klarvær.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 15:58   #10
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Det er et sånt nordlysbelte over Troms, som gjør at det er ekstra sterkt der. Turen må man ta i mørketiden, helst når det er klarvær.

Og man må være forberedt på at man kan planlegge ALT, og så er man maks uheldig og klarvær uteblir, så man ikke får sett snurten av noe nordlys.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 16:37   #11
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

De proffe arrangørene sier at med tre døgn har man 90% sjanse til å få sett nordlys. Men da leier man inn noen som er i bransjen til å kjøre seg dit sjansene er best innenfor en ganske stor radius rundt Tromsø. Vil han være ganske sikker anbefaler jeg å gå for en pakke av den typen.

Det som kanskje er en enda bedre totalopplevelse er å leie seg inn på f.eks Malangen brygger eller Sommarøy hotel i noen dager, klaffer det og man får nordlys så kan det være himmelsk magisk å sitte i badestampen og glane til nakken blir stiv. Men best sjanse for å få sett i hele tatt har man nok med en pakke hos leverandørene over.

Mange kombinerer med hvalsafari når de først er nordover, det er også en spektakulær opplevelse.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 16:40   #12
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Opprinnelig lagt inn av Bobbelur, her.

Jeg kan mer svare på når: Vinterstid selvfølgelig. Jeg vil anslå at det er sikrest i tidsrommet november-februar.
Og hele Nord-Norge. Det kommer an på hva de ellers har av interesser egentlig.

Og hun må ikke bli skuffet om hun reiser og ikke ser deg. Jeg har vært i både Tromsø og i nærheten av Harstad 3 langhelger til sammen på vinterstid og aldri sett det. Er for mye dårlig vær. Og det dukket ikke opp da det var klarvær heller i desember i fjor. Kanskje fjerde gangen jeg reiser opp er det håp.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 17:01   #13
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.402
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Og man må være forberedt på at man kan planlegge ALT, og så er man maks uheldig og klarvær uteblir, så man ikke får sett snurten av noe nordlys.

Ja.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 20:41   #14
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.242
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Og en liten ting til, det ekte nordlyset ser ikke ut sånn som de bildene folk legger ut på Facebook. Jeg vet ikke om det skyldes lukketiden eller redigering i fotoshop el.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 21:06   #15
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Og en liten ting til, det ekte nordlyset ser ikke ut sånn som de bildene folk legger ut på Facebook. Jeg vet ikke om det skyldes lukketiden eller redigering i fotoshop el.

Jeg synes det gjør det, men da må man et sted det er lite luftforurensning. Midt i byen er det for mye kunstig lys. Og verd å merke seg at Nordlys»filmene» er timelapse, det beveger seg vanligvis ikke fullt så fort.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 21:09   #16
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Jeg har vært to ganger i Tromsø. Men ikke sett noe Nordlys. Den ene gangen var det snøstorm. Den andre gangen var det bedre vær. 6 grader og lettskyet. Men det var midt på sommeren. Altså hvordan orker dere? Det var bikkjekaldt.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-21, 21:13   #17
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Det skulle stå LYSforurensning. Ny iPad, ny opplæring av autokorrekturen.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-21, 12:14   #18
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg har vært to ganger i Tromsø. Men ikke sett noe Nordlys. Den ene gangen var det snøstorm. Den andre gangen var det bedre vær. 6 grader og lettskyet. Men det var midt på sommeren. Altså hvordan orker dere? Det var bikkjekaldt.

Det er jo ikke nordlys på sommeren.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-21, 14:57   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.183
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Tusen takk for masse gode tips!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-21, 23:53   #20
Bobbelur
...we have cookies
 
Bobbelur sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 2.642
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordlys - hvor, når?

Jeg har akkurat nå vært ute med bikkja sånn at han får skvist ut siste skvetten før natta. Og det var faktisk fantastisk nordlys ute. Vet ikke om det hadde vart lenge, men det var godt nok synlig til tross for at det ikke er svarte natta lenger her i Vesterålen. Det danset og jeg kunne se mer farger i det i kveld enn jeg har gjort på lenge. Det var så fint og så tenkte jeg på denne tråden og måtte bare dele med dere.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no