Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-11, 11:00   #1
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

http://www.aftenposten.no/jobb/article4243699.ece

Hva kan økningen i psykiske sykmeldinger skyldes?
-Er det folk som tidligere har eller ville ha stått utenfor arbeidslivet uansett, som hjemmeværende e.l.?
-Stilles det større krav til folk nå, slik at det er flere som ikke takler presset?
-Tåler vi mindre psykisk press enn tidligere?

Jeg syns eksempelet i artikkelen er svært positivt, og håper de får rekruttert flere arbeidsgivere. Tilrettelagte arbeidsplasser har jeg virkelig stor tro på. Det er et utgiftssluk på kort sikt, men lønner seg virkelig på lengre sikt.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 22:25   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.596
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Jeg tror nok noe av økningen skyldes at fler er i arbeid. I perioder med lav arbeidsløshet, vil fler være i arbeid selv om de ikke er 100% friske hele tiden. Men jeg har også inntrykk at av arbeidslivet er hardere enn tidligere, uten at jeg kan stille med forskning og tall.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 22:42   #3
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Vel, gitt det arbeidspresset vi i helsevesenet har i forhold til krav som stilles og bemanning som ikke står i stil med kravene så er det stadig vekk noen som ikke takler presset psykisk og blir sykemeldte. Det blir ikke noe bedre med ytterligere nedskjæringer.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 22:58   #4
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.847
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

I liknende diskusjoner tidligere synes jeg å huske å ha lest to ting:

1) Psykisk sykdom har blitt mer akseptert/etablert som "gyldig" sykmeldingsgrunn (ref. Bondeviks depressive reaksjon for noen år siden).
2) En del tilstander som tidligere ble ansett som normale svingninger, har blitt "sykeliggjort" - normalområdet for psykisk helse har blitt innsnevret.

(Jeg føler meg ikke kompetent til å vurdere sannhetsgehalten i påstandene, men har i alle fall sett begge deler referert i media tidligere.)

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-11, 23:18   #5
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Jeg aner virkelig ikke, men lurer på om de ser på sammenhengen mellom unges villighet til å eksprimentere med dop (ecstasy, andre piller, amfetamin osv) og psykiske lidelser. Jeg snakker ikke om de som virkelig havner utpå, de blir vel en egen kategori, men de som har partydopet seg i perioder og har en helt normal hverdag nå.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 00:11   #6
Molo
lakenskrekk
 
Molo sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1.156
Molo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smartMolo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Jeg tror den verste fienden er oss selv.
Vi lever i en tid hvor alt skal være tipp topp. Mange har helt urealistiske forventninger til seg selv og flopper. I tillegg til å stå i full jobb, skal vi ha 2,2 barn, hus, heim, biler, hund, venner, sosialt aktivt liv. Vi skal spise riktig, trene, ta vare på våre foreldre, være aktiv og engasjert i barna våre, stå i FAU, være lagleder for håndballaget samt kjøre land og strand på fotballkamper hvor vi har med sjokoladekaker, hveteboller, plaster og paracet. I tillegg skal vi jobbe litt overtid, vise at vi greier det å sjonglere et aktivt yrkesliv med barn og familie samt bekymre oss for om det er vår eller naboens tur til å invitere til ost og vin denne lørdagen.
Det sier seg selv at det kan gå litt rundt for noen og enhver av oss, noen er helt klart flinkere til å se sin egen begrensning og er litt mer slepphendt enn andre både med gulvfilla og poleringskluten.
Vi er langt flere som står i 100% arbeid i dag, fordi vi MÅ, av rent økonomiske grunner, men også fordi det er forventet av oss at den av oss som KAN, bør yte.
At flere psykiske diagnoser er blitt tatt i bruk, at det har blitt mer stuereint å være deprimert og at normalområdet for psykisk helse er blitt innsnevret er nok også med på å øke prosentandelen, men jeg tror at den tiden vi lever i, det presset vi har på oss til at alt skal være så perfekt ikke er sunt i det hele tatt!
Jovisst er det forskjell på oss, noen raser gjennom og er fornøyde med tilværelsen, men så har du også de som ikke greier å henge med på karusellen. Det er hovedgrunnen til at flere og flere blir sykmeldt med psykiske diagnoser. Trur eg.

Molo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-11, 08:56   #7
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Tror Elinblu og Molo er inne på noe. Leste en artikkel i BT (tror jeg) forrige uke der det sto at det var ingenting som tydet på at arbeidslivet var blitt tøffere. Husker ikke hvem som sto bak påstanden, men mener den var basert på forskning. Kan prøve å lete senere.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 06:10   #8
bikki
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 53
bikki har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tror Elinblu og Molo er inne på noe. Leste en artikkel i BT (tror jeg) forrige uke der det sto at det var ingenting som tydet på at arbeidslivet var blitt tøffere. Husker ikke hvem som sto bak påstanden, men mener den var basert på forskning. Kan prøve å lete senere.

I Helsevesenet, på sykehjem hvor jeg har min jobb, har i allefall arbeidspresset blitt tøffere med tiden. Det er skjært inn til beinet mtp. bemanning samtidig som pasientene blir stadig dårligere/sykere innen de får plass her. I tillegg kommer de tilbake fra sykehuset fortere enn svint etter lårhalsbrudd og gud vet hva... Og etter nyttår setter Samhandlingsreformen inn - dette tror jeg tærer på mange innen Helsevesenet i hvertfall.

bikki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 07:45   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tror Elinblu og Molo er inne på noe. Leste en artikkel i BT (tror jeg) forrige uke der det sto at det var ingenting som tydet på at arbeidslivet var blitt tøffere. Husker ikke hvem som sto bak påstanden, men mener den var basert på forskning. Kan prøve å lete senere.

men gjelder det gjennomsnittlig? for noen grupper kan jo ha fått det tøffere, og noen lettere? er noen grupper overrepresentert på sykemelding av psykiske årsaker, kanskje?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 08:16   #10
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Jeg tror mye kan forklares i at Norge har et av verdens høyeste tall for arbeidsdeltakelse og at dette tallet har steget kraftig de siste årene. Det er jo slik at for de fleste familier der de voksne er i arbeidsfør alder, så jobber begge de voksne. Tidligere gikk man ikke ut i arbeidslivet om man hadde en psykisk lidelse eller litt tynne nerver. Man gikk ofte ikke til lege heller, men gjemte seg i huset og håpet at det gikk over snart. I dag er det forventet både at man prøver seg i arbeidslivet og at man får hjelp til psykiske lidelser.

Det er jo også slik at de yrkene med høyest sykemeldingsprosent er belastende mentalt og fysisk. Type omsorgsyrker for eksempel. I min yrkesgruppe er det en ganske lav sykemeldingsprosent, og det er et mannsdominert og omsorgsfraværende yrke.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 08:30   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Noe av forklaringen er faktisk at man ikke kan sykmeldes med sorg.
De fleste trenger en periode, kort eller lang, på å ta seg inn når de har mistet noen som sto seg svært nær og da blir de sykmeldt med depresjon, selv om de egentlig "bare" er i en sorgfase.
Hørte en lege snakke om dette på radioen og han savnet muligheten til å kunne sykmelde på grunn av sorg og han mente det var mange som egentlig ikke hadde noen psykisk lidelse men som "ødela" statistikken.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 11:41   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Men det fantest jo før også, Floksa.


En lege/forsker jeg hørte på radioen for et par år siden kommenterte at man i dag fikk en stadig større mengde "ubrukelige" arbeidstakere. Bygdetullingen, stabukken, dumskallen, vriompeisen, latsabben, han litt enkle, men ellers greie, han som ikke liker nye ting, den laaaangsomme, men grundige fyren. Folk som før fikk lov til å stå ved et samlebånd eller pusle med enkelt vedlikehold der det ikke gjorde noe at de var umulige å ha med å gjøre, helt endringsuvillige eller ikke spesielt gløgge. Jobber som ikke finnes mer. Og det er liksom ingen kategori å putte dem i. De ER jo egentlig ikke uføre. Det er bare ingen som vil ha dem, de kan ikke gjøre nytte for seg i et moderne arbeidsliv, med all verdens omskolering. Han oppfattet at dette var et kjempetabu, og for ham som lege veldig vanskelig å forholde seg til.

(Må jeg putte inn "nei, folk som er psykisk syke er ikke late vriompeiser"-disclaimer her?)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 11:43   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Ja, og den kvinnelige versjonen av de over. De hadde jo tidligere muligheten til å være hjemme - det ble sett på som helt ok. Nå forventes det at de enten jobber, eller i hvert fall får betalt for å ikke være arbeidsdyktige.

(Ny disclaimer: Alle gamle dagers husmødre var ikke late vriompeiser)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 11:56   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


En lege/forsker jeg hørte på radioen for et par år siden kommenterte at man i dag fikk en stadig større mengde "ubrukelige" arbeidstakere. Bygdetullingen, stabukken, dumskallen, vriompeisen, latsabben, han litt enkle, men ellers greie, han som ikke liker nye ting, den laaaangsomme, men grundige fyren. Folk som før fikk lov til å stå ved et samlebånd eller pusle med enkelt vedlikehold der det ikke gjorde noe at de var umulige å ha med å gjøre, helt endringsuvillige eller ikke spesielt gløgge. Jobber som ikke finnes mer. Og det er liksom ingen kategori å putte dem i. De ER jo egentlig ikke uføre. Det er bare ingen som vil ha dem, de kan ikke gjøre nytte for seg i et moderne arbeidsliv, med all verdens omskolering. Han oppfattet at dette var et kjempetabu, og for ham som lege veldig vanskelig å forholde seg til.

Dette er viktig tror jeg. Dessuten tror jeg at arbeidslivet til en viss grad hadde en plass for denne gruppen tidligere. Det er vel ikke uvanlig for vår generasjon å høre historier om en raring på byens verksted som jobbet med å sope spiker, eller en som var visergutt i den lokale butikken til han var 70 år.


Og, all ære til husmødrene. De jobbet jo ræva av seg i en periode der med å holde hjemmet strøkent samtidig som de passet på et eller flere barn under tre år. Jeg greier ikke noen av delene og dør litt ved tanken på å kombinere de to på heltid.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 12:22   #15
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Ja, nemlig. Før fantest det jobb til dem, nå trenger de en diagnose fordi det ikke er plass til dem i arbeidslivet lengre.


Og husmødrene: Husk at mange av dem ble hjemme ikke bare med "småbarn", men "alltid". Jeg vet ikke hvor mange nabodamer vi hadde i nabolaget vårt som "slet med nervene", men det var mange. Men de hadde jo ikke noen diagnose eller uføretrygd.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 12:22   #16
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Ja til borgerlønn!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:01   #17
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Mange av dagens diagnoser er nok folk som er underdiagnostisert tidligere. Som for eksempel den gamle damen jeg kjente som fikk et slag på 1970-tallet, og siden egentlig ikke feilte noe annet enn at hun ikke ville gå ut av huset. Det er nok et ekstremeksempel, men jeg tviler på at det er helt unikt.

På den andre siden tenker jeg som molo at vi pramprovoserer en del gruff med å ønske oss det "perfekte" livet og samfunnet. Vi har flere tekniske hjelpemidler til å ta husvasken, men vi bruker mer tid på husarbeid enn tidligere. Vi har så mange ting, som må kjøpes og ryddes og støvtørres. Samtidig skal vi gå på fjellet, scrappe, lese bøker og drikke vin med kjæresten om kvelden. På internett får vi alle andres liv servert i en stor haug, sånn at vi ikke greier å sile ut at det ikke er alle som gjør alt, men flere forskjellige som fikser ulike ting.

Dessuten har vi nok mat, barna våre er vaksinerte og vi er nok så sikker på at hele familien overlever også denne vinteren. Hva skal vi da bekymre oss for? Vanskelig å svare på, annet enn at det jammen er sikkert at vi finner noe å bekymre oss over, noe som kan bli litt bedre og en hel del ting vi jammen godt kan klage på.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-11, 13:43   #18
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hver femte sykmelding skyldes psykiske lidelser

Jeg lurer litt på om det er endel "vondt i ryggen" og "magebesvær" og "hodepine" som idag kalles psykiske lidelser? Tidligere var det jo vanlig å finne på en eller annen plage istedenfor å kalle ting psykisk fordi man rett og slett ikke fikk sykmelding på psykisk grunnlag, mens det var lett med en fysisk årsak. Slik er det jo ikke lenger.

Ellers er jeg helt sikker på at det er en sammensatt årsak til dette. Jeg er egentlig ikke så forundret over at hver femte sykmelding er på psykisk grunnlag, jeg var faktisk overrasket over at det ikke er mer.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no